الگوهای ادامه‌دهنده که با عنوان الگوهای استراحتی نیز شناخته می‌شوند از دسته الگوهای تحلیل تکنیکال کلاسیک هستند که معمولا پس از یک رشد یا افت قیمت و تشکیل آن‌ها می‌توان انتظار داشت که نمودار قیمتی یک سهم بعد از مدتی استراحت، روند قبلی خود را دوباره تکرار کند.

الگوهای ادامه‌دهنده متعددی وجود دارند که ممکن است با عناوین مختلفی در تحلیل تکنیکال معرفی شوند ولی مهم‌تر از عناوین آنها، نحوه استفاده از این الگوها هست که اهمیت بیشتری دارد؛ در این مقاله آموزشی قصد داریم با الگوهای ادامه‌دهنده‌ی مثلث، پرچم، کنج و کاپ آشنا شویم و در آخر نیز در مورد اعتبار این الگوها و استراتژی استفاده از الگوهای ادامه‌دهنده صحبت خواهیم کرد.

 

padash.ir 

 

الگوی مثلث

یکی از معروفترین و متداول‌ترین الگوهای ادامه‌دهنده، الگو مثلث می‌باشد. این الگو با دو خط مشخص می‌شود که این دو خط در واقع نقش حمایت و مقاومت را ایفا می‌کنند که در مقاله سطوح حمایت و مقاومت با این مفاهیم آشنا شدیم. پس از رشد قیمت و تشکیل الگو مثلث و پس از ریزش قیمت و تشکیل الگو مثلث، انتظار ادامه روند قبل از تشکیل الگو مثلث را داریم. الگو مثلث در دو حالت افزایشی و کاهشی وجود دارد و دو خطی که الگو مثلث را تشکیل می‌دهند به صورت همگرا و به سه حالت صعودی، نزولی یا صعودی، افقی یا نزولی،افقی وجود دارند که در تصویر زیر حالات مختلف الگو مثلث را مشاهده می‌کنیم.

 

padash.ir 

 

نمونه‌ الگو مثلث

در تصویر زیر نماد شپدیس را مشاهده می‌کنیم که قیمت پس از یک رشد به حالتی استراحتی رفته و الگو مثلث شکل گرفته است؛ پس از شکست الگو قیمت دوباره با رشد مواجه شده است.

در انتهای این مقاله در مورد استراتژی ورود به معامله با استفاده از الگوهای ادامه‌دهنده بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

padash.ir 

 

الگوی پرچم

از دیگر الگوهای ادامه‌دهنده می‌توان به الگوی پرچم اشاره کرد. الگوی پرچم از دو خط موازی تشکیل شده است و پس از رشد قیمت، قیمت در یک کانال نزولی شروع به اصلاح رو به پایین و در حالت ریزش قیمت، قیمت در یک کانال صعودی شروع به اصلاح رو به بالا می‌کند؛ پس از شکست الگو پرچم، انتظار ادامه روند قبل از تشکیل الگو را داریم. الگوی پرچم در دو حالت صعودی و نزولی وجود دارد که در تصویر زیر می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد.

 

padash.ir 

 

نمونه الگو پرچم

در تصویر زیر نماد GBPUSD را مشاهده می‌کنیم که پس از رشد قیمت و تشکیل الگو پرچم، بعد از شکست الگو، مجددا قیمت با رشد مواجه شده است.

 

 padash.ir

 

الگو کنج

الگوی کنج از دیگر الگوهای ادامه‌دهنده است که از دو خط تشکیل شده است و شباهت بسیار زیادی با الگو مثلث دارد اما بر خلاف الگو مثلث که دو خط بر خلاف هم یکی صعودی و دیگری نزولی است، در الگوی کنج هر دو یا صعودی یا نزولی هستند. پس از تشکیل الگو کنج، مانند سایر الگوها، انتظار داریم که قیمت روند قبل از تشکیل الگو را دوباره تکرار کند. الگوی کنج در دو حالت افزایشی و کاهشی وجود دارد که آن‌ها را در تصویر زیر مشاهده می‌کنیم.

 

 padash.ir

 

نمونه الگو کنج

در تصویر زیر نماد AUDUSD را مشاهده می‌کنیم که پس از شکست الگو کنج، قیمت حرکت صعودی قبل از تشکیل الگو را دوباره ادامه داده است.

 

padash.ir 

 

الگو فنجان (کاپ)

الگو کاپ از نظر ساختار با سایر الگو‌های ادامه‌دهنده تفاوت دارد و شباهت زیادی به فنجان دارد. الگو کاپ زیاد متداول نیست و در بازار های مالی کمتر شاهد آن هستیم. در تصویر زیر الگو فنجان را مشاهده می‌کنیم که پس از شکست دسته فنجان قیمت دوباره رشد می‌کند.

 

padash.ir 

 

اعتبار الگوهای ادامه‌دهنده

1.تعداد برخورد: معمولا یک الگو ادامه‌دهنده معتبر باید حداقل پنج برخورد قیمت به الگو اتفاق افتاده باشد.

2.زمان: معمولا الگو‌های ادامه‌دهنده معتبر از لحاظ زمانی از روند قبل از تشکیل الگو بزرگتر یا برابر هستند.

 

padash.ir

 

استراتژی ورود به معامله با الگوهای ادامه‌دهنده

یکی از نکات بسیار مهم در استفاده از الگوهای ادامه‌دهنده این نکته است که نبایست این الگوها را پیش بینی کرد و باید تا زمان تشکیل الگو و شکست الگو منتظر باشیم و پس از شکست الگو وارد معامله شویم.

در زمان شکست اجازه می‌دهیم که یک کندل به عنوان کندل تثبیت بالاتر از خط شکسته شده الگو شکل بگیرد و سپس در کندل بعدی وارد معامله می‌شویم؛ پیوت قبل هم به عنوان حدضرر یا SL (Stop Loss) در نظر گرفته و حد سود اولیه یا TP (Take Profit) هم به اندازه قاعده مثلث یا کنج یا پرچم و در الگو فنجان عمق فنجان در نظر می‌گیریم. در تصاویر زیر نقاط ورود، حد ضرر و حد سود الگوهای ادامه‌دهنده افزایشی را مشاهده می‌کنیم.

 

padash.ir 

 

 

 

 

 

 

مولف: علیرضا صبحی‌کمال