در مقاله روند چیست با مفهوم روند و نحوه تشخیص روند آشنا شدیم و متوجه شدیم که روندها ممکن است به سه دسته صعودی، نزولی و یا خنثی تقسیم می‌شوند. یکی از تکنیک‌های معاملاتی با استفاده از مفهوم روند، ترسیم خط روند است.

خط روند از تکنیک‌های ساده ولی رایج و با اهمیت است که در انجام معاملات، کمک بسیار مفیدی به معامله‌گران می‌کند. در این مقاله قصد داریم ابتدا با نحوه ترسیم خطوط روند آشنا و همچنین اعتبار این خطوط را بسنجیم و در انتها تکنیک‌های معاملاتی بر اساس این خطوط را مورد بررسی قرار دهیم.

 

padash.ir 

 

ترسیم خط روند

همانطور که می‌دانیم در تعریف روند صعودی داریم که قیمت در هر حرکت خود پیوت کف و سقف بالاتر از پیوت‌ کف و سقف قبل تشکیل دهد. حال اگر در یک روند صعودی دو کف ماژور را به یکدیگر وصل کنیم و امتداد دهیم به آن خط، خط روند صعودی گفته می‌شود. همچنین اگر در یک روند نزولی، سقف‌های قیمتی را به یکدیگر وصل کنیم و امتداد دهیم به آن خط، خط روند نزولی گفته می‌شود.

برای مثال در تصویر زیر نمودار قیمتی سهم سیمان تهران با نماد ستران را مشاهده می‌کنیم که در قسمتی از نمودار دارای روند صعودی و در قسمتی دیگر دارای روند نزولی است. در ادامه این مقاله با تکنیک‌های معاملاتی بر اساس خط روند آشنا خواهیم شد.

 

padash.ir 

 

اعتبار خط روند

اگر قصد داشته باشیم بر اساس خطوط روند سیستم معاملاتی تشکیل دهیم و معاملات خود را انجام دهیم، یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن دقت داشت اعتبار آن خط روند است. برای اعتبار سنجی یک خط روند می‌بایست به موارد زیر دقت داشت:

1.تعداد برخورد: یکی از مهم‌ترین نکات در مورد اعتبار سنجی یک خط روند، تعداد برخوردها یا همان واکنش‌های قیمتی نسبت به خط روند است. یک خط روند زمانی معتبر است که حداقل سه برخورد به آن خط صورت گرفته باشد و در میان خطوط روند مختلفی که بر روی یک نمودار می‌توان رسم کرد، خطی معتبر است که تعداد برخورد بیشتری به آن خط صورت گرفته باشد.

 

padash.ir 

 

2.قدمت: هر چه یک خط روند از نظر بازه زمانی بلندمدت‌تر باشد آن خط روند معتبر و پایدارتر خواهد بود. به عنوان مثال فرض کنید یک خط روند یکساله و دیگری خط روندی دو ماهه است، خط روند یکساله معمولا پایدارتر و امکان شکست و برگشت روند کمتر است.

 

padash.ir 

 

3.زاویه خط روند: یکی دیگر از مواردی که در باید به آن دقت داشت زاویه یک خط روند است، به طوری که هر چه زاویه خط روند به 45 درجه نزدیک‌تر باشد آن خط روند معتبر و پایدارتر است و هرچه زاویه خط روند از 45 درجه دورتر باشد آن خط روند ناپایدار و احتمال شکست و برگشت روند بالاتر است.

 

padash.ir 

 

4.عدم وجود هم‌پوشانی: عدم وجود هم‌پوشانی به این معنا است که کف‌ها و سقف‌های قیمتی خارج از هم باشند و به عنوان مثال یک کف با سقف قبل از خود تناسبی نداشته باشد. برای درک بیشتر این موضوع به تصویر زیر توجه کنید. اگر در یک روند هم‌پوشانی داشته باشیم آن روند ناپایدار و هر لحظه امکان برگشت روند وجود دارد.

 

padash.ir 

 

تکنیک معامله با خط روند

1.معامله بر روی خط روند: معامله بر روی خط روند از تکنیک‌های رایج معامله بر اساس خط روند است، به این شکل که اگر یک خط روند صعودی داشته باشیم و قیمت به آن خط برسد، احتمال برگشت و حمایت از آن خط بالا می‌رود و می‌توان انتظار یک رشد و انجام معامله خرید را داشت. در خط روند نزولی نیز به همین شکل با رسیدن قیمت به خط روند نزولی می‌توان انتظار برگشت قیمت و انجام معامله فروش را داشت.

به عنوان مثال در تصویر زیر نماد چدن را مشاهده می‌کنیم که هر بار قیمت به خط روند نزولی رسیده برگشت قیمت اتفاق افتاده است.

 

padash.ir 

 

2.شکست خط روند: شکست خط روند معمولا نشانگر برگشت روند است، به طوری که اگر روند صعودی باشد، روند نزولی می‌شود و برعکس. نکته‌ای که باید در شکست خط روند در نظر گرفت این است که با یک کندل خط روند شکسته و با کندل دیگر تثبیت ایجاد شود، در این حالت می‌توان وارد معامله‌ای عکس روند فعلی شد و انتظار برگشت روند را داشت. به عنوان مثال در تصویر زیر نماد وغدیر را مشاهده می‌کنیم که پس از شکست خط روند نزولی برگشت روند اتفاق افتاده و قیمت با رشد مواجه شده است.

 

padash.ir 

 

مولف: علیرضا صبحی کمال