همانطور که می‌دانیم، معاملهگران در بازار بورس به دو دسته حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شوند. سهامداران حقیقی افراد عادی‌ای هستند که با داشتن کدبورسی و از طریق سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها اقدام به معامله سهام و سایر اوراق بهادار می‌کنند؛ ولی در مقابل سهامداران حقوقی، همان شرکت‌ها و موسساتی هستند که در بازار سرمایه مشغول معامله اوراق بهادار هستند؛ شرکت‌هایی همچون سبدگردان‌ها، بازارگردان‌ها، صندوق‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و...

در مباحث تابلوخوانی یکی از موارد مهم جهت بررسی بر روی یک سهم ورود و خروج پول حقیقی‌ها در یک سهم است. در این مقاله قصد داریم با مفهوم ورود و خروج پول حقیقی و کاربرد آن در تحلیل سهام آشنا شویم.

 

padash.ir 

 

ورود و خروج پول حقیقی

در معاملات سهام در بازار بورس صرفا مالکیت اوراق بهادار از فروشنده به خریدار تغییر می‌کند و زمانی که سهم در بازار ثانویه در حال معامله است، معاملات سهم باعث ورود یا خروج پولی به شرکت نمی‌شود؛ در نتیجه منظور از ورود یا خروج پول حقیقی، ورود یا خروج پولی به شرکت نیست؛ و صرفا یک اصطلاحی است که در معاملات بین حقیقی‌ها و حقوقی‌ها کاربرد دارد. در بازار بورس و در معاملات سهام طرف فروشنده و طرف خریدار به چهار حالت زیر ممکن است باشد:

  • حقوقی به حقوقی
  • حقیقی به حقیقی
  • حقوقی به حقیقی
  • حقیقی به حقوقی

معاملات حقیقی‌ها معمولا از درجه اهمیت بالاتری برای تحلیلگران برخوردار است؛ زیرا اهداف حقیقی‌ها معمولا چیزی جز کسب سود نیست و حقیقی‌ها همیشه در صدد دستیابی به تحلیل‌ها و اطلاعات نهانی هستند؛ ولی حقوقی‌ها گاهی ممکن است برای اهدافی به جز کسب سود، مانند خرید سهام برای داشتن حق رای بیشتر در مجامع، خرید یا فروش دستوری، خرید سهام برای سهامدار عمده شدن، بازارگردانی و... معامله انجام دهند.

از آنجایی که معاملات حقیقی‌ها از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است، زمانی که حقیقی خریدار و حقوقی فروشنده است در اصطلاح گفته می‌شود که سهم با ورود پول مواجه شده است و زمانی که حقیقی خریدار و حقوقی فروشنده است در اصطلاح گفته می‌شود که سهم با خروج پول مواجه شده است.

برای محاسبه و شناسایی ورود یا خروج پول حقیقی به سهم کافیست که ارزش خالص خرید حقیقی‌ها را محاسبه کنیم؛ که برابر است با:

مجموع ارزش فروش حقیقی‌ها – مجموع ارزش خرید حقیقی‌ها = ارزش خالص خرید حقیقی‌ها

زمانی که ارزش خالص خرید حقیقی‌ها عددی مثبت باشد، ورود پول حقیقی اتفاق افتاده است و زمانی که ارزش خالص خرید حقیقی‌ها عددی منفی باشد، خروج پول حقیقی اتفاق افتاده و در واقع حقیقی‌ها فروشنده و حقوقی‌ها خریدار بوده‌اند.

روش دیگر شناسایی ورود یا خروج پول حقیقی این است که در تب حقیقی حقوقی تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی را بررسی کنیم، این داده به ما نشان می‌دهد که چه تعداد برگ سهم را حقوقی‌ها فروخته و حقیقی‌ها از آن‌ها خریداری کرده‌اند؛ یا به زبان ساده‌تر چه تعداد برگ سهم از جیب حقوقی‌ها به جیب حقیقی‌ها رفته است. زمانی که تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی عددی مثبت باشد یعنی حقوقی‌ها فروشنده و حقیقی‌ها خریدار بوده‌اند و ورود پول به سهم داشته‌ایم ولی زمانی که این داده عددی منفی است یعنی حقیقی‌ها فروشنده و حقوقی‌ها خریدار بوده‌اند و حالت عکس پیش آمده و در واقع خروج پول حقیقی اتفاق افتاده است. همچنین با ضرب تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی در قیمت پایانی، ارزش ورود یا خروج پول به دست می‌آید.

نکته بسیار مهم: مفهوم ورود یا خروج پول، مفهومی جداگانه از ورود یا خروج پول هوشمند است و در مقالات بعدی در مورد ورود یا خروج پول هوشمند بیشتر صحبت خواهیم کرد.

برای مثال در تصویر زیر نماد کگل را مشاهده می‌کنیم که ارزش خالص خرید حقیقی‌ها برابر است با:

33.969.000.000 = 780 * 43.550.000 = 21.449.000 – 64.999.000

در نتیجه در نماد کگل تقریبا 34 میلیارد تومان ورود پول حقیقی صورت گرفته است.

 

padash.ir 

 

کاربرد ورود یا خروج پول

همانطور که قبل‌تر صحبت کردیم معاملات حقیقی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و زمانی که ورود پول به سهم صورت می‌گیرد و این موضوع در چند روز پی‌آپی اتفاق می‌افتد، می‌تواند به عنوان نوعی سیگنال مثبت در سهم در نظر گرفته شود و همچنین زمانی که در سهم خروج پول اتفاق می‌افتد و این موضوع در روزهای متوالی رخ می‌دهد می‌تواند بیانگر نوعی سیگنال منفی بر روی سهم باشد؛ البته فراموش نکنیم که از بررسی دیگر فاکتورهای تابلوخوانی و همچنین تحلیل تکنیکال نباید غافل شد.

کاربرد دیگر این مفهوم در بررسی ورود یا خروج پول به بازار است. در سایت www.padash.ir و در تب گزارش روز، به صورت روزانه گزارش بررسی بازار و همچنین میزان ورود یا خروج پول به بازار سهام گزارش می‌شود؛ زمانی که در روزهای متوالی ورود پول به بازار داشته باشیم، می‌توان این موضوع را به عنوان نوعی احتمال رشد بازار در نظر گرفت.

کاربرد دیگر این مفهوم در ورود یا خروج پول به اوراق و صندوق‌های درآمد ثابت است. تحلیلگران زمانی که وضعیت بازار سهام را برای سرمایه‌گذاری مناسب ببینند، معمولا اکثر سرمایه خود را در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند ولی زمانی که تحلیلگران وضعیت بازار سهام را مناسب پیش‌بینی نکنند، شروع به فروش سهام خود می‌کنند؛ اما از طرفی تحلیلگران حرفه‌ای زمانی که سهام خود را می‌فروشند تمایلی ندارند که پول‌های خود را به صورت نقد نگهداری کنند، در نتیجه اقدام به خرید اوراق و صندوق درآمد ثابت می‌کنند؛ در نتیجه زمانی که ورود پول حقیقی به اوراق یا صندوق درآمد ثابت اتفاق می‌افتد، می‌توان انتظار افت بازار را داشت و همچنین بالعکس. گزارش بررسی بازار و همچنین میزان ورود و خروج پول به اوراق و صندوق های درآمد ثابت نیز به صورت روزانه در سایت www.padash.ir در قسمت گزارش روز، منتشر می‌شود.

 

 

مولف: علیرضا صبحی کمال