شرکت‌های سهامی عام دارای تعداد زیادی سهامدار یا در واقع مالک هستند. از آنجایی که تعداد مالکین شرکت‌های سهامی زیاد است و همه این افراد نمی‌توانند به مدیریت شرکت بپردازند، در نتیجه شرکت‌های سهامی توسط یک هیئت مدیره که توسط سهامداران انتخاب می‌شوند مدیریت می‌شوند. از آنجایی که در شرکت‌های سهامی مدیریت از مالکیت تفکیک شده است در نتیجه نیاز است در بعضی از مواقع گردهمایی‌ای بین سهامداران (مالکین) و هیئت‌مدیره شکل بگیرد تا تصمیم‌گیری‌ها پیرامون شرکت و بررسی عملکرد شرکت و هیئت مدیره در آن گردهمایی انجام شود. در اصطلاح به این گردهمایی‌ها مجمع گفته می‌شود. طبق ماده 73 قانون تجارت، سه نوع مجمع در شرکت‌های سهامی به شرح زیر وجود دارد:

1.مجمع عمومی موسس

2.مجمع عمومی عادی سالانه

3.مجمع عمومی فوق‌العاده

 

برای مشاهده دوره آفلاین مجامع و افزایش سرمایه، اینجا کلیک کنید

 

padash.ir 

 

1.مجمع عمومی موسس

این مجمع تنها یکبار در طول عمر یک شرکت و در زمان تاسیس آن شکل می‌گیرد. شرکت‌های سهامی پس از انجام پذیره‌نویسی که در مقاله پذیره‌نویسی چیست با آن آشنا شدیم، ملزم به برگزاری مجمع عمومی موسس هستند تا تصمیم گیری‌های اولیه پیرامون شرکت در این مجمع انجام شود. فعالان بازار سرمایه معمولا کمتر شاهد این نوع مجمع هستند و زیاد متداول نیست.

بنابر ماده 75 قانون تجارت، حد نصاب تشکیل مجمع عمومی موسس حضور تعداد سهامدارانی است که حداقل نصف سرمایه شرکت را متعهد شده باشند.

وظایف اصلی مجمع عمومی موسس:

1.رسیدگی به گزارش موسسین و تصویب آن

2.تصویب یا اصلاح اساسنامه شرکت

3.احراز پذیره‌نویسی سهام شرکت و تادیه مبلغ پذیره‌نویسی شده

4.انتخاب مدیران اولیه و بازرس قانونی شرکت

5.تعیین یک روزنامه کثیرالانتشار برای چاپ آگهی‌های دعوت به مجمع و اطلاعیه‌های شرکت

 

2.مجمع عمومی عادی سالانه

سال مالی یکی از مفاهیمی است که هر شرکتی با آن مواجه است؛ سال مالی، 365 روز است و معمولا ابتدای سال شمسی تا آخر سال است اما در بعضی شرکت‌ها ابتدا و انتهای آن روزهای دیگری است. فعالیت و عملکرد شرکت‌ها در سال مالی آن‌ها خلاصه می‌شود. طبق ماده 17 قانون تجارت هر شرکت پس از پایان سال مالی خود حداکثر تا 4 ماه فرصت دارد که مجمع عمومی عادی سالانه را به جهت بررسی عملکرد و گزارشات و صورت‌های مالی شرکت برگزار کند؛ به همین جهت معمولا مجامع عمومی عادی سالانه شرکت‌ها سالی یکبار و در خرداد و تیر ماه برگزار می‌شود. شرکت‌های بورسی موظف هستند حداقل 10 و حداکثر 40 روز قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه، آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالانه را در سایت www.codal.ir منتشر کنند؛ همچنین پس از برگزاری مجمع، آگهی تصمیمات مجمع را در سایت کدال منتشر می‌کنند.

در آگهی دعوت به مجمع زمان، مکان برگزاری و دستورالعمل جلسه مجمع بیان می‌شود و سهامداران حتی با در اختیار داشتن یک برگ سهم می‌توانند در جلسه مجمع شرکت داشته باشند. حد نصاب تشکیل مجمع عادی سالانه حضور تعداد سهامدارانی است که مجموعا بیش از نصف سهام شرکت را در اختیار داشته باشند. در تصویر زیر نمونه‌ای از آگهی دعوت به مجمع را مشاهده می‌کنیم:

 

padash.ir

 

نکته دیگری که در بحث مجمع عمومی عادی سالانه حائز اهمیت است، این موضوع است که نماد شرکت یک روز قبل از برگزاری مجمع بسته و حداکثر دو روز بعد از انتشار آگهی تصمیمات مجمع بدون دامنه نوسان بازگشایی می‌شود.

از مهم‌ترین وظایف مجمع عمومی عادی سالانه تصویب سود تقسیمی است که شرکت در صورت سودآور بودن و نداشتن زیان انباشته می‌بایست حداقل %10 و حداکثر به میزان سود انباشته با تایید هیئت مدیره به سهامداران پرداخت کنند که شرکت تا 8 ماه فرصت پرداخت را دارد. واریز سود از طریق شماره حسابی که سهامداران در سامانه سجام ثبت کرده‌اند انجام می‌شود. لازم به ذکر است که پس از برگزاری این مجمع و تصویب سود تقسیمی، به همان میزان از قیمت تئوری سهم کاسته خواهد شد.

برای اطلاع از زمان واریز سود نقدی می‌توانید آگهی زمان‌بندی پرداخت سود را که شرکت‌ها در سایت کدال منتشر می‌کنند را مشاهده کنید؛ در تصویر زیر آگهی زمان بندی پرداخت سود نماد غزر را مشاهده می‌کنیم:

 

padash.ir

 

از دیگر وظایف مجمع عمومی عادی سالانه عبارت است از:

1.بررسی و تایید صورت‌های مالی شرکت پس از استماع گزارش هیئت مدیره و بازرس شرکت

2.تصویب سود قابل تقسیم (dps) بین سهامداران

3.انتخاب مدیران شرکت (در صورت پایان تصدی)

4.انتخاب بازرس اصلی و علی‌البدل

5.تعیین پاداش اعضای هیئت مدیره

6.تعیین روزنامه کثیر الانتشار

 

مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده: این مجمع همان مجمع عمومی عادی سالانه که علاوه بر یکبار در سال برگزار می‌شود. برای مثال فرض کنید یکی از اعضای هیئت مدیره فوت کند؛ در نتیجه این مجمع شکل گرفته و برای انتخاب عضو جدید هیئت مدیره رای‌گیری می‌شود.

 

3.مجمع عمومی فوق‌العاده

مجمع عمومی فوق‌العاده همانطور که از اسمش مشخص است در مواقعی که نیاز از تصمیم‌گیری‌های ضروری پیرامون شرکت انجام شود شکل می‌گیرد؛ در نتیجه برگزاری این مجمع زمان مشخصی ندارد ولی می‌بایست 10 روز زودتر آگهی دعوت به مجمع آن در سایت کدال منتشر شود. حضور بیش از صاحبان نصف سهام شرکت در این مجمع الزامی و رای گیری‌ها با دو سوم آرا قابل استناد است.

وظایف مجمع عمومی فوق‌العاده:

1.تغییر اساسنامه

2.تغییر در سرمایه شرکت (افزایش یا کاهش سرمایه)

3.انحلال شرکت

از بین موارد فوق معمولا افزایش سرمایه از سایر موارد متداول‌تر است، که در دوره آموزشی مجامع و افزایش سرمایه به تفصیل در مورد آن صحبت کرده‌ایم. لازم به ذکر است که در صورت برگزاری مجمع فوق‌العاده به منظور تصمیم‌گیری در مورد افزایش سرمایه، یک روز قبل از مجمع عمومی فوق‌العاده نماد بسته شد و در صورتی که افزایش سرمایه کمتر از 200% باشد حداکثر دو روز پس از افشای تصمیمات مجمع نماد بدون دامنه نوسان بازگشایی می‌شود ولی اگر افزایش سرمایه بیش از 200% باشد، تا زمانی که آگهی ثبت افزایش سرمایه در سایت کدال منتشر نشود نماد مذکور بسته می‌ماند که این مدت ممکن از بیش از دو ماه به طول بیانجامد.

 

 

 

مولف: علیرضا صبحی‌ کمال