امواج الیوت

 

تاریخچه امواج الیوت

تئوری امواج الیوت در دهه 1920 توسط رالف نلسون الیوت ،حسابدار آمریکایی، مطرح شد. الیوت طی یک مطالعه از داده‌های 75 ساله بازار سهام و شاخص‌های این بازار به تئوری امواج پی برد و نتایج تحقیقات خود را در کتابی تحت عنوان "اصل موج" منتشر کرد. در اوایل دهه 1940 الیوت نظریه امواج را گسترش داد و 2 سال قبل از مرگش یعنی در سال 1946 نتایج آخرین مطالعاتش را در کتابی تحت عنوان "راز هستی" منتشر کرد.

در سال‌های پس از مرگ الیوت، افرادی همچون رابرت پریچر، رابرت ماینر، گلن نیلی و بیل ویلیامز به مطالعه و توسعه این تئوری پرداختند و هر کدام سبک خود را در به کارگیری امواج الیوت مطرح کردند.

 

تئوری امواج الیوت

نلسون الیوت با مطرح کردن تئوری امواج الیوت، عقیده داشت که بین الگوهای تکرار شوند تکنیکال و رفتارهای روان‌شناسی عموم افراد جامعه یک ارتباط وجود دارد. الیوت با بررسی این الگوهای تکرار شونده متوجه شد که این الگوها در تایم فریم های بلندمدت و همچنین کوتاه مدت رخ می‌دهند و زمانی که الگوهای بزرگ را از کوچک تفکیک کرد متوجه شد که الگوهای بزرگ از تعدادی الگوی کوچک‌تر ایجاد شده‌اند؛ الیوت این الگوهای تکرار شوند را موج نامید.

در تئوری امواج الیوت، امواج به دو نوع انگیزشی (Impulse) و اصلاحی (Correction) تقسیم می‌شوند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

امواج انگیزشی

امواج انگیزشی امواجی هستند که در جهت روند اصلی حرکتی قیمت هستند. امواج انگیزشی یا ایمپالس از 5 زیرموج، 1-2-3-4-5 تشکیل می‌شوند. این 5 موج دارای 3 موج محرک، 1-3-5 و 2 موج اصلاحی، 2-4 می‌باشد. هر کدام از امواج محرک نیز دارای 5 ریز موج و هر کدام از امواج اصلاحی دارای 3 ریز موج A-B-C می‌باشد.

امواج اصلاحی

امواج اصلاحی در انتهای روند و در جهت عکس روند فعلی تشکیل می‌شوند. امواج اصلاحی دارای 3 ریز موج A-B-C می‌باشند.

در تصویر زیر شمای کلی امواج الیوت به همراه ریز موج‌های آن را مشاهده می‌کنیم:

 

امواج الیوت

 

درجه امواج

همانطور که گفتیم، هر موج دارای ریزموج‌هایی هست و در تایم فریم‌های مختلف ممکن است درجه امواج با یکدیگر برابر نباشد؛ برای مثال در تایم فریم هفتگی ممکن است نمودار قیمتی در حال تکمیل موج 1 باشد ولی در تایم فریم روزانه ممکن است نمودار در حال تکمیل موج 5 و در تایم فریم ساعتی ممکن است نمودار در حال تکمیل موج اصلاحی 4 باشد.

در امواج الیوت با توجه به نوع تایم فریم، دارای 9 درجه موج به شرح زیر هستیم:

Grand super cycle

Super cycle

Cycle

Primary

Intermediate

Minor

Minute

Minuette

Subminuete

 

امواج الیوت

 

در تصویر زیر نحوه موج شماری یک نمودار با درجات مختلف را مشاهده می‌کنیم:

 

امواج الیوت

 

قوانین شمارش امواج الیوت

در شمارش امواج الیوت باید دقت داشت که قوانین الیوت رعایت شده باشند. در تئوری امواج الیوت شاهد قوانین گسترده‌ای هستیم که در ادامه با چند نمونه از قوانین مهم و پایه‌ای تئوری امواج الیوت آشنا خواهیم شد.

1.موج 2 نمی‌تواند بزرگتر از موج 1 باشد.

2.موج 3 نمی‌تواند از موج 1 و موج 5 کوچکتر باشد، یا به زبان ساده‌تر موج 3 نمی‌تواند کوچکترین موج باشد.

3.موج 4 نمی‌تواند هم‌پوشانی با موج 1 داشته باشد و از آن عبور کند.

همانطور که اشاره کردیم تئوری امواج الیوت دارای قوانین گسترده و پیچیده‌ای می‌باشد که این 3 قانون، اصلی‌ترین قوانین الیوت می‌باشند و در صورتی که در شمارش امواج هر یک از این قوانین نقض شود در واقع شمارش امواج اشتباه انجام شده است.

 

مثال

در تصویر زیر شاهد شمارش امواج الیوت در درجات مختلف بر روی نمودار ارز دیجیتال بیت‌کوین در تایم فریم 4 ساعته می‌باشیم:

 

الیوت