افراد به منظور پوشش قدرت خرید خود در مقابل تورم اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. بازار‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارند اما همیشه یکی از فراگیرترین و سنتی‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در بانک می‌باشد. سرمایه‌گذاری در بانک معمولا اولین انتخاب افراد کم‌ریسک است، زیرا افراد می‌توانند بدون دانش و تخصص و همچنین با تحمل ریسک کم کسب بازدهی کنند.

شایان ذکر است که ریسک با بازدهی در تناسب است و به مراتب هرچقدر ریسک افزایش یابد احتمال افزایش بازدهی بیشتر است و برعکس.

یکی از ابزارهای کارآمدی که در بازارهای مالی در حال معامله هستند، صندوق های درآمد ثابت هستند. این صندوق‌ها معمولا از بازدهی ثابت و بدون ریسکی برخوردار هستند که در بعضی موارد از مزایای بیشتری نسبت به بانک برخوردار هستند؛ در ادامه با صندوق‌های درآمدثابت و تفاوت‌های این صندوق‌ها با بانک آشنا خواهیم شد.

 

صندوق درآمد ثابت 

 

صندوق‌های درآمد ثابت

صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط نهادهای مالی مانند کارگزاری‌ها و تامین‌سرمایه‌ها و... ایجاد می‌شوند و با تجمیع سرمایه سرمایه‌گذاران در صندوق، اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ سرمایه‌گذاران نیز به تناسب تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری خود در صندوق در بازدهی این صندوق‌ها سهیم می‌شوند. صندوق‌های درآمدثابت با عمده دارایی‌های تحت اختیار خود اقدام به سرمایه‌گذاری بر اوراق با درآمد ثابت مانند اوراق مشارکت، صکوک، اخزا و... می‌کنند در نتیجه از ریسک بسیار کم و همچنین بازده‌ای همچون بازده بانک و گاهی بیشتر دارند. طبق آخرین مصوبه سازمان بورس که در سال 1399 منتشر شد؛ ترکیب دارایی صندوق‌های درآمد ثابت می‌بایست 75 الی 85 درصد در اوراق درآمد ثابت و 15 الی 25 درصد در سهام و حق‌تقدم سهام باشد.

صندوق‌های درآمد ثابت از نظر نحوه معامله به دو نوع 1.صدور و ابطالی 2.قابل معامله (ETF) تقسیم می‌شوند؛ به طوری که صندوق‌های صدور و ابطالی خارج از بورس و با مراجعه به دفاتر صندوق یا اپلیکیشن‌های آن‌ها خرید و فروش می‌شوند اما صندوق‌های قابل معامله یا Exchange Traded Fund در بورس مانند خرید و فروش سهام قابل معامله هستند و سرمایه‌گذاران با داشتن کدبورسی می‌توانند از طریق سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌های خود اقدام به معامله این صندوق‌ها کنند.

صندوق‌های درآمد ثابت از منظر پرداخت سود نیز به دو دسته 1.با واریز سود و 2.بدون واریز سود دسته بندی می‌شوند؛ به طوری که صندوق‌های بدون واریز سود قیمت واحد‌هایشان هر روز یک مقدار تقریبا مشخصی رشد می‌کند و افراد در هنگام فروش سود خود را شناسایی می‌کنند اما صندوق‌های با واریز سود معمولا در یک روز خاص در هر ماه سود آن ماه را برای سرمایه‌گذاران واریز می‌کنند.

 

مزایای صندوق‌های درآمدثابت نسبت به بانک

از آنجا که بانک‌ها یکی از ابزارهای متداول برای سرمایه‌گذاری می‌باشند و تقریبا همه‌ی ما تجربه سرمایه‌گذاری در بانک را داریم با ویژگی‌های آن آشنا هستیم؛ اما جالب است بدانید صندوق‌های درآمد ثابت دارای مزیت‌های بیشتری نسبت به بانک هستند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

1.سود بیشتر: همانطور که می‌دانیم بنابر سیاست‌های پولی بانک مرکزی ممکن است نرخ بهره سپرده‌های بانک‌ها تغییر کند ولی معمولا در سال‌های مختلف چیزی در حدود 20% می‌باشد؛ اما در مورد صندوق‌های درآمدثابت باید گفت که این صندوق‌ها توسط تحلیلگران و مدیران حرفه‌ای مدیریت می‌شوند و در صورتی که بازار سرمایه در دوره‌های رونق خود باشد مبلغ بیشتری در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند و بازدهی بیشتری کسب کنند؛ در نتیجه بازدهی این صندوق‌ها بیشتر می‌شود؛ برای مثال بازدهی یکساله صندوق درآمدثابت ارزش پاداش که با نماد پاداش در بورس در حال معامله می‌باشد در شهریور 1402، 25.85% بوده است.

2.روز شمار: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های صندوق‌های درآمدثابت نسبت به سپرده‌های بانکی بحث روزشمار بودن آن‌ها می‌باشند. سود سپرده‌های بانکی به صورت ماه‌شمار محاسبه می‌شود؛ به طوری که افراد برای برخورداری از سود مشخص می‌بایست سرمایه‌های خود را یک ماه کامل در سپرده بانکی نگهداری کنند و در صورتی که کمتر از یک‌ ماه سرمایه را نگهداری کنند و سپس سرمایه‌ خود را از سپرده بانکی خارج کنند، سودی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد؛ اما در مورد صندوق‌های درآمدثابت محاسبه سود به شکل روزشمار می‌باشد به طوری که افراد حتی اگر یک روز در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند سود برایشان محاسبه می‌شود.

3.نقدشوندگی: صندوق‌های درآمد ثابت از آنجا که قابل معامله هستند در لحظه امکان فروش و نقد کردنشان وجود دارد و از نقدشوندگی بالایی برخوردار هستند.

4.شفافیت: صندوق‌های درآمد ثابت می‌بایست عملکرد صندوق را گزارش کنند؛ برای مثال سرمایه‌گذاران از طریق سایت کدال می‌توانند صورت وضعیت پرتفوی صندوق را مشاهده کنند. همچنین در سایت Fipiran قیمت‌های صدور و ابطال، بازدهی‌ها و مشخصات صندوق‌ها قابل مشاهده می‌باشد.

5.نظارت بیشتر: صندوق‌های درآمدثابت به صورت مداوم تحت نظارت سازمان بورس هستند و نمی‌توانند عملکردی خلاف جهت قوانین داشته باشند؛ برای مثال صندوق‌های درآمد ثابت نمی‌توانند بیشتر از 5% از دارایی خود را به صورت وجه نقد نگهداری کنند.

 

صندوق درآمد ثابت ارزش پاداش

صندوق ارزش پاداش از انواع صندوق‌های درآمد ثابت می‌باشد که در بازار بورس با نماد "پاداش" قابل معامله (ETF) است. صندوق ارزش پاداش دارای بازدهی ثابت و بدون ریسک می‌باشد و این امکان را برای سرمایه‌گذاران کم ریسک فراهم کرده است تا بتوانند در بازار بورس و بدون سرمایه گذاری در بانک، بازدهی ثابت، روز شمار، بدون ریسک و گاها بیشتر از بانک بازدهی کسب کنند.

صندوق ارزش پاداش با تجمیع سرمایه سرمایه‌گذاران و سرمایه‌گذاری این مبالغ در اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی، سعی در کسب بازدهی ثابت با حداقل ریسک را دارد. حدود 49% از دارایی‌های این صندوق در اوراق مشارکت و حدود 40% از دارایی‌های این صندوق در سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری شده است

صندوق درآمد ثابت ارزش پاداش به صورت قابل معامله (ETF) در بازار بورس در حال معامله می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند به راحتی از طریق مراجعه به سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌های خود و جستجوی نماد پاداش با سرمایه حداقل 500.000 تومان در این صندوق سرمایه گذاری کنند.

صندوق پاداش 

سرمایه گذاران باید توجه داشته باشند که مبنای قیمت گذاری واحدهای سرمایه گذاری این صندوق بر اساس NAV (Net Asset Value) صندوق می‌باشد که در سایت tsetmc.ir و fipiran.ir قابل مشاهده می‌باشد. NAV در واقع خالص ارزش هر واحد صندوق را نشان می‌دهد که از طریق تقسیم خالص ارزش کل دارایی صندوق بر تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق بدست می‌آید و به صورت لحظه‌ای در سایت tsetmc.ir و fipiran.ir درج می‌شود.

در صورت نیاز به مشاوره می‌توانید با شماره گیری 58718-021 از مشاوره کارشناسان مربوطه بهره‌مند شوید.

 

 

 

مولف: علیرضا صبحی کمال