ممنوع المعامله

 

فعالان بازار سرمایه چه اشخاص حقوقی و چه اشخاص حقیقی ممکن است در مواقعی ممنوع المعامله فروش شوند و امکان فروش سهام‌های خود را نداشته باشند. ممنوع المعامله شدن دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که در ادامه‌ی این مقاله با دلایل ممنوع المعامله شدن افراد و همچنین نحوه رفع ممنوع المعامله شدن آشنا خواهیم شد.

 

دلایل ممنوع المعامله شدن سهامدار

همانطور که گفتیم دلایل متنوعی برای ممنوع المعامله بودن اشخاص حقیقی و حقوقی وجود دارد. یکی از دلایل ممنوع المعامله بودن افراد انجام تخلفات معاملاتی در بازار سرمایه می‌باشد؛ همچنین اعلام ورشکستگی برای اشخاص حقوقی و بلوکه شدن اموال اشخاص حقیقی و حقوقی می‌تواند موجب ممنوع المعامله شدن افراد شود.

یکی از مرسوم‌ترین دلایل ممنوع المعامله شدن سهامداران که احتمال دارد برای شما هم اتفاق بیافتد؛ عدم انجام معامله فروش توسط فرد به مدت 2 سال است؛ البته در صورتی که ارزش کل دارایی‌های فرد بالاتر از 50 میلیون تومان باشد؛ در این صورت آن فرد ممنوع المعامله فروش سهام خواهد شد ولی می‌تواند اقدام به خرید سهام کند. این اقدام در جهت جلوگیری از سواستفاده‌های احتمالی می‌باشد.

 

نحوه رفع ممنوع المعامله بودن

همانطور که گفتیم در صورتی که فرد ممنوع‌ المعامله شود، امکان خرید سهم را دارد ولی در هنگام ثبت سفارش فروش سهم با اخطار ممنوع المعامله بودن مواجه خواهد شد. برای رفع این مشکل فرد می‌بایست ابتدا در سامانه سجام ثبت‌نام و احراز هویت کند و سپس به سامانه درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه مراجعه کند و در خواستی مبنی بر رفع ممنوع از فروش اشخاص حقیقی/حقوقی را ثبت کند.

در ادامه با مراحل ثبت این درخواست آشنا خواهیم شد:

1.در ابتدا وارد درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir شوید و سپس بر روی گزینه میز خدمت الکترونیک کلیک کرده و گزینه ثبت درخواست را انتخاب کنید.

 

درگاه ذینفعان

 

2. سپس در صفحه باز شده گزینه درخواست رفع ممنوع از فروش اشخاص حقیقی / حقوقی را انتخاب کنید.

 

درگاه ذینفعان 

 

3. در مرحله بعد مشخصات شما نمایان می‌شود و کافیست که کد امنیتی را وارد کرده و درخواست خود را به صورت متنی نوشته و سپس بر روی گزینه ایجاد درخواست کلیک کنید.

 

درگاه ذینفعان

 

4. در ادامه صفحه‌ای مبنی بر تایید ثبت درخواست نمایان می‌شود و بعد از بررسی درخواست شما، مشکل ممنوع المعامله بودن برطرف خواهد شد.

 

 

مولف: علیرضا صبحی کمال