با توجه به نیاز سرمایه‌گذاران بر سرمایه‌گذاری بر اوراق و ابزارهای دیگری به غیر از سهام برای کاهش ریسک و افزایش بازده، گواهی‌های سپرده کالایی به وجود آمدند؛ یکی از انواع گواهی‌های سپرده کالا، گواهی سپرده کلایی سکه طلا می‌باشد. سرمایه‌گذاران می‌توانند با خریداری گواهی سپرده کالایی سکه به صورت مستقیم به خرید سکه طلا بپردازند و هر زمان که تمایل داشتند سکه خود را به صورت آنلاین به فروش برسانند یا سکه را به صورت فیزیکی دریافت کنند. در ادامه این مقاله با جزئیات معامله سکه در بازار بورس آشنا خواهیم شد.

 

padash.ir

گواهی سپرده کالایی سکه

اگر در سایت tsetmc عبارت سکه را جستجو کنید نمادهایی نمایان می‌شوند که معرف گواهی سپرده کالایی هستند. به عنوان مثال چند نمونه از گواهی‌های سپرده کالایی عبارتند از:

سکه0312پ01 – تمام سکه طرح جدید 0312 رفاه

سکه0211پ02 – تمام سکه طرح جدید 0211 ملت

سکه0112پ03 – تمام سکه طرح جدید 0112 سامان

و...

در واقع در بازار بورس بانک‌ها هستند که به عرضه سکه مشغول هستند. در تصویر زیر تابلو معاملاتی نماد تمام سکه طرح جدید 0312 رفاه را مشاهده و در ادامه به تفسیر این تابلو خواهیم پرداخت.

 

padash.ir

 

اولین نکته در مورد گواهی سکه این است که همانطور که در قسمت نام مشاهده می‌کنیم، صرفا امکان معامله سکه تمام بهار آزادی وجود دارد و نیم سکه یا ربع سکه در بازار بورس معامله نمی‌شوند. نکته بعدی در مورد معاملات سکه تاریخ سررسید سکه است؛ به عنوان مثال: در تصویر بالا بعد از نام عدد 0312 را مشاهده می‌کنیم که این عدد بیانگر اسفند 1403 است و معامله‌گران تا این تاریخ می‌توانند این نماد را در بازار معامله کنند و بعد از این تاریخ دیگر امکان معامله این گواهی سکه وجود ندارد.

پس از اتمام تاریخ سررسید دارندگان سکه یا می‌توانند سکه خود را به صورت فیزیکی دریافت کنند که در ادامه در مورد نحوه دریافت فیزیکی سکه صحبت خواهیم کرد؛ یا در صورتی که نماد جدیدی با تاریخ سررسید تمدید شده توسط بانک عامل ایجاد شود، دارندگان گواهی سکه با تماس به کارگزاری خود می‌توانند اقدامات لازم برای انتقال نماد سکه منقضی شده را به نماد جدید داشته باشند.

قیمت گواهی سپرده کالایی سکه

در تصویر بالا با کمی دقت متوجه می‌شویم که قیمت گواهی سکه 1.620.000 ریال یا در واقع 162.000 تومان درج شده است در صورتی که قیمت واقعی سکه 162.000.000 ریال است؛ اما چرا؟ در پاسخ باید گفت به دلیل وجود محدودیت در تعداد ارقام در سایت tsetmc امکان درج عدد 162.000.000 وجود نداشته است به همین دلیل در سایت tsetmc قیمتی که مشاهده می‌کنیم قیمت 1صدم سکه است و در عوض معامله‌گران در هنگام خرید یا فروش گواهی سکه باید در قسمت حجم سفارش، حجم را ضریبی از 100 وارد کنند؛ به عنوان مثال اگر فردی قصد خرید 5 سکه تمام بهار آزادی را دارد باید حجم را عدد 500 وارد کند؛ توجه داشته باشید که فردی نمی‌تواند عدد 50 را وارد کند به امید خریداری یک نیم سکه.

ساعت معاملاتی گواهی سپرده کالایی

سرمایه‌گذاران می‌توانند از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 11:30 الی 12 دوره پیش‌گشایش و از ساعت 12 الی 15 به خرید و فروش گواهی سپرده سکه بپردازند.   

نحوه معامله و دریافت فیزیکی سکه

سرمایه‌گذارانی که قصد خریداری گواهی سپرده سکه را دارند می‌توانند با دارا بودن کدبورسی و کدمعاملاتی و از طریق سامانه‌های معاملاتی کارگزاری خود، همانند خرید و فروش سهام به معامله گواهی سپرده سکه بپردازند.

سرمایه‌گذارانی که قصد دریافت فیزیکی سکه را نیز دارند می‌توانند از فردای روزی که سکه را به صورت آنلاین خریداری کرده‌اند به کارگزاری خود مراجعه و گواهی سپرده سکه را دریافت کنند و سپس با مراجعه به خزانه بانک مورد نظر سکه را به صورت فیزیکی دریافت کنند. با کلیک بر روی این لینک می‌توانید آدرس و شماره تماس خزانه بانک‌ها را مشاهده کنید.

هزینه‌ها و کارمزد معاملات گواهی سپرده کالایی

5700 تومان هزینه ارزیابی

افرادی که قصد دارند سکه فیزیکی خود را به گواهی سپرده سکه تبدیل کنند در صورتی که سکه‌ای که در دست دارند ویژگی‌های زیر را داشته باشد، می‌توانند با در دست داشتن مدارک شناسایی به خزانه بانک مورد نظر مراجعه و با پرداخت 5700 تومان به ازای هر سکه برای ارزیابی اصل بودن آن، اقدام به تبدیل سکه به گواهی سپرده کالایی داشته باشند.

سکه مورد تایید خزانه:

سکه تمام بهار آزادی

ضرب 1386

عیار 900 در هزار

وزن 8.133 گرم

130 تومان هزینه انبارداری

به ازای هر روز نگهداری سکه در خزانه بانک، 130 تومان هزینه نگهداری محاسبه می‌شود.

0.0025 کارمزد معاملات