مجمع عمومی عادی سالیانه به گردهمایی سهامداران و مدیران شرکت اطلاق می‌شود که به صورت سالانه برگزار و تصمیم‌گیری‌های مهمی همچون تصمیم‌گیری در مورد سیاست تقسیم سود در این مجمع صورت می‌گیرد. در ادامه‌ی این مقاله با مجمع عمومی عادی سالیانه آشنا خواهیم شد.

 

مجمع 

 

هدف از برگزاری مجمع

شرکت‌های سهامی دارای تعداد زیادی سهامدار هستند که این سهامداران در حکم مالکین شرکت هستند و متناسب با تعداد سهام در اختیار، مالک درصدی از کل شرکت هستند و در منافع شرکت شریک هستند. سهامداران ممکن است سلایق و انتظارات متفاوتی از شرکت داشته باشند در نتیجه تعدد سهامداران در یک شرکت ممکن است ممکن است راهبردهای شرکت را با مشکل مواجه کند؛ در نتیجه در شرکت‌های سهامی مدیریت از مالکیت تفکیک شده است به طوری که سهامداران با رای گیری افرادی را به عنوان هیئت مدیره انتخاب کرده و این افراد موظف‌اند که حافظ منافع سهامداران باشند.

یکی از مهم‌ترین ارکان هر شرکت سهامی، برگزاری مجمع می‌باشد. در مواقعی لازم است سهامداران و مدیران شرکت یک گردهمایی تشکیل داده و در آن جلسه در مورد راهبردهای شرکت تصمیم‌گیری کنند. مجامع به سه نوع تقسیم می‌شوند:

مجمع عمومی موسس

مجمع عمومی عادی سالیانه (گاها به صورت عادی به طور فوق‌العاده برگزار می‌شود)

مجمع عمومی فوق‌العاده

 که در این مقاله سعی داریم در مورد مجمع عمومی عادی سالانه صحبت کنیم.

 

زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه

مجمع عمومی عادی سالیانه یکی از انوع مجامع می‌باشد که شرکت‌های سهامی موظف هستند سالی یکبار مجمع عمومی عادی سالیانه برگزار کنند. طبق ماده 17 قانون تجارت هر شرکت سهامی موظف است حداکثر تا 4 ماه پس از پایان سال مالی خود مجمع عمومی عادی سالیانه را برگزار کند. از آنجا که سال مالی اکثر شرکت‌های سهامی 1 فروردین الی 29 اسفند می‌باشد، در نتیجه در خرداد و تیر ماه شاهد برگزاری مجامع اکثر شرکت های بورسی هستیم.

شرکت‌های سهامی پذیرفته در بورس موظف هستند حداقل 10 روز و حداکثر 40 روز قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه را در سایت کدال به نشانی www.codal.ir منتشر کنند.

در تصویر زیر آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه نماد سپید را مشاهده می‌کنیم:

 

آگهی مجمع 

مواردی که شرکت در آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه ذکر می‌کند عبارتند از:

زمان و محل برگزاری مجمع

دستورالعمل جلسه

نحوه حضور در مجمع

 

نحوه حضور سهامداران در مجمع

سهامداران شرکت حتی با دارا بودن یک برگ سهم از سهام شرکت‌ می‌‌توانند در مجمع حضور داشته باشند. حضور در مجمع برای سهامداران الزامی نیست و همچنین برای سهامداران خرد نیز مزیت خاصی ندارد؛ البته باید به این نکته توجه کرد که منظور از حضور، حضور فیزیکی شخص می‌باشد در صورتی که سهامداران بودن فرد در هنگام برگزاری مجمع می‌تواند مزایایی همچون دریافت سود نقدی را داشته باشد که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد.

امروزه شرکت‌های سهامی ملزم به پخش آنلاین مجمع هستند و سهامداران می‌توانند با مراجعه به لینکی که شرکت در آگهی دعوت به مجمع منتشر کرده است، از وقایع مجمع مطلع شوند؛ همچنین سهامدارانی که قصد حضور فیزیکی در مجمع را دارند می‌توانند با عنایت به آگهی دعوت به مجمع، به محل برگزاری مجمع مراجعه کرده و با در دست داشتن مدارک هویتی و کد بورسی، در مجمع شرکت کنند.

 

حد نصاب تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه

در مجمع عمومی عادی سالیانه، حضور دارندگان حداقل بیش از نصف سهام با حق رای شرکت الزامی بوده و مجمع رسمیت پیدا می‌کند؛ در غیر این صورت اگر مجمع به حد نصاب نرسد، مجمع برگزار نخواهد شد و شرکت برای دومین بار دعوت به مجمع خواهد کرد. در دومین دعوت شرکت به مجمع عمومی عادی سالیانه، این مجمع با هر تعداد سهامدار، برگزار شده و تصمیمات مجمع همواره با رای نصف بعلاوه یک حاضرین در مجمع تصویب می‌شود.

 

وظایف مجمع عمومی عادی سالیانه

همانطور که گفته شد مجامع تشکیل می‌شوند تا سهامداران و مدیران شرکت تصمیم‌گیری‌های لازم پیرامون شرکت را انجام دهند؛ به همین منظور شرکت‌ها موظف هستند قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، صورت‌های مالی سالانه و گزارش فعالیت هیئت مدیره را در سایت کدال منتشر کنند تا سهامداران بتوانند تصمیمات لازم در خصوص خرید، فروش و یا نگهداری سهم را قبل برگزاری مجمع اتخاذ کنند.

از مهم‌ترین وظایف مجمع عمومی عادی سالانه تصویب سود تقسیمی است که شرکت در صورت سودآور بودن و نداشتن زیان انباشته می‌بایست حداقل %10 از سود خالص و حداکثر به میزان کل سود انباشته را با تایید هیئت مدیره به سهامداران به صورت نقدی پرداخت کنند. پس از تصویب مقدار سود تقسیمی یا DPS شرکت تا 4 ماه فرصت پرداخت آن را به سهامداران دارد. سود نقدی به سهامداران تعلق می‌گیرد که روز برگزاری مجمع سهامدار شرکت باشند. واریز سود از طریق شماره حسابی که سهامداران در سامانه سجام ثبت کرده‌اند انجام می‌شود. که در مقاله EPS چیست و چه تفاوتی با DPS دارد با جزئیات این موضوع آشنا شده‌ایم. لازم به ذکر است که پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و تصویب سود تقسیمی، به همان میزان از قیمت تئوری سهم کاسته خواهد شد.

پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت موظف است آگهی تصمیمات مجمع را در سایت کدال منتشر کند که خلاصه‌ای از اتفاقات رخ داده در مجمع و همچنین مقدار سود خالص، سود خالص هر سهم و سود نقدی هر سهم (DPS) در این آگهی قابل مشاهده می‌باشد.

نکته دیگر در مورد واریز سود نقدی این است که سهامداران برای اطلاع از زمان واریز سود نقدی می‌توانند با مراجعه به سایت کدال و مطالعه آگهی زمان‌بندی پرداخت سود از زمان آن مطلع شوند. در تصویر زیر آگهی زمان بندی پرداخت سود نماد سپید را مشاهده می‌کنیم:

زمانبندی 

از دیگر وظایف مجمع عمومی عادی سالیانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.بررسی و تایید صورت‌های مالی شرکت پس از استماع گزارش هیئت مدیره و بازرس شرکت

2.تصویب سود قابل تقسیم (dps) بین سهامداران

3.انتخاب مدیران شرکت (در صورت پایان تصدی)

4.انتخاب بازرس اصلی و علی‌البدل

5.تعیین پاداش اعضای هیئت مدیره

6.تعیین روزنامه کثیر الانتشار به منظور انتشار آگهی‌های شرکت

 

توقف نماد و تعدیل قیمت

در هنگام برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه نماد شرکت یک روز قبل برگزاری مجمع متوقف شده و حداکثر تا دو روز پس از افشای تصمیمات مجمع در سایت کدال، نماد بسته خواهد ماند که این فرآیند تقریبا 1 هفته زمان‌بر است.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، تعدیل قیمت پس از مجمع عمومی عادی سالیانه می‌باشد؛ به طوری که پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه در صورتی که هیئت مدیره تقسیم سود را تصویب کرده باشد به میزان سود نقدی از قیمت تئوری سهم کم می‌شود؛ البته باید دقت شود که در هنگام بازگشایی نماد پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، نماد بدون دامنه نوسان بازگشایی می‌شود.

 

مجمع عادی به طور فوق‌العاده

مجمع عادی به طور فوق‌العاده حالت خاصی از مجمع عمومی عادی سالیانه می‌باشد. مجمع عادی به طور فوق‌العاده همان مجمع عمومی عادی سالیانه می‌باشد که مضاف بر سالی یکبار برگزار می‌شود؛ برای مثال فرض کنید که در مجمع عمومی عادی سالیانه رای گیری برای انتخاب هیئت مدیره انجام و هیئت مدیره انتخاب شده است اما پس از مدتی بر فرض مثال یکی از اعضای هیئت مدیره فوت می‌کند؛ در نتیجه مجمع عمومی به طور فوق‌العاده برگزار می‌شود تا انتخاب هیئت مدیره جدید صورت بگیرد.

 

 

 

مولف: علیرضا صبحی کمال