الگوهای Ending از انواع الگوهای برگشتی هستند که در انتهای روند صعودی یا نزولی شکل گرفته و نوید بخش تغییر روند هستند. استراتژی معاملاتی بر اساس الگوهای برگشتی یکی از کارآمدترین استراتژی‌های معاملاتی است که در ادامه‌ی این مقاله با الگوهای برگشتی Ending آشنا خواهیم شد.

 

end 

 

الگوهای برگشتی

الگوی های برگشتی از انواع الگوی‌ های کلاسیک هستند که معمولا پس از یک روند صعودی یا روند نزولی شکل گرفته و بیانگر اتمام روند فعلی و تغییر روند می‌باشد. الگوهای برگشتی کاملا در تضاد الگوهای ادامه دهنده می‌باشند که ادامه روند قبلی را بیانگر هستند. از انواع الگوهای برگشتی می‌توان به الگو‌های سر و شانه، کف دوقلو، کف سه‌قلو و اندینگ‌ها اشاره کرد که در این مقاله قصد آشنایی با الگوهای ending را داریم.

از اساسی ترین پیش‌ شرط‌ها و نکات الگوهای برگشتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.وجود یک روند اولیه: وجود روند اولیه از مهم‌ترین شروط ایجاد الگوهای برگشتی می‌باشد؛ به طوری که قبل از تشکیل الگوی برگشتی باید شاهد یک روند صعودی یا نزولی باشیم، در غیر این صورت اگر روند خنثی باشد الگو اعتباری نخواهد داشت.

2.شکست خط روند: از علامت های مهم ایجاد الگوی برگشتی شکسته شدن یکی از خطوط روند می‌باشد؛ به طوری که اگر تشکیل الگو همراه با شکسته شدن خط روند باشد، الگو از اعتبار بالاتری برخوردار است.

3.الگوی بزرگتر، پتانسیل بیشتر: منظور از الگوی بزرگتر، الگویی می‌باشد که از نظر ارتفاع و پهنا بزرگتر باشد یا اگر دقیق‌تر به آن اشاره کنیم، الگویی که از نظر قیمتی نوسانات بالاتر و از نظر زمانی بلندمدت تر باشد. هرچه الگو بزرگتر باشد، پتانسیل اتمام و برگشت روند با شدت بیشتر، بیشتر است.

4.حجم معاملات: حجم معاملات از موارد بسیار حائز اهمیت در تحلیل تکنیکال می‌باشد و در بحث الگوهای برگشتی می‌بایست نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشت؛ به طوری که اگر الگوی برگشتی پس از یک روند نزولی شکل گرفت و شاهد افزایش حجم معاملات بودیم، اعتبار الگو بالا رفته و می‌توان انتظار برگشت روند را داشت. همچنین در حالت عکس اگر الگوی برگشتی پس از یک روند صعودی شکل گرفت و شاهد کاهش حجم معاملات بودیم، می‌توان انتظار برگشت روند رو به پایین را داشت.

 

الگوهای Ending

الگوهای اندینگ از انواع الگوهای برگشتی هستند که در زمان اتمام روند صعودی یا نزولی شکل می‌گیرند. الگوهای اندینگ در واقع نشان دهنده تضعیف روند فعلی هستند. الگوهای اندینگ خود به دو نوع Ending diagonal و Ending channel وجود دارند که در تصویر زیر این الگو ها را مشاهده می‌کنیم. در حالت Ending Diagonal قیمت پس از روند صعودی یا نزولی به نحوی نوسان می‌کند که با اتصال سقف‌ها و کف‌ها شاهد دو خط همگرای صعودی یا نزولی هستیم و پس از شکست این خطوط خلاف جهت روند قبل، اقدام به انجام معامله خرید یا فروش می‌کنیم. در حالت Ending channel نیز همین قوانین حاکم است ولی تنها تفاوت این است که با اتصال سقف‌ها و کف‌ها شاهد دو خط موازی خواهیم بود.

 

 ending

 

استراتژی معاملاتی الگوهای Ending

استراتژی معاملاتی الگوهای اندینگ همانطور که اشاره کردیم به این شکل است که پس از شکست خلاف جهت روند فعلی اقدام به معامله می‌کنیم؛ اما آنچه که حائز اهمیت می‌باشد این است که حدضرر و حد سود را چگونه مشخص کنیم؟ در پاسخ باید گفت، زمانی که الگو رو به بالا شکسته شود، نقطه شکست محل مناسبی برای انجام خرید، کف قبلی حد ضرر و به اندازه قاعده الگو حد سود در نظر گرفته می‌شود و همچنین زمانی که الگو رو به پایین شکسته شود، نقطه شکست محل مناسبی برای انجام معامله فروش، سقف قبلی حد ضرر و به اندازه قاعده الگو حد سود در نظر گرفته می‌شود؛ که این موارد را در تصویر زیر می‌توان مشاهده نمود.

 

الگو اندینگ 

 

اعتبار الگوی Ending

1.واگرایی: مفهوم واگرایی از مفاهیمی است که در مقالات بعدی با آن آشنا خواهیم شد و در صورتی که بین دو سقف یا دو کف آخر واگرایی وجود داشته باشد، اعتبار الگوی Ending بیشتر شده و احتمال موفقیت الگو بیشتر خواهد شد.

2.شکست پر قدرت: در صورتی که قیمت الگو را با قدرت و با کندل معتبری بشکند، اعتبار الگوی Ending بیشتر خواهد شد.

نمونه الگوی Ending

در تصویر زیر نماد مادیرا را مشاهده می‌کنیم که در انتهای روند صعودی خود الگوی Ending Channel تشکیل داده است و پس از شکست الگو دچار یک ریزش و تغییر روند شده است.

 

الگو برگشتی ماذیرا

 

همچنین در تصویر زیر نماد چکاپا را مشاهده می‌کنیم که در انتهای روند نزولی الگوی Ending Diagonal تشکیل داده است و پس از شکست الگو دچار یک رشد و تغییر روند شده است.

 

الگو برگشتی چگاپا

 

 

مولف: علیرضا صبحی‌کمال