به منظور شفاف‌سازی قیمت خودرو و حذف واسطه‌ها و ایجاد عرضه‌ و تقاضای منصفانه از مرداد 1401 عرضه خودرو در بورس کالا اجرایی شد. خرید خودرو در بورس کالا به صورت رقابتی بوده و عرضه و تقاضای موجود باعث کشف قیمت می‌شود؛ در نتیجه معمولا قیمت منصفانه‌تری را می‌توان برای خودرو در نظر گرفت. از دیگر مزیت‌های عرضه خودرو در بورس کالا این موضوع است که به دلیل حذف واسطه‌ها، اگر معامله در قیمتی بالاتر از قیمت فعلی کارخانه انجام شود، سود مازاد به دست خودروساز رسیده و باعث کاهش زیان خودروسازها خواهد شد. خرید خودرو در بورس کالا با جزئیات مختلفی همراه است و در این مقاله قصد داریم ابتدا در مورد ثبت‌نام کد بورس کالا صحبت کنیم، سپس اطلاعیه‌های عرضه خودرو را بررسی خواهیم کرد و در آخر در مورد نحوه سفارش‌گذاری و جزئیات قیمت‌گذاری اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

برای مشاهده دوره آفلاین خرید خودرو در بورس کالا اینجا کلیک کنید

 

padash.ir 

 

مراحل خرید خودرو در بورس کالا

 

padash.ir

 

دریافت کد بازار فیزیکی بورس کالا

به منظور دریافت کد بورس کالا، خریداران می‌بایست ابتدا در سامانه سجام اطلاعات خود را وارد نموده و ثبت‌نام خود را نهایی نمایند.

قدم بعد ثبت‌نام در سامانه EBGO یکی از کارگزاری‌ها می‌باشد؛ برای این منظور مانند تصویر زیر پس از ورود به سامانه EBGO بر روی دکمه اخذ کد آنلاین در بورس کالا کلیک فرمایید.

 

padash.ir 

 

سپس در ادامه کد ملی و شماره تماس خود را وارد نمایید و بر روی دکمه ادامه کلیک نمایید و در صفحه بعد کد 5 رقمی پیامک شده از طرف سجام را وارد نمایید.

 

padash.ir 

 

در ادامه می‌بایست مانند تصویر زیر می‌بایست اطلاعات شخصی خود شامل مشخصات فردی، اطلاعات نشانی، اطلاعات شغلی، اطلاعات مالی، اطلاعات بانکی و... را به ترتیب وارد یا ویرایش نمایید:

 

padash.ir 

 

در مرحله آپلود اسناد نیاز است فرد متقاضی ثبتنام، تصویر امضای خود را که می‌بایست بر روی کاغذ سفید باشد به همراه تصویر مدارک مورد نیاز را در سامانه آپلود کند.

 

padash.ir 

 

در مرحله تعهدات مشتری، فرد متقاضی می‌بایست تعهدنامه‌ای را برای ثبتنام تایید نماید. فراموش نکنید که برای خرید خودرو حتما تیک بازار فیزیکی بورس کالا فعال باشد ولی بهتر است که به غیر از این مورد، برای فعالیت در بازار مشتقه نیز تیک بازارهای مالی، مشتقه و... را فعال نمایید.

 

padash.ir 

 

در مرحله دریافت معرفی‌نامه نیز فرد متقاضی ثبت‌نام با انتخاب یکی از بانک‌ها، معرفی‌نامه‌ای جهت بازگشایی حساب وکالتی دریافت خواهید کرد و با چاپ معرفی‌نامه و مراجعه به یکی از شعب بانک مربوطه، اقدام به بازگشایی حساب وکالتی کنید.

حساب وکالتی، حسابی است که افراد پیش‌پرداخت‌های خود را در این حساب واریز می‌کنند و کارگزاری دسترسی برای مسدود سازی پیش‌پرداخت در هنگام خرید را خواهد داشت.

حساب وکالتی نباید جاری باشد یا اگر جاری است دسته چک نداشته باشد. فرد نیز نباید چک برگشتی داشته باشد. و در آخر پس از بازگشایی حساب وکالتی مجددا وارد سامانه EBGO شوید و بر روی دکمه اعلام شماره حساب وکالتی و در اختیار کلیک نمایید.

 

padash.ir 

 

در انتها نیز پیامکی به منظور تایید ثبت‌نام و همچنین نام‌ کاربری و رمزعبور از طرف کارگزاری برای شما ارسال خواهد شد.

 

اطلاعیه‌های عرضه‌ خودرو

در سایت بورس کالا به آدرس www.ime.co.ir و در تب بازارها و در قسمت بازار فیزیکی، قسمت اطلاعیه عرضه خودرو می‌توانید اطلاعیه‌های خودرو را مشاهده کنید.

 

padash.ir

 

برای مثال در تاریخ 03/10/1401 ، 2000 پژو 207 دستی سفید با قیمت پایه‌ 185.500.000 تومان با پیش‌پرداخت 100% عرضه می‌شود. در قسمت پیوست نیز می‌توانید اطلاعاتی در مورد مشخصات خودرو، تعهدات مشتری، لیست نمایندگی‌ها و... را مشاهده نمایید. جزئیات اطلاعات عرضه خودرو‌ها با یکدیگر ممکن است متفاوت باشد در نتیجه توصیه می‌شود حتما فایل پیوست را مطالعه نمایید.

 

نحوه ثبت سفارش خرید خودرو

1.ابتدا می‌بایست پیش‌پرداخت را که درصدی از مبلغ قیمت پایه می‌باشد را در حساب وکالتی خود واریز نمایید.

2.ثبت سفارش تا ساعت 17 روز قبل از عرضه امکان پذیر می‌باشد.

3.هر فرد بالای 18 سال حتی بدون داشتن گواهینامه صرفا یکبار می‌تواند از بورس کالا، خودرو خریداری نماید.

4.ورود به سامانه EBGO و مراجعه به قسمت خرید از بورس؛ در این قسمت با انتخاب خرید خودرو می‌توانید اطلاعیه‌های عرضه خودرو و همچنین در قسمت اطلاعات بیشتر، جزئیات این اطلاعیه‌ها را مشاهده نمایید.

 

padash.ir 

 

5.پس از مشاهده اطلاعات اطلاعیه عرضه خودرو که در ادامه در مورد نکات مهم آن صحبت خواهیم کرد و همچنین واریز 100% قیمت پایه (با توجه به اطلاعیه برای خرید خودرو 207 دستی این مقدار 100% است)،(به تاریخ تحویل نیز دقت نمایید) با کلیک بر روی ثبت سفارش اولیه می‌توانید اقدام به ثبت سفارش خرید بر روی خودرو مورد نظر کنید.

در پنجره‌ای که باز می‌شود پس از وارد کردن تعداد خودرو که می‌بایست عدد 1 باشد، برای وارد کردن قیمت، یا می‌توانید قیمت سفارش را انتخاب کنید یا تیک سفارش باز را فعال نمایید.

قیمت سفارش به معنی حداکثر قیمتی است که معامله‌گر کارگزاری برای خرید خودرو می‌تواند برای شما وارد نماید؛ ولی لزوما معامله در این قیمت انجام نمی‌شود و معامله‌گر کارگزاری در تلاش است که در بهترین قیمت و ترجیحا در قیمت پایه معامله را انجام دهد اما اگر نتوانست پله پله قیمت خرید را تا سقف قیمتی مورد نظر شما افزایش دهد.

نکته مهم: افراد نمی‌توانند سفارشات لحظه‌ای مانند خرید سهام وارد کنند و صرفا یک قیمت ماکزیمم وارد می‌کنند و در روز عرضه، معامله‌گر کارگزاری سعی می‌کند در قیمت‌هایی بهتر یا حداکثر در آن قیمت وارد شده، معامله را انجام دهد. قیمت سفارش را به صورت یک عدد رند و ضریبی از 5 میلیون تومان وارد کنید.

سفارش باز نیز به این معنی است که شما قیمت ماکزیممی وارد نمی‌کنید و این اختیار را به معامله‌گر کارگزاری می‌دهید که در قیمتی که معامله خودرو انجام می‌شود، خرید را برای شما انجام دهد.

 

padash.ir 

 

نکته مهم: پس از ثبت‌نهایی امکان ویرایش و حذف سفارش وجود نخواهد داشت.

 

قیمت‌گذاری و کارمزدها

قیمتی که در اطلاعیه عرضه خودرو به عنوان قیمت پایه مشخص می‌شود در واقع قیمتی است که صرفا یک پیشنهاد از طرف خودروساز بوده و افراد می‌توانند سفارشات خود را بر مبنای قیمت پایه ثبت کنند ولی ممکن است در بازار تقاضا بیشتر از عرضه باشد و خودرو در قیمت‌های بالاتری خودرو معامله شود. همچنین افراد می‌بایست درصدی از قیمت پایه را که در اطلاعیه اعلام می‌شود و برای هر خودرویی متفاوت است را در حساب وکالتی واریز کنند.

به غیر از مبلغ مورد معامله در بورس کالا افراد باید به هزینه‌های جانبی که در اطلاعیه عرضه مشخص می‌شود توجه نمایند؛ برای مثال برای عرضه خودرو پژو 207 دستی در تاریخ 4/10/1401، 185.500.000 تومان قیمت پایه می‌باشد و افراد می‌بایست 100% این مبلغ را در حساب وکالتی واریز کنند، حال فرض کنید با قیمت 380.000.000 تومان معامله بر روی این خودرو انجام شود، طبق اطلاعیه 13% هزینه مالیات و عوارض، 0.262% کارمزد معامله و 4.371.310 تومان هزینه ثابت وجود دارد که باید در نظر گرفت؛ در نتیجه:

 

padash.ir 

برای مثال اگر 207 با قیمت 380 میلیون تومان معامله شود، مجموع مبلغ پرداختی برابر خواهد بود:

 

padash.ir 

 

موضوع دیگر بحث خواب پول است، به این صورت که موعد تحویل این خودرو طبق اطلاعیه 20 اسفند 1401 می‌باشد و اگر افراد مبلغ 434.766.910 تومان را تقریبا 3 ماه در سپرده بانکی یا اوراق درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنند تقریبا ماهی 1.6% سود دریافت می‌کنند که اگر این مبلغ را نیز بخواهیم در نظر بگیریم 22.136.785 تومان تقریبا سودی است که در این 3 ماه به این عدد تعلق می‌گیرد؛ که می‌توان این عدد هم برای مبلغ کل در نظر گرفت.

 

اقدامات پس از انجام معامله

در صورتی که معامله شما بر روی این خودرو انجام شد، طبق اطلاعیه می‌بایست مراحل زیر را طی کنید:

1.تکمیل موجودی حساب وکالتی: پس از انجام معامله طبق اطلاعیه افراد برای خرید این خودرو (پژو 207 دستی) حداکثر تا 3 روز کاری پس از معامله فرصت دارند، مبلغ مابه‌التفاوت پیش‌پرداخت و قیمت معامله + کارمزد (0.262%) را در حساب وکالتی واریز نمایند.

2.واریز سایر هزینه‌ها: پس از انجام معامله طبق اطلاعیه افراد برای خرید این خودرو (پژو 207 دستی) می‌بایست وارد سایت فروش اینترنتی ایران خودرو به آدرس www.esale.ikco.ir شوند و پروفایل خود را ایجاد و نمایندگی مورد نظر و بیمه‌گر خود را انتخاب و هزینه‌های مالیات و عوارض (13%) و هزینه ثابت را حداکثر تا 3 روز کاری پس از معامله در سایت ایران خودرو واریز نمایند.

 

جریمه‌های عدم تسویه و فسخ قرارداد

همانطور که در اقدامات پس از انجام معامله گفتیم، مهلت واریز مابقی مبالغ برای خودرو 207 دستی تا 3 روز کاری پس از معامله می‌باشد؛ حال اگر تسویه در روز 4 الی 6 ام بعد از انجام معامله صورت بگیرد، خریدار به ازای هر روز دیر کرد مبلغ 0.25% ارزش معامله را به عنوان جریمه پرداخت نماید.

در صورتی که تسویه تا روز 6 ام هم انجام نشود، معامله فسخ و خریدار باید 5.5% ارزش معامله را به عنوان هزینه فسخ قرارداد و کارمزد بپردازد.

 

 

 

مولف: علیرضا صبحی ‌کمال