padash.ir

 

یکی از پنجره‌های قابل مشاهده‌ی تابلو معاملاتی نماد در سایت tsetmc.ir پنجره بازه‌های قیمتی است. به عنوان مثال در تصویر زیر و بر روی نماد تاپکیش پنجره‌ بازه‌های قیمتی را مشاهده می‌کنیم. در این مقاله قصد داریم ابتدا با معنی هر کدام از بازه‌ها آشنا شویم و سپس در ادامه در مورد کاربرد آن‌ها صحبت کنیم.

 

padash.ir

 

بازه روز

بازه‌ روز بیانگر کمترین و بیشترین قیمتی است که نماد معاملاتی در طی آن روز معاملاتی معامله شده است. به عنوان مثال این مقدار برای نماد تاپکیش در تصویر بالا 11790 و 12490 ریال بوده است.

بازه‌ی روز در بحث تحلیل تکنیکال در واقع همان دنباله یا Shadow های یک کندل است.

 

قیمت مجاز

قیمت مجاز در واقع کمترین و بیشترین قیمتی است که نماد با توجه به دامنه مجاز نوسان خود می‌تواند در آن روز معاملاتی معامله شود. (در مقاله دامنه نوسان چیست در مورد دامنه نوسان صحبت کرده ایم)

اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود این موضوع است که قیمت مجاز به چه صورت محاسبه می‌شود؟ در پاسخ باید گفت: قیمت دیروز نقطه‌ی صفر تابلو معاملاتی است؛ یعنی اگر نماد در قیمتی برابر با قیمت دیروز معامله شود نماد نه نوسان مثبتی داشته و نه نوسان منفی. حال اگر از قیمت دیروز (نقطه صفر تابلو) حد پایین و حد بالا دامنه نوسان کم و اضافه شود، قیمت مجاز محاسبه می‌شود.

به عنوان مثال نماد تاپکیش در بازار اول فرابورس قرار دارد و شرکت‌هایی که در این بازار واقع هستند دامنه نوسانی برابر با 7- و 7+ درصد را دارا هستند. اگر از قیمت دیروز 7 درصد کم و همچنین 7 درصد اضافه کنیم قیمت مجاز محاسبه می‌شود.

11920 * 0.93 = 11090

11920 * 1.07 = 12750

 

بازه هفته

بازه‌ هفته بیانگر کمترین و بیشترین قیمتی است که نماد معاملاتی در طی یک هفته گذشته معامله شده است. به عنوان مثال این مقدار برای نماد تاپکیش در تصویر بالا 11350 و 13000 ریال بوده است.

 

بازه سال

بازه‌ سال نیز به تبع بیانگر کمترین و بیشترین قیمتی است که نماد معاملاتی در طی یک سال گذشته معامله شده است. به عنوان مثال این مقدار برای نماد تاپکیش در تصویر بالا 10670 و 19750 ریال بوده است.

نکته مهم: بازه‌های قیمتی که در بازه‌سال مشاهده می‌کنیم تعدیل شده نیستند. (برای آشنایی بیشتر با مفهوم تعدیل قیمت، پیشنهاد می‌شود مقاله نمودارهای تعدیل شده و تعدیل نشده را مطالعه بفرمایید)

 

کاربرد بازه‌های قیمتی

بازه‌های قیمتی در مباحث تابلوخوانی از اهمیت زیاد بالایی برخوردار نیستند و استفاده چندان مهمی ندارند اما در میان بازه‌های قیمتی بازه سال از اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشد. بازه سال یک دیدگاه بلندمدت و کلی از وضعیت قیمتی سهم در اختیار تحلیلگران می‌گذارد.

برای بررسی هرچه بیشتر بازه سال ابتدا به بررسی سطوح حمایت و مقاومت می‌پردازیم:

سطوح حمایت: در تحلیل تکنیکال سطوحی با نام حمایت وجود دارند؛ سطوح حمایت سطوحی هستند که پس از ریزش قیمت و رسیدن قیمت به آن سطوح تحلیلگران انتظار برگشت قیمت رو به بالا را دارند.

سطوح مقاومت: سطوح مقاومت نیز سطوحی هستند که پس از رشد قیمت و رسیدن قیمت به آن سطوح تحلیلگران انتظار برگشت قیمت رو به پایین را دارند.

بازه سال را در مباحث ابتدایی تحلیل تکنیکال می‌توان به عنوان یک سطرح حمایت و مقاومت روانی و تاریخی در نظر گرفت. به عنوان مثال در نماد تاپکیش سهامداران زمانی که عدد 10670 ریال را به عنوان کمترین قیمت معامله شده در یک سال گذشته مشاهده می‌کنند، این عدد را به عنوان یک حمایت در نظر گرفته و انتظار ندارند که قیمت پایین‌تر از این عدد بیاید؛ همچنین سهامداران زمانی که عدد 19750 ریال را به عنوان بیشترین قیمت معامله شده در یک سال گذشته مشاهده می‌کنند، این عدد را به عنوان یک مقاومت در نظر گرفته و انتظار ندارند که قیمت بالاتر از این عدد بیاید. به عنوان مثال کمترین و بیشترین قیمتی که نماد تاپکیش در یکسال گذشته معامله شده است را در تصویر زیر که نمودار قیمتی نماد تاپکیش است، مشاهده می‌کنیم.

 

padash.ir