padash.ir

 

بخش اول: آشنایی با نقشه بازار

در بخش اول از این مقاله ابتدا به معرفی نقشه بازار در سایت tsetmc که اطلاعات مفید و جامعی از وضعیت معاملات بازار بورس را در اختیار ما می‌گذارد، می‌پردازیم. اگر شما نیز از فعالان بازار سرمایه باشید احتمالا با نقشه بازار که متشکل از مستطیل­های قرمز و سبز هستند برخورد داشته باشید. این نقشه امکاناتی مانند دید کلی بازار، آشنایی با صنعت هر نماد، امکان مشاهده آخرین وضعیت هر نماد و مواردی از این دست را برای سرمایه گذار فراهم می­کند. برای دسترسی به نقشه بازار می­توانید وارد سایت tsetmc شوید و از منوی بالا سمت چپ چهارمین تب از سمت راست را انتخاب نمایید.

 

 padash.ir

 

در تصویر زیر نقشه بازار را مشاهده می­کنیم که در آن مستطیل­ هایی با اندازه­ های مختلف در طیف های رنگی قرمز و سبز در آن قرار دارند. هر مستطیل یا خانه مربوط به یک نماد است و اگر رنگ آن خانه سبز باشد نشان دهنده صعودی بودن و اگر قرمز باشد نشان دهنده نزولی بودن آن نماد در آن روز است. همچنین هر چه رنگ آن خانه سبز روشن ­تر باشد به معنای صعود بیشتر و هر چقدر سبز تیره ­تر باشد به معنای درصد صعود کمتر می­باشد و در مورد خانه ­هایی با رنگ قرمز، هر چه رنگ خانه روشن‌تر باشد به معنای نزول بیشتر و هر چه تیره­تر باشد به معنای نزول کمتر و نزدیک به صفر درصد می­‌باشد.

 

padash.ir

 

در مرحله­‌ی بعد قبل از هر اقدامی، نیاز است که با قسمت تنظیمات این صفحه آشنا شویم. برای دسترسی به تنظیمات از بالای صفحه می‌­توانید گزینه­‌ی تنظیمات را انتخاب کنید.

 

 padash.ir

 

در قسمت اول تنظیمات می‌­توانید زمان بروز رسانی خودکار نقشه بر حسب ثانیه از 5 ثانیه تا 180 ثانیه را تغییر دهید. در قسمت بعدی نیز می­توانید از بین گزینه­های نمایش همه‌­ی بازار­ها، بازار بورس، بازار فرابورس و بازار پایه فرابورس بسته به نیاز خود یکی را انتخاب نمایید.

همانطور که در عکس قبلی مشاهده کردید خانه­ها اندازه‌­های متفاوتی دارند که از قسمت سوم تنظیمات می­‌توانید انتخاب کنید که اندازه خانه‌­ها بر اساس حجم معاملات هر نماد یا ارزش بازار هر نماد باشد.

و در قسمت آخر تنظیمات می­توانید نقشه بازار را به صنعت مورد نظر خود محدود کنید، به عنوان مثال با انتخاب گزینه­ی صنعت زراعت و خدمات وابسته، پس از اعمال تنظیمات، شما فقط نماد­های زیر مجموعه این صنعت را مشاهده می­‌کنید اما با انتخاب گزینه‌­ی همه، تمام صنایع در نقشه بازار نمایش داده می­‌شوند.

 

padash.ir

 

در کنار گزینه‌­ی تنظیمات، گزینه­‌ی خروجی عکس به کاربرد این اجازه را می‌دهد که برای استفاده از نقشه بازار در زمان مورد نیاز، تصویر لحظه‌ای این نقشه را دانلود نماید.

 

padash.ir 

 

بعد از آشنایی با گزینه­‌های تنظیمات و خروجی عکس به خود نقشه بازار می­‌رویم. علاوه بر توضیحاتی که در ابتدا داده­‌ شد، شما می­توانید با قرار دادن نشانگر موس خود روی هر نماد اطلاعاتی مانند صنعت مربوطه، میزان کاهش یا افزایش قیمت، حجم معاملات و مواردی از این قبیل را مشاهده کنید.

 

بخش دوم: آشنایی با دیده ­بان بازار

در این بخش می­خواهیم با دیده­بان بازار آشنا شویم. برای دسترسی به این ابزار از نوار ابزار بالای صفحه­ی اصلی سایت tsetmc گزینه دیده­بان بازار را انتخاب می‌کنیم.

 

padash.ir 

 

با استفاده از این ابزار می­توان تمام نماد­ها را در کنار یکدیگر مشاهده کرد. در بالای صفحه ستون‌های متعددی مانند تعداد معاملات، حجم معاملات، ارزش معاملات و ... قابل مشاهده است.

 

padash.ir

 

ستون تعداد: تعداد معاملات، تعداد خرید و فروش‌های انجام شده بر روی نماد است.

ستون حجم: حجم معاملات، تعداد برگ سهم‌های معامله شده بر روی نماد طی یک روز معاملاتی است.

ستون ارزش: ارزش معاملات، حاصل ضرب حجم معاملات در قیمت پایانی است.

ستون دیروز: قیمت دیروز، قیمت پایانی (میانگین موزون معاملات) روز کاری گذشته است.

ستون اولین: قیمت اولین معامله بیانگر اولین معامله‌ای است که در آن روز معاملاتی بر روی نماد انجام شده است. اولین معامله معمولا ساعت 9 صبح انجام می‌شود.

ستون آخرین معامله: قیمت آخرین معامله به همراه تغییرات درصدی و ریالی قیمت آخرین معامله را نشان می‌دهد.

ستون قیمت پایانی: قیمت پایانی (میانگین موزون معاملات انجام شده) به همراه تغییرات درصدی و ریالی این قیمت را نشان می‌دهد.

ستون کمترین و بیشترین: کمترین و بیشترین قیمتی که نماد در آن روز معاملاتی، معامله شده است را نشان می‌دهد.

ستون EPS: EPS یا Earning per share سود یا زیان شناسایی شرکت به ازای هر سهم هست که در 4 فصل گذشته شرکت شناسایی شده است.

ستون P/E: این نسبت حاصل تقسیم قیمت بر EPS است.

ستون خرید: بیانگر سرخط سفارشات خرید است.

ستون فروش: بیانگر سرخط سفارشات فروش است.

بعد از آشنایی با ستون­‌ها می‌­توانید از منوی بالا گزینه‌­ی تنظیم ­ها را انتخاب کنید.

با باز کردن این ابزار طیف وسیعی از قابلیت‌­ها برای شما قابل تغییر و تنظیم می‌­باشد. به عنوان مثال با استفاده از این قابلیت امکان محدود سازی دیده‌بان بازار به بازار بورس یا فرابورس و همچنین محدود سازی دیده‌بان بازار به اوراق های خاص مورد نظر همچون، حق‌تقدم‌ها، اوراق بدهی، اختیار معامله و... وجود دارد.

 

padash.ir

 

در تب بعدی در قسمت دیده‌بان بازار قرار دارد، تب مرتب سازی می­باشد. توسط این ابزار می­توان بر اساس نام نماد، ارزش بازار، بیشترین قیمت یا کمترین قیمت و از این دست موارد ترتیب بندی کرد. تنها نکته­ای که وجود دارد این است که برای استفاده بهتر از این ابزار، باید در تب تنظیم­ها، گزینه­ی گروه بندی را بر روی حالت خیر قرار دهید.

 

padash.ir

 

در تب بعدی قالب نمایش وجود دارد که به شما این انتخاب را می­دهد که نحوه نمایش نماد­ها و جزئیات آن­ها را چگونه ببینید. همچنین با استفاده از این ابزار می­توانید قالب شخصی خود را بسازید.(در مقالات بعدی به تفصیل درباره ساختن قالب شخصی توضیح خواهیم داد)

 

padash.ir

 

تب بعدی تب مشاهده سریع است که در صورت فعال بودن، اگر روی نمادی کلیک نمایید، در سمت چپ صفحه، ستونی باز می­شود که اطلاعات تابلو معاملاتی آن نماد به صورت خلاصه نمایش داده می­‌شود.

 

padash.ir

 

تب بعدی تب فیلتر است که یکی از مهمترین ابزار­ها در معاملات بازار سرمایه می­باشد که تحلیلگران با استفاده از این امکان می‌توانند با وارد کردن دستورات مورد نظر، اوراق بهادار را با استفاده از استراتژی های معاملاتی خود غربال کرده و سهم‌های با پتانسیل رشد را سریع‌تر و راحت‌تر پیدا کنند.

(مبحث فیلترنویسی مبحثی تخصصی و فنی می‌باشد که در مقالات و دوره‌های بعدی به معرفی آن خواهیم پرداخت)

 

padash.ir 

 

و در نهایت توسط تب بعدی یعنی تب خروجی، می­توانیم از اطلاعاتی که توسط دیده‌بان بازار مرتب سازی و دسته‌بندی و غربال کرده‌­ایم، به صورت فایل‌های اکسل، خروجی بگیریم.

 

padash.ir