الگوهای قیمتی یکی از مفاهیم پرکاربرد در تحلیل تکنیکال کلاسیک هستند؛ به طوری که بسیاری از معامله‌گران موقعیت‌های خرید و فروش خود را بر اساس شکل گیری الگوها انجام می‌دهند. الگوهای قیمتی به صورت کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: 1.الگوهای ادامه‌دهنده (استراحتی) 2.الگوهای بازگشتی.

الگوی مثلث که جزو الگوهای ادامه‌دهنده محسوب می‌شود معمولا زمانی ایجاد می‌شود که پس از یک رشد یا افت قیمتی، قیمت شروع به نوسان می‌کند و مدت زمانی قیمت شروع به استراحت می‌کند و انتظار می‌رود پس از تکمیل الگوی ادامه‌دهنده‌ی خود، روند قبلی خود را ادامه دهد. در زمان تشکیل الگوهای ادامه‌دهنده عده‌ای از معامله‌گران که حد سود معاملاتشان فعال شده است، از موقعیت خرید یا فروش خود خارج شده و معامله‌گران جدید وارد موقعیت‌های خرید یا فروش می‌شوند. در ادامه‌ی این مقاله با الگوی مثلث بیشتر از پیش آشنا خواهیم شد.

 

padash.ir

 

ساختار الگوی مثلث

الگوی مثلث معمولا زمانی شکل می‌گیرد که پس از یک رشد یا افت قیمت، قیمت شروع به انجام نوساناتی می‌کند و اگر پیوت‌ها سقف را به یکدیگر و همچنین پیوت‌های کف را نیز به یکدیگر متصل کنیم؛ شکلی شبیه به مثلث شکل می‌گیرد که در بازار سرمایه و تحلیل تکنیکال از آن به عنوان الگوی مثلث یاد می‌شود.

در بعضی از منابع الگوی مثلث را به انواع مختلفی تقسیم می‌کنند و اسامی متنوعی را برای الگوی مثلث به کار می‌برند؛ اما این نوع دسته‌بندی‌ها چندان حائز اهمیت نیستند، زیرا نامگذاری الگوی مثلث نیست که اهمیت دارد، آنچه که اهمیت دارد، نوع کاربرد الگوی مثلث است که کاربرد الگوی مثلث در تمامی انواع آن به یک شکل واحد است. در ادامه انواع الگوهای مثلث را مشاهده می‌کنیم:

 

padash.ir

 

همانطور که مشاهده می‌کنید در تصویر بالا انواع الگوهای مثلث را می‌بینیم. تنها تفاوت این الگوها در نحوه ترسیم آن‌ها است به طوری که در برخی خطوط ترسیم کننده مثلث همگرا و در برخی دیگر خطوط ترسیم کننده مثلث، یکی افقی و دیگری صعودی یا نزولی است. در ادامه با تکنیک معاملاتی بر اساس الگوی مثلث آشنا خواهیم شد.

           

تکنیک معاملاتی بر اساس الگوی مثلث

تا به اینجا با ساختار کلی الگوی مثلث آشنا شدیم و متوجه شدیم این الگو از نوع الگوهای ادامه‌دهنده است و پس از تشکیل این الگو انتظار می‌رود که قیمت روند قبل از تشکیل الگو را مجددا ادامه دهد؛ اما سوال اصلی در مورد الگوی مثلث این است که چه زمان و در کجای این الگو وارد موقعیت‌های خرید یا فروش شویم؟ معامله بر اساس الگوی مثلث به این شکل است که معامله‌گر پس از تشکیل الگوی مثلث می‌بایست منتظر شکست الگو باشد و پس از شکست الگو وارد معامله می‌شود؛ برای مثال در صورتی که الگوی مثلث افزایشی شکل گرفت و پس از مدت خط بالایی الگوی مثلث روبه بالا شکسته شد، وارد معامله خرید می‌شویم و کف قبلی را نیز به عنوان حد ضرر تعیین می‌کنیم تا در صورتی که تحلیل به هر دلیلی درست عمل نکرد و قیمت به حد ضرر رسید، سهم را به فروش برسانیم. اما سوال بعدی که در اینجا شکل می‌گیرد این است که پس از شکست الگوی مثلث تا کجا سهم را نگهداری کنیم؟ در پاسخ باید گفت که حد سود اولیه پس از شکست الگوی مثلث به اندازه قاعده مثلث تعیین می‌شود و انتظار می‌رود قیمت پس از خروج از الگوی مثلث به اندازه قاعده مثلث دوباره به رشد خود ادامه دهد. در تصویر زیر تکنیک‌های معاملاتی بر اساس الگوی مثلث را به صورت خلاصه مشاهده می‌کنیم.

 

padash.ir

 

نکته:  یکی از اشتباهات رایج در استفاده از الگوی مثلث این موضوع است که معامله‌گران سعی در پیش بینی الگوی مثلث می‌کنند و زمانی که الگو تشکیل شد و قیمت همچنان درون الگو در حال نوسان است، قبل از شکست الگو وارد معامله می‌شوند که این امر یک اشتباه رایج در استفاده از الگو مثلث است؛ در نتیجه تا زمانی که الگوی مثلث شکسته نشود و قیمت از الگو خارج نشود وارد معامله نمی‌شویم.

 

اعتبار الگوی مثلث

در استفاده از الگوی مثلث باید دقت داشت که ممکن است در بازار و در سهم‌های مختلف الگوهای مثلث فراوانی را مشاهده کنیم؛ اما در این بین تعداد محدودی از این الگوها معتبر هستند که در ادامه با ویژگی‌هایی که باعث معتبر شدن الگوی مثلث هستند آشنا خواهیم شد:

1.تعداد برخورد: همانطور که متوجه شدیم الگوی مثلث را با دو خط نشان می‌دهیم؛ زمانی الگوی مثلث معتبر است که حداقل پنج برخورد به این خطوط مثلث داشته باشیم.

padash.ir

2.نوع برخورد: ویژگی بعدی که الگوی مثلث را معتبر می‌کند نوع برخوردها می‌باشد. در الگوی مثلث معتبر، برخوردها به خطوط مثلث یکی در میان هستند.

padash.ir

3.زمان: معمولا زمان تشکیل الگوی مثلث از روند قبل از تشکیل الگوی مثلث بلند مدت‌ تر است؛ برای مثال فرض کنید قیمت در طی 30 روز %40 رشد کرده است و در حال ایجاد الگوی مثلث است، معمولا الگوی مثلث از لحاظ زمانی بزرگتر از 30 روز در این مثال می‌باشد.

padash.ir

4.زمان خروج از الگو: پس از تشکیل الگوی مثلث اگر دو خط ترسیم کننده مثلث را امتداد دهیم و به هم وصل کنیم؛ از نقطه آغازین خطوط مثلث تا زمان برخورد دو خط به یکدیگر را به 100 نقطه تقسیم کنیم؛ معمولا در بازه زمانی %61.8 الی %78.6 خروج از الگوی مثلث شکل می‌گیرد.

padash.ir

 

مثال

در تصویر زیر نماد جم را مشاهده می‌کنیم که پس از یک رشد قیمتی در قالب الگوی مثلث وارد فاز استراحتی شده است و سپس پس از شکست الگوی مثلث به اندازه قاعده مثلث مجددا با رشد مواجه شده است.

 

padash.ir

 

مثال دیگر از الگوی مثلث را می‌توان به نماد بمپنا در تصویر زیر اشاره کرد که پس از یک ریزش قیمتی، قیمت وارد الگوی مثلث شده و سپس پس از شکست الگوی مثلث، ادامه حرکت نزولی خود را انجام داده است.

 

padash.ir

 

 

 

مولف : علیرضا صبحی کمال