در بازار بورس سهامداران به دو دسته سهامداران حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شوند. سهامداران حقیقی همان افراد عادی در یک جامعه محسوب می‌شوند که در بازار بورس مشغول به معامله اوراق بهادار هستند؛ اما سهامداران حقوقی، شرکت‌هایی هستند که در بازار بورس معامله انجام می‌دهند؛ شرکت‌هایی همچون شرکت‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردان ها ، بازارگردان‌ها، کارگزاری‌ها و... . یکی از روش‌های تحلیلی در بازار بورس همانطور که می‌دانیم روش تابلوخوانی است؛ در این روش تحلیلگران به دنبال ارزیابی رفتار معاملاتی سهامداران هستند اما در این روش تحلیلی بیشتر رفتار سهامداران حقیقی مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ زیرا سهامداران حقیقی از جنس افراد عادی جامعه هستند و به دنبال اهدافی همچون سایر افراد عادی جامعه هستند. حقوقی ها ممکن است به دلایلی غیر از کسب سود معامله انجام دهند، دلایلی همچون بازارگردانی اما برای بررسی رفتار حقوقی‌ها در بازار بورس روش‌هایی وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

 

padash.ir 

 

پنجره حقیقی-حقوقی

یکی از داده‌های قابل مشاهده در تابلو معاملاتی یک نماد در سایت tsetmc.ir پنجره حقیقی-حقوقی است. در این پنجره می‌توانیم رفتار معاملاتی حقیقی‌ها و حقوقی‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. در تصویر زیر پنجره حقیقی-حقوقی را در نماد معاملاتی های‌وب مشاهده می‌کنیم.

 

padash.ir 

 

در تصویر بالا و در پنجره حقیقی-حقوقی، حقیقی‌ها 33.378.000 برگ سهم معادل تقریبا 89% حجم معاملات و حقوقی‌ها 4.153.000 برگ سهم معادل تقریبا 11% حجم معاملات را خریداری کرده‌اند؛ همچنین تعداد خریداران نماد های‌وب 476 نفر بوده است که از این تعداد 470 نفر حقیقی و 6 نفر حقوقی بوده‌اند؛ تعداد فروشندگان نماد های‌وب نیز 531 نفر بوده است که از این تعداد 528 نفر حقیقی و 3 نفر فروشنده بوده‌اند.

 

تب حقیقی-حقوقی

یکی از تب‌های مهم سایت tsetmc تب حقیقی-حقوقی است که اطلاعات معاملات حقیقی‌ها و حقوقی‌ها را در روزهای گذشته نشان می‌دهد. در مباحث تابلوخوانی و در بررسی مفاهیم سرانه‌های خرید و فروش و همچنین قدرت خریدار به فروشنده و... این تب بسیار کاربردی و حائز اهمیت است. (در مقالات بعدی با این مفاهیم آشنا خواهیم شد) در تصویر زیر تب حقیقی-حقوقی نماد های وب را مشاهده می‌کنیم.

در تب حقیقی-حقوقی داده‌هایی همچون تعداد، حجم، ارزش و قیمت خرید و فروش حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در روزهای مختلف قابل رویت می‌باشد. داده‌ی تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی نیز بیانگر این مفهوم است که چه مقدار برگ سهم را حقوقی به فروش رسانده و حقیقی از آن خریداری نموده است؛ در بعضی از مواقع این عدد منفی است، زمانی که این عدد منفی است بیانگر حالت معکوس است؛ یعنی چه تعداد برگ سهم را حقیقی به فروش رسانده و حقوقی از آن خریداری نموده است.

 

padash.ir 

 

تب سهامداران

در این تب امکان مشاهده و بررسی سهامداران عمده شرکت وجود دارد. سهامداران عمده سهامدارانی هستند که بیش از 1% از سهام شرکت را در اختیار دارند. اگر سهامدار عمده یک شخص حقوقی باشد نام آن شرکت این قسمت قابل رویت است و اگر سهامدار عمده یک شخص حقیقی باشد، نام شخص قابل رویت نیست. داده‌های این قسمت نام سهامدار عمده، تعداد برگ سهم در اختیار و درصد مالکیت سهامدار از شرکت است؛ همچنین اگر سهامدار خرید یا فروش جدیدی از سهام شرکت را انجام داده باشد، در ستون تغییر میزان خرید یا فروش قابل رویت می‌باشد. به عنوان مثال در تصویر زیر تب سهامداران های‌وب را مشاهده می‌کنیم و برای مثال شرکت سرمایه‌گذاری توسعه فناوری هیرکانیا از سهامداران عمده شرکت های‌وب می‌باشد که 1 میلیارد برگ سهم، معادل 4.3 درصد از کل شرکت را در اختیار دارد و همچنین 5 میلیون برگ سهم جدید نیز از نماد های‌وب خریداری نموده است.

 

 padash.ir

 

در تب سهامداران با کلیک بر روی نام یک سهامدار عمده، امکان مشاهده تغییرات سهام در اختیار سهامدار عمده وجود دارد. برای مثال شرکت سرمایه‌گذاری توسعه فناوری هیرکانیا در تاریخ 1 شهریور ماه سال 1401 تا اکنون اقدام به خرید هر چه بیشتر سهام های‌وب را داشته است و اکنون دومین سهامدار عمده شرکت های‌وب محسوب می‌شود.

 

 padash.ir

 

تغییر سهام سهامداران فعال

در سایت tsetmc.ir و در بالای صفحه، تبی با نام نمایش فهرست موجود می‌باشد و در نمایش فهرست قسمتی تحت عنوان سهامداران فعال هر نماد وجود دارد. در قسمت سهامداران فعال هر نماد امکان مشاهده و بررسی خرید یا فروش سهامدارن عمده هر نماد در 5 روز گذشته وجود دارد. در تصویر زیر قسمت تغییر سهامداران فعال را مشاهده می‌کنیم و به عنوان مثال یک شخص حقیقی در تاریخ‌های 11 و 12 مهر اقدام به خرید شرکت صنایع آذرآب (فاذر) کرده است. معمولا خریدهای بزرگ و سنگین و همچنین متوالی در این قسمت، می‌تواند حائز اهمیت باشد و بهتر است بررسی‌های بیشتری بر روی این نمادها صورت بگیرد.

 

padash.ir