در مقاله چگونه در بورس سکه خریداری کنیم، به این موضوع اشاره کردیم که چگونه می‌توان در بازار بورس و همانند خرید و فروش اوراق بهادار اقدام به خریداری سکه تمام بهار آزادی در قالب گواهی سپرده کالایی کرد؛ اما در اقدامی تازه امکان خرید ربع سکه طلا بهار آزادی در بازار بورس نیز فراهم شده است و از آنجایی که معاملات ربع سکه همراه با نکات و جزئیاتی است، بر آن شدیم که در این مقاله آموزشی به ساز و کار معاملات آن بپردازیم.

 

padash.ir 

 

اولین عرضه ربع سکه به تعداد 500 هزار عدد و با نماد "سکه0312ن06" در تاریخ 24 دی ماه 1401 در بازار بورس آغاز شد. مشخصات ربع سکه عرضه شده در بازار به صورت مقابل است: وزن: 2.033 گرم، عیار: 900 در هزار و ضرب سال 1386 بانک مرکزی.

 

نحوه خرید ربع سکه

ربع سکه طلا بهار آزادی در بازار بورس کالا عرضه می‌شود ولی همانند گواهی‌های سپرده کالایی، متقاضیان خرید ربع سکه در بازار بورس نیازی به داشتن کد بورس کالا را ندارند و تنها با داشتن کد بورسی و همانند معاملات اوراق بهادار و از طریق سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌های خود می‌توانند با جستجوی نماد "سکه0312ن06" اقدام به خرید ربع سکه را داشته باشند.

نکته حائز اهمیت در خرید ربع سکه قیمت خرید آن است که همانند گواهی سپرده سکه تمام بهار آزادی، قیمت ربع سکه نیز به میزان یک صدم قیمت واقعی است در نتیجه خریداران می‌بایست در هنگام خرید یک صدم قیمت پیشنهادی خود را در سامانه معاملاتی وارد کنند و همچنین حجم سفارش خرید خود را نیز ضریبی از 100 وارد کنند؛ البته هر خریدار حقیقی تنها می‌تواند 1 الی 5 سکه در بازار بورس خریداری کند؛ در نتیجه حجم سفارش می‌تواند در کمترین حالت 100 و در بیشترین حالت 500 واحد باشد. خریداران می‌بایست مبلغ مورد نیاز خرید سکه را به صورت کامل در هنگام ثبت سفارش در سامانه معاملاتی خود مهیا داشته باشند.

عرضه ربع سکه تا زمانی که تعداد 500 هزار ربع سکه فروخته نشود ادامه خواهد داشت و عرضه آن یک روز قبل و در صورت تامین کالا در انبار اطلاع رسانی خواهد شد.

نکته مهم دیگری که خریداران می‌بایست به آن توجه کنند، عدم امکان معامله ربع سکه در بازار ثانویه است؛ در نتیجه خریداران امکان فروش ربع سکه در بازار بورس را نخواهند داشت و تنها می‌توانند حداقل 5 روز پس از خریداری ربع سکه و حداکثر تا تاریخ 20/12/1403 با مراجعه به خزانه بانک رفاه، ربع سکه را به صورت فیزیکی دریافت کنند.

 

شرایط خرید ربع سکه

  • تنها اشخاص حقیقی مجاز به خرید ربع سکه در بازار بورس هستند.
  • هر فرد می‌تواند حداکثر 5 ربع سکه (500 گواهی ربع سکه) را خریداری کند.
  • قیمت خرید سکه در بازار بورس به صورت یک‌صدم ارزش واقعی است.
  • به ربع سکه‌های خریداری شده در بورس، مالیات بر ارزش افزوده تعلق نمی‌گیرد و صرفا هزینه انبارداری مشمول %9 مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد.
  • هزینه انبارداری ربع سکه به ازای هر سکه روزی 1000 ریال می‌باشد که با احتساب مالیات آن مجموعا 1090 ریال می‌باشد که می‌بایست به انبار پرداخت شود.
  • معاملات این نماد به صورت ثبت سفارش انجام می‌شود.
  • دامنه نوسان ربع سکه %100-+ می‌باشد.
  • دوره ثبت سفارش از ساعت 9 صبح الی 13 می‌باشد.
  • ربع سکه بازار ثانویه ندارد و پس از خریداری، خریداران ملزم به دریافت فیزیکی ربع سکه هستند.
  • ربع سکه عرضه شده در بازار بورس بدون وکیوم می‌باشد.

 

نحوه دریافت ربع سکه

همانطور که اشاره کردیم خریداران ربع سکه، پس از خریداری نمی‌توانند ربع سکه‌های خریداری شده را در بازار ثانویه و به صورت آنلاین به فروش برسانند و ملزم به دریافت فیزیکی ربع سکه‌های خود هستند. خریداران حداقل 5 روز پس از خریداری ربع سکه و حداکثر تا تاریخ 20/12/1403 با در دست داشتن مدارک هویتی و مراجعه به خزانه بانک رفاه، می‌توانند ربع سکه را به صورت فیزیکی دریافت کنند.

آدرس خزانه بانک رفاه برای دریافت ربع سکه؛ تهران، خیابان ولیعصر (عج)، نرسیده به میدان ونک، جنب ساختمان مرکزی بانک رفاه، پلاک 2548 می‌باشد.

ساعت کار خزانه بانک رفاه از شنبه تا چهارشنبه ساعت 8:30 الی 13:30 و در روزهای پنجشنبه 8:30 الی 12 می‌باشد؛ اما توجه داشته باشید که متقاضیان دریافت ربع سکه می‌بایست قبل از مراجعه به خزانه بانک رفاه از طریق لینک https://coin.refah-bank.ir/Membership/login اقدام به دریافت نوبت داشته باشند.

در صورتی که تمایل دارید فرد دیگری به جای شما اقدام به دریافت ربع سکه‌ را داشته باشد؛ می‌توانید از طریق کامل کردن "فرم وکالت‌نامه" به فرد مورد نظر خود وکالت دهید.

 

 

مولف: علیرضا صبحی‌کمال