یکی از ابتدایی‌ترین مفاهیم در تحلیل تکنیکال شناسایی روند معاملاتی سهم و انجام معامله متناسب با روند فعلی قیمت است. همانطور که می‌دانیم در نمودار قیمتی سهام هیچ‌گاه شاهد یک خط راست مستقیم نیستم و همواره نمودارهای قیمتی همراه با نوسانات صعودی و نزولی همراه هستند که برآیند کلی این حرکات صعودی و نزولی (نوسانات) سهم روند است. برای درک اهمیت روند باید گفت که: ابزارها و تکنیک‌های معاملاتی تحلیل تکنیکال بدون شناسایی روند تقریبا بی‌معنا است و اولین قدم در تحلیل تکنیکال شناسایی نوع روند است؛ به همین جهت اصطلاح معروفی که بزرگان بازارهای مالی از آن یاد می‌کنند این است که: "با روند دوست باشیم".

به صورت کلی در نمودارهای قیمتی روندها به سه جهت تقسیم می‌شوند:

1. روند صعودی

2. روند نزولی

3.روند خنثی

در ادامه‌ی این مقاله با انواع روند بیشتر آشنا می‌شویم.

 

padash.ir 

 

روند صعودی

اگر در یک نمودار، برآیند حرکات صعودی و نزولی منتهی به یک حرکت صعودی شود به آن روند صعودی گفته می‌شود. روند صعودی دارای دو مشخصه‌ی مهم می‌باشد:

 1. در هر حرکت جدید نمودار، پیوت‌های ماژور کف بالاتر از پیوت‌های ماژور کف قبلی باشد

 2. در هر حرکت جدید نمودار، پیوت‌های ماژور سقف بالاتر از پیوت‌های ماژور سقف قبلی باشد

(در مقاله پیوت چیست و انواع آن، با پیوت‌های ماژور آشنا شدیم)

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، شناسایی روند می‌تواند تا بخش زیادی بر انجام معاملات افراد تاثیر گذار باشد، به عنوان مثال اگر روند صعودی باشد معامله‌گران می‌بایست به دنبال موقعیت‌های مناسب خرید باشند و انجام معاملات فروش و معامله بر خلاف روند امری کاملا اشتباه و پر ریسک است.

در تصویر زیر نمودار قیمتی سهم خساپا را مشاهده می‌کنیم که در هر حرکت خود کف و سقفی بالاتر از کف سقف قبلی خود را ساخته است و دارای یک روند صعودی می‌باشد.

 

padash.ir 

 

روند نزولی

اگر در یک نمودار، برآیند حرکات صعودی و نزولی منتهی به یک حرکت نزولی شود به آن روند نزولی گفته می‌شود. روند نزولی دارای دو مشخصه‌ی مهم می‌باشد:

 1. در هر حرکت جدید نمودار، پیوت‌های ماژور کف پایین‌تر از پیوت‌های ماژور کف قبلی باشد

 2. در هر حرکت جدید نمودار، پیوت‌های ماژور سقف پایین‌تر از پیوت‌های ماژور سقف قبلی باشد

(در مقاله پیوت چیست و انواع آن، با پیوت‌های ماژور آشنا شدیم)

همانند آن‌چه در مورد اهمیت شناسایی روند در بحث روند صعودی گفتیم، شناسایی روند نزولی این کمک را به معامله‌گران می‌کند که اگر در یک نمودار روند نزولی بود در آن صورت معامله‌گران می‌بایست به دنبال موقعیت‌های مناسب فروش (البته بیشتر در بازارهای مالی دو طرفه) باشند و انجام معاملات خرید و معامله بر خلاف روند امری کاملا اشتباه و پر ریسک است.

در تصویر زیر نمودار قیمتی سهم کاما را مشاهده می‌کنیم که در هر حرکت خود کف و سقفی پایین‌تر از کف سقف قبلی خود را ساخته است و دارای یک روند نزولی است.

 

padash.ir 

 

روند خنثی

روند خنثی روندی است که پیوت‌های کف و سقف بالاتر یا پایین‌تر از پیوت‌های کف و سقف قبلی نیستند و در واقع سهم در یک محدوده در حال نوسان است. این روند معمولا زمانی رخ می‌دهد که عرضه و تقاضای بازار بر هم پیشی‌ نمی‌گیرند و در یک تعادل نسبی هستند.

برای مثال در تصویر زیر نماد دتماد را مشاهده می‌کنیم که در یک روند خنثی در حال نوسان است.

 

 padash.ir

تغییر روند

یک روند صعودی یا نزولی زمانی تغییر می‌کند و به حالت دیگر تبدیل می‌شود که تعریف روند صعودی یا نزولی نقض شود. به عنوان مثال اگر سهم در یک روند صعودی باشد و در آخرین حرکت خود نتواند سقفی بالاتر از سقف قبلی خود بسازد و همچنین قیمت از پیوت کف قبلی پایین‌تر بیاید، تعریف روند صعودی نقض و شاهد شکل گیری یک روند نزولی هستیم. تغییر روند نزولی به روند صعودی نیز مانند همین حالت قبل ولی به صورت عکس.

برای مثال در تصویر زیر نماد ستران را مشاهده می‌کنیم که در انتهای یک روند صعودی، قیمت پایین‌تر از کف آخر آمد و در این حالت طبیعتا قیمت کفی پایین‌تر از کف قبلی می‌سازد و تعریف روند صعودی نقض می‌شود، در نتیجه در این حالت می‌توان انتظار تشکیل یک روند نزولی را داشت.

 

 padash.ir

مولف: علیرضا صبحی کمال