همانطور که می‌دانیم معاملات بازار سرمایه در ایران در روزهای شنبه الی چهارشنبه صورت می‌گیرد و معاملات سهام شرکت‌های بورسی از ساعت 9 صبح الی 12:30 و برای شرکت‌های فرابورسی از ساعت 9 صبح الی 13 انجام می‌شود. در بازار سرمایه نماد‌های معاملاتی از نظر امکان ثبت سفارش و در نتیجه انجام معامله، دارای وضعیت‌های مختلفی هستند.

وضعیت نمادهای معاملاتی ممکن است به دلیل رویدادهای مختلفی تغییر کند و حتی ممکن است یک نماد معاملاتی چند روز بسته و امکان معامله نداشته باشد. در این مقاله قصد داریم با انواع وضعیت‌ها و دلایل توقف نمادهای معاملاتی آشنا شویم.

 

padash.ir

 

انواع وضعیت‌­ها

یکی از داده‌های قابل مشاهده بر روی تابلو معاملاتی یک نماد در سایت TSETMC داده‌ی وضعیت می‌باشد؛ به صورت کلی وضعیت هر یک از نمادهای قابل معامله در بورس ممکن است یکی از 6 حالت زیر را داشته باشد:

وضعیت مجاز:

در این حالت سفارش­گذاری و حذف نمودن سفارش­های انجام نشده امکان‌پذیر می­باشد و معاملات طبق روال عادی انجام می­شوند. معمولا در تایم معاملاتی اکثرا نمادها بر روی وضعیت مجاز واقع شده‌اند.

وضعیت مجاز-محفوظ:

در این وضعیت امکان ثبت سفارش جدید برای خرید یا فروش یک نماد معاملاتی، وجود دارد اما معامله‌ای انجام نمی­شود. علت قرارگیری نماد در این وضعیت، کشف قیمت آن نماد است. غالباً زمانی که سهم در وضعیت ممنوع یا ممنوع-متوقف وجود دارد، قبل از اینکه به وضعیت مجاز تغییر وضعیت دهد، دقایقی بر روی وضعیت مجاز-محفوظ قرار می­گیرد تا کشف قیمت آن نماد، انجام شده و قیمت متعادل شود.

وضعیت ممنوع:

این وضعیت به علت تعدیل، افزایش سرمایه، برگزاری مجمع و... اتفاق می­افتد و در این وضعیت معامله‌ای انجام نمی­شود و همچنین امکان سفارش­گذاری یا حذف سفارش­های انجام نشده، وجود ندارد؛ به اصطلاح نماد بسته یا متوقف شده است.

وضعیت ممنوع-متوقف:

این وضعیت بسیار شبیه به وضعیت ممنوع است با این تفاوت که در وضعیت ممنوع، این احتمال وجود دارد که نماد به زودی بازگشایی شود اما در وضعیت ممنوع-متوقف این زمان به احتمال زیاد طولانی­تر خواهد بود.

وضعیت مجاز-متوقف:

در این وضعیت معامله­ای بر روی نماد انجام نمی­شود و امکان سفارش­گذاری نیز وجود ندارد اما سفارش‌های انجام نشده قابل حذف هستند. معمولا این وضعیت را زمانی شاهد هستیم که نماد قبل‌تر متوقف بوده ولی در حال حاضر آماده بازگشایی است.

وضعیت مجاز-مسدود:

هنگامی که نمادی در این وضعیت باشد، بدین معناست که امکان معامله وجود دارد و سهم متوقف نیست اما برای مدت کوتاهی (معمولا کمتر از یک روزمعاملاتی) امکان معامله ندارد.

 

قوانین و مقررات توقف و بازگشایی‌ نماد

قوانین و مقررات توقف و بازگشایی نماد­ها ، طبق دستورالعمل اجرایی اعلام شده توسط سازمان بورس اوراق بهادار به شرح زیر است:

مجامع عمومی:

نماد یک روز کاری قبل از برگزاری جلسه مجمع عمومی، به وضعیت متوقف در می­آید و حداکثر دو روز کاری بعد از افشای تصمیمات مجمع، با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد. اگر در مجمع عمومی فوق­العاده یا جلسه هیئت مدیره ناشر، افزایش سرمایه 200 درصدی یا بیشتر صرفا از محل صدور سهام جایزه تصویب شود، نماد پس از ثبت افزایش سرمایه و قابل معامله شدن سهام جایزه، بدون محدودیت نوسان بازگشایی می­شود و وضعیت آن به مجاز تغییر پیدا می­کند.

افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف

پس از افشای اطلاعات با اهمیت در گروه الف، نماد متوقف شده و در جلسات معاملاتی آتی بازگشایی خواهد شد.

افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب

در این مورد، با توجه به اینکه افشای اطلاعات با اهمیت در چه بازه زمانی اتفاق می­افتد، یکی از حالات زیر پیش می­آید:

  • اگر افشای اطلاعات گروه ب تا قبل 90 دقیقه‌ی‌ قبل از پایان جلسه معاملاتی انجام شود، نماد حداکثر برای 60 دقیقه متوقف شده و سپس بازگشایی می­شود.
  • اگر افشای اطلاعات گروه ب در 90 دقیقه­ی باقیمانده تا پایان جلسه انجام شود، نماد متوقف شده و در جلسه معاملاتی بعدی بازگشایی می­شود.
  • اگر افشای اطلاعات در خارج از ساعات معاملاتی بازار انجام شود، نماد در 90 دقیقه­ی ابتدایی جلسه معاملاتی بعدی متوقف و سپس بازگشایی می­شود.

تغییرات بیش از 30- یا 50+ درصدی قیمت

اگر قیمت پایانی سهمی در طی 15 روز کاری متوالی، بیش از 30 درصد نوسان منفی و یا 50 درصد نوسان مثبت داشته باشد، نماد حداکثر به مدت 2 روز کاری متوقف شده و سپس با همان دامنه نوسان عادی بازگشایی می­شود.

ظن دستکاری قیمت

اگر معاملات بورس مظنون به استفاده از اطلاعات نهانی یا دستکاری قیمت باشد، سازمان بورس اوراق بهادار می­تواند سهم را حداکثر به مدت 1 روز کاری متوقف کرده و سپس بازگشایی کند.

ظن دستکاری بازار

اگر ظن دستکاری بازار که مبنی بر اطلاعات یا معاملات یا معامله متکی بر اطلاعات نهانی وجود داشته باشد، ناظر بازار سهم را حداکثر به مدت ۵ روز کاری متوقف کرده و سپس بازگشایی می­کند.

 

پیام ناظر

یکی از سوالات رایج در مورد توقف نماد معاملاتی این موضوع است که اگر نمادی متوقف شد، دلیل توقف آن نماد را چگونه متوجه شویم؟ در پاسخ باید گفت در سایت TSETMC و در تابلوی معاملاتی یک نماد تبی با نام پیام ناظر وجود دارد و در صورت توقف نماد دلایل توقف در آن تب بیان می‌شود؛ به عنوان مثال در تصویر زیر قسمت پیام ناظر نماد غزر را مشاهده می‌کنیم.

 

padash.ir

 

 

مولف: علیرضا صبحی‌کمال