در بازار پرتلاطم بورس همواره شاهد افت و خیزهای شدیدی در قیمت سهام شرکت‌ها هستیم به همین جهت یکی از دغدغه‌های فعالان این بازار، کسب سود ثابت و بدون ریسک می‌باشد. صندوق درآمد ثابت ارزش پاداش این امکان را فراهم کرده است که سرمایه‌گذاران بتوانند بدون در نظر گرفتن شرایط رونق یا رکود بازار بورس، از کسب بازدهی ثابت بدون ریسک و همچنین روز شمار بهره‌مند شوند. در ادامه‌ی این مقاله با صندوق درآمد ثابت ارزش پاداش بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

صندوق ارزش پاداش

 

ترکیب دارایی صندوق ارزش پاداش

صندوق ارزش پاداش از انواع صندوق‌های درآمد ثابت می‌باشد که در بازار بورس با نماد "پاداش" قابل معامله (ETF) است. صندوق ارزش پاداش دارای بازدهی ثابت و بدون ریسک می‌باشد و این امکان را برای سرمایه‌گذاران کم ریسک فراهم کرده است تا بتوانند در بازار بورس و بدون سرمایه گذاری در بانک، بازدهی ثابت، روز شمار، بدون ریسک و گاها بیشتر از بانک بازدهی کسب کنند.

صندوق ارزش پاداش با تجمیع سرمایه سرمایه‌گذاران و سرمایه‌گذاری این مبالغ در اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی، سعی در کسب بازدهی ثابت با حداقل ریسک را دارد. حدود 49% از دارایی‌های این صندوق در اوراق مشارکت و حدود 40% از دارایی‌های این صندوق در سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری شده است که در تصویر زیر ترکیب دارایی صندوق ارزش پاداش را مشاهده می‌کنیم:

 

ترکیب دارایی صندوق پاداش

 

بازدهی صندوق ارزش پاداش

طبق آخرین مصوبه سازمان بورس، صندوق‌های درآمد ثابت می‌بایست حداقل 75% از دارایی‌های خود را در اوراق مشارکت و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری کنند؛ به همین جهت از آنجا که عمده سرمایه‌گذاری این صندوق در اوراق بدون ریسک با بازدهی ثابت است، معمولا به صورت متوسط سالانه بازدهی‌ای بین 17 الی 25 درصد دارد که البته با توجه به نوع سرمایه‌گذاری و عملکرد این صندوق، بازدهی آن می‌تواند افزایش نیز یابد.

طبق آخرین آمار سایت fipiran.ir بازدهی ماهانه این صندوق 2.03% ، بازدهی شش ماهه 13.5% و بازدهی سال گذشته این صندوق 24.65% بوده است.

نرخ بازده موثر

با استفاده از فرمول نرخ بازده موثر می‌توان با توجه به بازدهی فعلی، بازدهی مرکب را در آینده محاسبه نمود. در فرمول نرخ بازده سالانه داریم:

نرخ بازده موثر

که در این فرمول r بازدهی طی دوره و t تعداد دوره نگهداری می‌باشد.

برای مثال صندوق ارزش پاداش در یک‌ ماه گذشته 2.03% بازدهی کسب کرده است؛ حال اگر قصد داشته باشیم یک دوره 12 ماهه در این صندوق سرمایه گذاری کنیم و فرض این باشد که این بازدهی هر ماه تکرار شود، بازده موثر این صندوق طبق فرمول برابر است با:

(1+2.03%) ^ 12 – 1 = 27.2%

 

کسب سود مرکب با صندوق ارزش پاداش

صندوق درآمد ثابت ارزش پاداش از انواع صندوق‌های بدون تقسیم سود می‌باشد که بازدهی آن به صورت روز شمار و پیوسته بر روی قیمت آن محاسبه می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند با خرید و فروش واحدهای سرمایه گذاری این صندوق به کسب بازدهی بپردازند. مزیت این صندوق نسبت به صندوق‌های درآمدثابت بدون واریز سود این است که سرمایه‌گذاران می‌توانند به صورت مرکب بازدهی کسب کنند؛ برای مثال اگر شما 100 میلیون تومان در این صندوق سرمایه گذاری کنید و فرضا در یک ماه 2% بازدهی کسب کنید؛ سرمایه شما به 102 میلیون تومان افزایش می‌یابد حال اگر قصد داشته باشید یک ماه دیگر نیز سرمایه خود را در این صندوق نگهداری کنید و فرض شود که مجدد قرار است 2% بازدهی کسب کنید، سرمایه شما به مبلغی بیشتر از 104 میلیون تومان افزایش خواهد یافت؛ زیرا شما 2% بازدهی بر 102 میلیون تومان کسب خواهید کرد نه 100 میلیون تومان. به این نوع سود در اصطلاح سود مرکب (سود در سود) گفته می‌شود.

 

نحوه خریداری صندوق ارزش پاداش

همانطور که قبل‌تر ذکر کردیم، صندوق درآمد ثابت ارزش پاداش به صورت قابل معامله (ETF) در بازار بورس در حال معامله می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند به راحتی از طریق مراجعه به سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌های خود و جستجوی نماد پاداش با سرمایه حداقل 500.000 تومان در این صندوق سرمایه گذاری کنند.

سرمایه گذاران باید توجه داشته باشند که مبنای قیمت گذاری واحدهای سرمایه گذاری این صندوق بر اساس NAV (Net Asset Value) صندوق می‌باشد که در سایت tsetmc.ir و fipiran.ir قابل مشاهده می‌باشد. NAV در واقع خالص ارزش هر واحد صندوق را نشان می‌دهد که از طریق تقسیم خالص ارزش کل دارایی صندوق بر تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق بدست می‌آید و به صورت لحظه‌ای در سایت tsetmc.ir و fipiran.ir درج می‌شود.

 

خریداری صندوق ارزش پاداش

 

در صورت نیاز به مشاوره می‌توانید با شماره گیری 58718-021 از مشاوره کارشناسان مربوطه بهره‌مند شوید.

 

سوالات متداول

آیا برای سرمایه گذاری در صندوق ارزش پاداش نیاز به مراجعه حضوری است؟

خیر؛ صندوق ارزش پاداش از نوع قابل معامله در بورس می‌باشد و کافیست با جستجوی نماد "پاداش" در سامانه‌ کارگزاری خود اقدام به خرید و فروش واحد‌های صندوق کنید.

آیا سود صندوق ارزش پاداش برایم واریز می‌شود؟

خیر؛ این صندوق از نوع بدون واریز سود می‌باشد و سود بر روی قیمت لحاظ می‌شود؛ برای مثال اگر واحد صندوق را در قیمت 1000 تومان خریداری کنید و یکسال این نماد را نگهداری کنید، در صورتی که فرضا صندوق 25% بازدهی ساخته باشد؛ قیمت هر واحد 1250 تومان خواهد شد و شما از محل خرید و فروش واحدهای صندوق سود کسب می‌کنید.

آیا حتما می‌بایست برای کسب بازدهی، یک سال صندوق را نگهداری کنم؟

خیر؛ بازدهی این صندوق به صورت روز شمار می‌باشد و قیمت واحد های صندوق روزانه در حال رشد می‌باشد در نتیجه به اندازه تعداد روزهای نگهداری از بازدهی صندوق بهره‌مند خواهید شد.

در صورت منفی شدن شاخص بورس آیا این صندوق زیان می‌کند؟

خیر؛ بازدهی این صندوق هم‌بستگی‌ای با شاخص کل بورس ندارد و ریسک سرمایه‌گذاری در سهام را ندارد.

 

 

مولف: علیرضا صبحی کمال