در بازار سرمایه انواع مختلفی از اوراق از جمله سهام شرکت‌های سهامی، اوراق خزانه اسلامی، صندوق‌های ETF، گواهی سپرده کالایی، اوراق مشتقه و... معامله می‌شوند؛ معاملات اوراق بهادار در بازار بورس به صورت 24 ساعته نیست و در ساعات محدودی در روز انجام می‌شود که این ساعات برای هر کدام از اوراق متفاوت است.

در هر روز، دو زمان مهم برای معاملات یک نماد وجود دارد:

1. پیش‌گشایش

2. دوره معاملاتی

در زمان پیش‌گشایش معامله‌گران تنها می‌توانند سفارشات خود را ثبت، ویرایش و حذف کنند و امکان انجام معاملات در زمان پیش‌گشایش وجود ندارد، همچنین در 5 دقیقه پایانی دوره پیش‌گشایش در صورت ثبت سفارش توسط معامله‌گر، امکان حذف یا ویرایش سفارش وجود ندارد؛ اما در دوره معاملاتی معامله‌گران نه تنها می‌توانند سفارشات خود را ثبت کنند بلکه در صورتی که قیمت سفارشاتشان با طرف مقابل مچ شود، معامله‌شان نیز انجام می‌شود. معمولا 15 الی 30 دقیقه قبل از شروع دوره معاملاتی، دوره پیش‌گشایش است که در ادامه این مقاله با ساعات پیش‌گشایش و دوره‌ معاملاتی انواع اوراق بهادار آشنا و سپس در مورد بهترین زمان انجام معاملات صحبت خواهیم کرد.

 

padash.ir

 

ساعات معاملات اوراق بهادار

1.سهام، حق‌تقدم و اختیار معامله

معاملات این دسته از اوراق در روزهای شنبه تا چهارشنبه و از ساعت 8:45 الی 9 صبح به مدت 15 دقیقه دوره پیش‌گشایش و از ساعت 9 الی 12:30 نیز دوره معاملاتی است.

2.صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF)

صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای انواع مختلفی هستند که سه نوع درآمدثابت، مختلط و درسهام از رایج‌ترین انواع صندوق‌ها هستند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF (Exchange Traded fund) در بازار سرمایه قابل معامله هستند و یا در بازار بورس یا در بازار فرابورس معاملاتشان انجام می‌شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری از شنبه تا چهارشنبه معامله می‌شوند و ساعت معاملاتشان نیز به شرح زیر است:

ساعات معاملاتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت از ساعت 8:45 الی 9 صبح دوره پیش‌گشایش و از ساعت 9 الی 15 دوره معاملاتی است.

ساعات معاملاتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط نیز اگر در بازار بورس باشند از ساعت 8:45 الی 9 صبح دوره پیش‌گشایش و از ساعت 9 الی 12:30 دوره معاملاتی است. اما اگر این نوع از صندوق‌ها در بازار فرابورس باشند از ساعت 8:45 الی 9 صبح دوره پیش‌گشایش و از ساعت 9 الی 15 دوره معاملاتی

آن‌ها است.

3.قراردادهای معاملات آتی کالا

روزهای معاملاتی این دسته از اوراق شنبه تا پنجشنبه و از ساعت 10 الی 10:30 به مدت 30 دقیقه دوره پیش‌گشایش و از ساعت 10:30 الی 15 نیز دوره معاملاتی انجام می‌شود.

4.گواهی سپرده کالایی سکه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا

گواهی سپرده کالایی سکه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا این امکان را ایجاد کردند تا سرمایه‌گذاران بتوانند در بازار بورس بر روی سکه و طلا سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه‌گذاران می‌توانند از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 11:30 الی 12 دوره پیش‌گشایش و از ساعت 12 الی 15 به خرید و فروش سکه و واحدهای صندوق‌های طلا بپردازند.

5.گواهی سپرده کالایی

گواهی سپرده کالایی همچون زیره، زعفران، پسته و... از ساعت 8:45 الی 9 صبح پیش‌گشایش و از ساعت 9 الی 15 دوره معاملاتی انجام می‌شود.

 

بهترین زمان برای انجام معاملات

یک معامله‌گر حرفه‌ای معامله‌گری است که علاوه بر نکات تحلیلی همچون ابزارهای تحلیل تکنیکال و بنیادی، عوامل موثر بر رفتار بازار همچون ساعت معاملات را نیز در نظر می‌گیرد. عمده معاملات بازار بورس بر روی اوراق سهام انجام می‌شود که دوره پیش‌گشایش 8:45 الی 9 و دوره معاملاتی آن از ساعت 9 الی 12:30 است.

در بازار بورس عمدتا پیشنهاد می‌شود که اگر قصد خرید دارید در زمان پیش‌گشایش اقدام به ثبت سفارش خرید نکنید زیرا بازیگران نماد در آن روز ممکن است قصد فروش سهام خود را داشته باشند و برای اینکه بتوانند در آن روز به بالاترین قیمت، سهام خود را بفروشند در زمان پیش‌گشایش اقدام به ثبت سفارشات خرید در قیمت‌های بالا می‌کنند و افرادی که قصد خرید سهم را دارند در این موقعیت دچار یک هیجان کاذب می‌شوند و سفارشات خرید خود را در قیمت‌های بالا سریعا ثبت می‌کنند؛ با نزدیک‌تر شدن ساعت به دوره معاملاتی بازیگران اقدام به ویرایش و یا حذف سفارشات خرید خود می‌کنند و از طرف دیگر سفارشات فروش خود را در قیمت‌های بالا ثبت می‌کنند و در زمان شروع دوره معاملاتی معامله‌گران در قیمت‌های بالا سهم را از بازیگران خریداری می‌کنند و رفته رفته با نزدیک تر شدن به ساعات پایانی بازار شاهد افت قیمت سهام هستند.

معمولا از آنجایی که هیجانات بازار در ساعات ابتدایی بازار زیاد است، پیشنهاد می‌شود معامله‌گران در این زمان اقدام به ثبت سفارشات خرید نکنند و سفارشات خرید خود را در ساعات پایانی بازار ثبت کنند ولی در طرف مقابل اگر قصد فروش سهم را دارید یکی از بهترین زمان‌ها برای فروش سهم در قیمت‌های بالا در ساعات ابتدایی بازار است زیرا در این زمان هیجانات بازار در اوج خود است و ممکن است بتوانید در قیمت‌های بالایی سهام خود را به فروش برسانید.

 

 

 

مولف: علیرضا صبحی کمال