در مقاله انواع نمودارهای تحلیل تکنیکال با انواع نمودارها آشنا شدیم و همچنین در مقاله نمودارهای لگاریتمی و حسابی چیست با این دو مقیاس نیز آشنا شدیم؛ اما نمودارها از یک جهت دیگر نیز به دو نوع تعدیل‌شده و تعدیل‌نشده تقسیم می‌شوند.

اگر شما نیز از دسته افرادی باشید که از تحلیل تکنیکال برای بررسی سهام استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد در مواقعی با شکاف‌های قیمتی در نمودار قیمتی سهم مواجه شده‌اید؛ این شکاف‌ها در بازار بورس عموماً به علت دلایل بنیادی در سهم ایجاد می‌شوند. در ادامه با دلایل ایجاد شکاف‌های قیمتی و همچنین با مفهوم تعدیل شدن نمودار قیمتی آشنا خواهیم شد.

 

padash.ir

 

شکاف قیمتی چیست؟

شکاف یا Gap زمانی در نمودار قیمتی اتفاق می‌افتد که یک نماد بدون انجام معامله و در زمان کوتاهی یک جهش رو به بالا یا پایین داشته باشد و پیوستگی نمودار از بین رود. شکاف‌های قیمتی به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند که در ادامه با انواع و دلایل ایجاد شکاف‌های قیمتی آشنا خواهیم شد:

1.شکاف قیمتی حاصل از رشد یا ریزش قیمت

همانطور که می‌دانیم، در بازار بورس با محدودیت دامنه نوسان مواجه هستیم؛ در نتیجه نمادها نمی‌توانند نوسانات شدید و جهش در قیمت داشته باشند. اما در بعضی از مواقع یک نماد ممکن است بنا به دلایلی مدتی بسته باشد و چند روز یا حتی چند ماه بعد بازگشایی شود؛ این نوع از بازگشایی‌ها معمولا در بازار بورس بدون محدودیت دامنه نوسان هستند و در این مواقع ممکن است نماد با یک جهش در قیمت بازگشایی شود و شکافی بین قیمت قبل از بازگشایی و بعد از بازگشایی اتفاق افتد.

به عنوان مثال در تصویر زیر نمودار نماد پارس را مشاهده می‌کنیم که در تاریخ 21/12/1400 به منظور برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده و تصمیم‌گیری برای افزایش سرمایه متوقف شد و در تاریخ 27/02/1401 پس از انتشار آگهی ثبت افزایش سرمایه در %25+ بازگشایی شد.

 

padash.ir 

 

2.شکاف قیمتی حاصل از تقسیم سود نقدی

شرکت‌های سهامی طبق قانون تجارت پس از اتمام سال مالی خود تا حداکثر 4 ماه بعد، ملزم به برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه هستند. در این مجمع سهامداران و مدیران شرکت در جلسه‌ای در مورد شرکت تصمیم‌گیری‌ انجام می‌دهند؛ یکی از مهم‌ترین تصمیم‌گیری‌ها در این مجمع تعیین سود نقدی یا همان dps شرکت است.

یک شرکت سهامی طبق قانون تجارت، در صورت شناسایی سود در طول سال مالی و عدم وجود زیان انباشته باید حداقل 10% از سود خالص و حداکثر نیز تا سقف سود انباشته را بین سهامداران تقسیم کنند. حال اگر به عنوان مثال در مجمع عمومی عادی سالیانه سود نقدی یا dps 1000ریال تصویب شود به همان میزان در زمان بازگشایی نماد از قیمت پایانی سهم کم می‌شود. (در ویدیوی آموزشی مجمع عمومی عادی سالیانه در این مورد صحبت کرده‌ایم)

به عنوان مثال در تصویر زیر نماد نوری را مشاهده می‌کنیم که در تاریخ 22/04/1401 تقسیم سود 14000ریال تصویب شد و در تاریخ 28/04/1401 در زمان بازگشایی، قیمت با 14000ریال کاهش بازگشایی شد.

 

padash.ir 

 

3.شکاف قیمتی حاصل از افزایش سرمایه

شرکت‌های سهامی در مواقعی ممکن است برای اصلاح ساختار مالی خود یا برای توسعه فعالیت خود اقدام به افزایش سرمایه داشته باشند. (در ویدیوی آموزشی افزایش سرمایه و انواع آن در مورد این موضوع صحبت کرده‌ایم)

معمولا در زمانی که افزایش سرمایه صورت می‌گیرد، به سهامداران سهام جایزه تعلق می‌گیرد و تعداد سهام سهامداران به منظور ثابت باقی‌ ماندن درصد مالکیتشان از شرکت افزایش می‌یابد؛ اما به همان میزان که تعداد سهام سهامداران افزایش می‌یابد به همان نسبت قیمت سهام شرکت کاهش می‌یابد.

به عنوان مثال در تصویر زیر نماد فارس در تاریخ‌های مختلفی اقدام به افزایش سرمایه داشته و شکاف‌های قیمتی در این نماد پدید آمده است.

 

padash.ir 

 

نمودارهای تعدیل‌شده و تعدیل‌نشده

تا به این‌جا با شکاف‌های قیمتی و دلایل به وجود آمدن آن‌ها آشنا شدیم. اما نکته‌ای که وجود دارد این موضوع است که زمانی که شکاف قیمتی به دلیل تقسیم سود یا افزایش سرمایه رخ می‌دهد، سود یا زیانی برای سهامداران اتفاق نمی‌افتد و قیمت صرفا از لحاظ تئوری تغییر می‌کند.

از آنجا که این نوع از شکاف‌های ایجاد شده به دلیل تقسیم سود و افزایش سرمایه، صرفا تئوری هستند در نتیجه در تحلیل تکنیکال نباید این شکاف‌ها را به عنوان ریزش قیمت در نظر گرفت، پس در واقع در بازار بورس و نمودار نمادها این شکاف‌ها بایستی از بین بروند و نمودارها پیوسته شوند؛ برای این منظور کافی است که در پلتفرم‌های تحلیل تکنیکال، نمودار را بر روی حالت تعدیل شده تنظیم نمایید تا این شکاف‌ها از بین روند.

به عنوان مثال در تصویر زیر برای بار دیگر نماد فارس را در حالت تعدیل شده مشاهده می‌کنیم.

 

padash.ir 

 

سخن آخر

در این مقاله با شکاف‌های قیمتی و نمودارهای تعدیل‌شده و تعدیل‌نشده آشنا شدیم؛ اما سوالی که وجود دارد این است که از نمودارهای تعدیل‌شده در تحلیل تکنیکال استفاده کنیم یا تعدیل‌نشده؟ در پاسخ باید گفت: تحلیلگران تکنیکال در بازار بورس اکثرا از نمودارهای تعدیل‌شده استفاده می‌کنند تا بتوانند نمودارها را به صورت پیوسته بررسی کنند و همچنین بین شکاف‌های نوع 1 با شکاف‌های نوع 2و3 تمایز ایجاد کنند. تحلیلگران تکنیکال صرفا برای بررسی سقف و کف های تاریخی قیمت از نمودارهای تعدیل‌نشده استفاده می‌کنند.

 

مولف: علیرضا صبحی‌کمال