padash.ir

 

اردر حمایت و اردر ترس از مفاهیم کاربردی در مباحث تابلوخوانی می‌باشد و معمولا این نوع سفارشات توسط بازیگران نماد در جهت ایجاد رفتارهای هیجانی و تغییر روند یک سهم شکل می‌گیرد. در ادامه این مقاله با این نوع از سفارشات آشنا خواهیم شد.

اردر ترس

اردر ترس یا سفارش فروش جعلی (Fake Order) سفارشی است که معمولا از طرف بازیگران (سفته‌بازان) یک نماد و به جهت ترساندن سهامداران به کار می‌رود. برای مثال فرض کنید که بازیگران یک نماد قصد دارند یک نماد را به میزان زیادی خریداری و اقدام به بالا بردن قیمت آن سهم را داشته باشند. بازیگران نماد در این حالت نیاز دارند تا برگ سهام سهامداران خرد را جمع آوری و خریداری کنند اما ممکن است سهامداران قصد فروش سهم را به میزان زیاد نداشته باشند در نتیجه در این حالت بازیگران اقدام به ایجاد سفارشات ترس می‌کنند تا سهامداران خرد با دیدن این نوع از سفارشات بترسند و هیجان زده شوند و با ناامیدی از رشد قیمتی سهم، اقدام به فروش سهم کنند؛ در مقابل نیز بازیگران اقدام به لغو و یا کاهش سفارشات فروش می‌کنند و همچنین در مقابل به خریداری سفارشات فروش که ناشی از ترس سهامداران خرد است می‌کنند و سپس حرکات صعودی بر روی سهم شکل می‌گیرد. معمولا در سطوح حمایت از نظر تکنیکالی و سطوح مناسب برای خرید این سفارشات بیشتر دیده می‌شود تا بازیگران این سطوح را برای سهامداران خرد نامعتبر نشان دهند.

نحوه شناسایی اردرهای ترس:

در سایت tsetmc و در تابلوی معاملاتی هر نماد قسمتی به نام پنجره سفارشات یا order book وجود دارد که سفارشات فعال خریداران و فروشندگان را نشان می‌دهد. در این پنجره بر اساس اولویت قیمت سفارشات خرید و فروش، سفارشات مرتب شده‌اند و 5 سطر اول از سفارشات خرید و 5 سطر اول از سفارشات فروش قابل رویت است.

اردرهای ترس معمولا در سطر های سوم الی پنجم و در سمت فروشندگان و معمولا با حجمی نامتعارف و بالاتر از سایر سفارشات رویت می‌شود.

برای مثال در تصویر زیر یک سفارش ترس را درس سطر سوم سفارشات فروش مشاهده می‌کنیم که توسط تعداد افراد کمی در پنجره سفارشات درج شده است.

 

padash.ir 

 

اردر حمایت

گاهی ممکن است قیمت یک نماد بنا  به ایجاد شایعات و اخبار منفی با افت مواجه شود و یا گاهی بازیگران نماد انتظار کسب بازدهی‌ای بیشتر از بازدهی فعلی خود دارند، در نتیجه در این حالت بازیگران به دنبال ایجاد انگیزه در سهامداران خرد برای خرید سهام و بالا رفتم تقاضا و در نتیجه قیمت هستند. برای این منظور بازیگران اقدام به ثبت سفارشات خرید و با حجم بالا در سطرهای سوم الی پنجم پنجره سفارشات می‌کنند و این کار باعث ایجاد انگیزه و همچنین هیجان در سهامدارن خرد می‌شود و معمولا سهامداران خرد قیمتی که در آن سفارش حمایت شکل گرفته است را به عنوان یک سطح حمایتی در نظر می‌گیرند. در این حالت معمولا سهامدارن خردی که قصد فروش سهم را داشتند از این کار صرف نظر و سهامدارانی که قصد خرید سهم را داشتند از ترس اینکه شاید سهم صف خرید شود و دیگر نتوانند سهم را خریداری کنند، با سرعت بیشتری اقدام به خریداری سهم می‌کنند. معمولا هرچه سفارشات خرید توسط سهامداران خرد بیشتر ثبت شود، بازیگران سفارشات خود را لغو یا کاهش می‌دهند و هرچه قیمت سهم بالاتر رود بازیگران اقدام به فروش سهم خود به سهامداران خرد می‌کنند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که اگر سفارشات حمایت در سطوح مقاومتی از نظر تکنیکال شکل بگیرد معمولا نشان دهنده خالی کرد سهم توسط بازیگران سهم است. در تصویر زیر یک نمونه سفارش حمایت را مشاهده می‌کنیم.

padash.ir