همانطور که می‌دانیم معامله‌گران برای انجام معاملات خود از طریق ثبت سفارش اقدام به خرید یا فروش می‌کنند. هر سفارش دارای مشخصات خاصی است و در بازار های مالی معمولا سفارشات دارای انواع مختلفی هستند که تفاوت های مهمی در این سفارشات وجود دارد.

متاسفانه بسیاری از سهامداران آشنایی لازم را با انواع سفارشات را ندارند، در نتیجه در این مقاله آموزشی قصد داریم با انواع سفارشات و تفاوت‌های بین آن‌ها آشنا شویم.

 

padash.ir

 

مشخصات سفارشات

هر سفارش در بازار بورس برای این که معتبر باشد، باید در قالب زیر به کارگزار ارسال گردد:

1.نام شرکت: اولین قدم در ثبت سفارش انتخاب نام و نماد شرکت یا اوراق بهادار مورد نظر برای خرید یا فروش می‌باشد.

2.سفارش خرید یا فروش: قدم بعدی در ثبت سفارش تعیین سفارش خرید یا فروش است.

3.حجم سفارش: حجم سفارش، تعداد برگ سهمی است که خریدار یا فروشنده قصد خرید یا فروش دارد و باید در سفارش خود آن را تعیین کند.

4.مدت اعتبار سفارش: مدت اعتبار سفارش، محدوده زمانی اعتبار سفارش است که در ادامه با انواع محدوده های زمانی سفارش آشنا خواهیم شد.

5.نوع سفارش: نوع سفارش در واقع شرایط اعمال قیمت برای خرید یا فروش است که در ادامه مقاله با انواع سفارش بر حسب شرایط قیمت آشنا خواهیم شد.

 

محدوده زمانی سفارش‌ها

سرمایه گذاران ‌می‌بایست در ثبت سفارشات خود محدوده زمانی اعتبار سفارش خود را به کارگزار اعلام نمایند. محدوده زمانی سفارش زمانی است که کارگزار باید سفارش سرمایه‌گذار را به اجرا بگذارد که در یکی از انواع زیر است:

1.سفارش روز یا Day Order: در این نوع سفارش کارگزار فقط در طی همان روزی که سفارش ارسال شده است آن را انجام می‌دهد و در صورتی که روز معاملاتی به پایان برسد و سفارش انجام نشود، آن سفارش باطل می‌شود. سفارشات در بازار بورس پیش‌فرض به صورت سفارش روز است.

2.سفارش باز یا سفارش پابرجا یا GTC (Good Till Canceled): اگر سفارش از نوع سفارش باز باشد، تا زمانی که سفارش انجام شود یا از طرف خود سرمایه‌گذار لغو شود، پا برجا باقی می‌ماند.

3.سفارش فوری، فوتی یا FOK (Fill Or Kill): در این نوع سفارش، سفارش خرید یا فروش بلافاصله باید توسط کاگزار ارسال و به طور کامل انجام شود در غیر این صورت سفارش باطل می‌گردد.

4.سفارش همه یا هیچ یا All Or None: در این نوع سفارش، سفارش تنها زمانی انجام می‌شود که کارگزار بتواند تمام حجم سفارش را معامله کند، در غیر این صورت سفارش اجرا نمی‌شود.

5.سفارش صلاحدیدی یا Discretionary Ordar: در این نوع سفارش، کارگزار این اجازه را دارد که مشخصات سفارش اعم از زمان و قیمت را به صلاحدید و اختیار خود انتخاب نماید.

 

انواع سفارشات بر حسب شرایط قیمت

1.سفارش به قیمت بازار یا Market Order: در این نوع سفارش کارگزار متعهد می‌گردد که بر اساس "حداکثر کوشش" عمل کند تا سفارش را بهترین قیمت ممکن انجام دهد؛ یعنی حداقل قیمت ممکن برای سفارش خرید و حداکثر قیمت ممکن برای سفارش فروش.

2.سفارش به قیمت محدود یا Limit Order: در این نوع سفارش، سرمایه‌گذار قیمتی را تحت عنوان قیمت محدود به کارگزار اعلام می‌کند و آن قیمت حداکر قیمتی است که سرمایه‌گذار حاضر است بابت خرید سهم بپردازد. در سفارشات فروش نیز قیمت محدود، حداقل قیمتی است که سرمایه‌گذار حاضر به فروش سهم است.

3.سفارش متوقف شونده یا Stop Order: در این نوع سفارش، سرمایه‌گذار قیمتی را تحت عنوان قیمت توقف مشخص می‌کند. این نوع سفارش به دو حالت متوقف شونده خرید و متوقف شونده فروش وجود دارد. در حالت فروش، قیمت توقف در زمان ثبت سفارش از قیمت بازار کمتر است و در حالت خرید نیز، در زمان ثبت سفارش، قیمت توقف از قیمت بازار بیشتر است.

4.سفارش متوقف شونده با قیمت محدود یا Stop Limit Order: در این نوع سفارش، سرمایه‌گذار دو قیمت را مشخص می‌کند؛ که یکی قیمت توقف و دیگری قیمت محدود است و در واقع سرمایه‌گذار علاوه بر قیمت توقف، کف قیمت فروش و سقف قیمت خرید را مشخص می‌کند تا از محدوده قیمتی اجرای سفارش خود مطمئن شود.

 

اعتبار سفارشات در پنل معاملاتی کارگزاری

در بازار بورس و در پنل‌های معاملاتی کارگزاری‌ها، در هنگام ثبت سفارش قسمتی تحت عنوان اعتبار وجود دارد که در تصویر زیر این قسمت را مشاهده می‌کنیم؛ در ادامه با هر کدام از این موارد آشنا خواهیم شد.

 

padash.ir

 

1.اعتبار روز: این نوع سفارش همان سفارش روز یا Day Order است و در صورتی که سفارش انجام نشود در پایان روز معاملاتی سفارش باطل می‌شود.

2.معتبر تا تاریخ: در این حالت معامله‌گر تاریخی را انتخاب می‌کند و سفارش وی در صورتی که معامله نشود تا تاریخ مشخص شده معتبر خواهد بود.

3.معتبر تا لغو: در این حالت سفارش تا زمانی که توسط خود معامله‌گر باطل نشود، پابرجا خواهد بود.

4.انجام و حذف: در این حالت سفارش تا زمانی که انجام نشود پابرجا خواهد بود.