بازارگردان کیست؟

کسی می داند به چه کسی بازار گردان گفته می شود؟

آیا نجات دهنده بازار است؟

بازار گردان کیست؟

بازار گردان به افراد یا شرکت هایی تلقی می‌شود که باهدف کاستن نوسانات هیجانی بازار اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار می‌نمایند. بازارگردانی فعالیتی حرفه‌ای است که نیازمند دانش و تخصص کافی است. ازاین‌رو این شخص با تکیه‌بر این دو عامل بر عرضه و تقاضای مناسب در بازار مسلط خواهد بود.

از عوامل تاثیر گذار بر بازارگردانی به 3 بخش می توان اشاره کرد:

  1. عمق بازار
  2. عرض بازار
  3. نسبت سرمایه گذاران اطلاعات مدار به سرمایه گذاران نقدمدار

www.padash.ir

حال به تعاریف هر یک از این موارد می پردازیم:

عمق بازار

از نظر اقتصادی در صورتی که منحنی عرضه و تقاضا، حول ارزش دارایی بازار مالی کشش پذیر و پیوسته باشند به این معناست که بازار مورد بررسی عمق دارد. به بیان دیگر اگر ارسال سفارش های خرید و فروش در قیمت های بالاتر و یا پایین تر از قیمت تعادلی از سوی سرمایه گذاران، به صورت دایمی و پیوسته در جریان باشد، از عمق بازار حکایت دارد.

عرض بازار

زمانی که تعداد خریداران و فروشندگان در قیمت تعادلی که به بیان دیگر ارزش ذاتی سهم است زیاد باشد، نشان دهنده میزان عرض بازار است. بازاری که با چنین شرایطی روبه رو باشد، نقدینگی بالایی دارد و به همین دلیل، بازارسازان تمایل زیادی دارند تا در این بازارها حتی با کسب سود کم، فعالیت کنند.

نسبت سرمایه گذاران اطلاعات مدار به سرمایه گذاران نقدمدار

همانطور که از تیتر مشخص است می توان سرمایه گذاران را به دو بخش اطلاعات مدار و نقد مدار تقسیم کرد. سرمایه گذاران اطلاعات مدار با وارد کردن اطلاعات خاص در مورد یک سهم بدست می آورند. سرمایه گذاران نقدمدار با وارد کردن سرمایه اضافی خود به بازار نقدینگی را افزایش می دهند.

در بلند مدت می توان گفت بازارگردان، کمک شایانی به بازار سهام می کند چرا که موجب برطرف کردن نوسانانت شدیدی که هرزگاهی شاهد آن در بازار سهام هستیم، خواهد بود. هدف بازارگردان این است که همواره سهام را در حالت تعادل نگه دارد و از تشکیل صف های خرید و فروش جلوگیری می کند.

نحوه کسب سود بازارگردان به چه صورت است؟

بازارگردان برای سودآوری از شکاف قیمتی بین سفارش‌های خرید و فروش استفاده می‌کند. به این صورت که مثلاً اوراق را باقیمت ۱۰۰۰ تومان خریداری کرده و باقیمت ۱۰۰۵ تومان می‌فروشد. در معاملات با حجم های بالا این اختلاف قیمت کوچک تا حد زیادی به سود کارگزار خواهد افزود.

قیمت‌های پیشنهادی در این سفارش‌ها باید در دامنه مجاز نوسان باشند. یعنی سفارش‌هایی که بازارگردان ثبت می‌کند باید در دامنه مجاز روز باشند. تفاوت بین کمترین قیمت خرید در سفارش‌های خرید و بیشترین قیمت فروش در سفارش‌های فروش بازارگردان، حداکثر برابر دامنه مظنه باشد.

نتیجه‌گیری

پس بازارگردان یک فرد و یا شرکت است که برای کسب سود، خرید و فروش دارایی‌ها را انجام می‌دهد تا از نوسانات ناخواسته قیمت جلوگیری کند.