بازار بورس به عنوان یکی از پربازده‌ترین بازارها همواره دارای ریسک فراوانی برای سرمایه‌گذاری است؛ فعالیت در این بازار مستلزم داشتن دانش و تجربه بالایی است. صندوق‌ سهامی پاداش سرمایه پارس این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است که افراد بدون برخورداری از دانش و تجربه بالا و همچنین با تحمل ریسک کمتر در بازار بورس سرمایه‌گذاری کرده و به کسب سود بپردازند. در ادامه‌ی این مقاله با ماهیت صندوق سهامی پاداش سرمایه پارس، ترکیب دارایی صندوق، بازدهی و... آشنا خواهیم شد.

 

پاداش سرمایه پارس

 

معرفی صندوق پاداش سرمایه پارس

صندوق سرمایه‌گذاری پاداش سرمایه پارس در تاریخ 20/06/1395 با دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان صندوق سرمایه‌گذاری موضوع بند 20 ماده 1 قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ماه سال 1384 فعالیت خود را آغاز کرد. صندوق پاداش سرمایه پارس از نوع صندوق‌های سهامی ETF است که در بازار بورس با نماد "پادا" در حال معامله است و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری بر روی این صندوق می‌توانند با مراجعه به سامانه‌های معاملاتی خود اقدام به خریداری واحدهای این صندوق را داشته باشند.

 

ترکیب دارایی صندوق پاداش سرمایه پارس

در مقاله صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی با این نوع از صندوق‌ها و سازوکار آن‌ها آشنا شدیم و متوجه شدیم که صندوق‌های سهامی مانند سبدی از سهام هستند که با تجمیع سرمایه افراد، اقدام به خرید سهام شرکت‌ها و سایر اوراق بهادار می‌کنند و دارندگان واحدهای صندوق را (سرمایه‌گذاران) را در بازدهی خود شریک می‌کنند.

صندوق‌های سهامی عمده منابع مالی خود را در سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند که معمولا این مقدار بیشتر از 75% ترکیب دارایی صندوق است و مابقی منابع مالی خود را در اوراق مشارکت یا سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در تصویر زیر ترکیب دارایی صندوق پاداش سرمایه پارس را مشاهده می‌کنیم که به صورت تقریبی 91% دارایی این صندوق در سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری شده است.

 

پاداش سرمایه پارس

 

بازدهی صندوق پاداش سرمایه پارس

صندوق‌های سهامی می‌بایست حداقل 75% از دارایی‌های خود را در سهام سرمایه‌گذاری کنند؛ به همین جهت از آنجا که عمده سرمایه‌گذاری این صندوق در سهام است، بازدهی آن تقریبا همانند بازدهی شاخص کل و دارای ریسکی بالاتر از ریسک صندوق های درآمد ثابت است؛ اما از آنجا که افرادی با تجربه و خبره مدیریت صندوق‌های سهامی را بر عهده دارند، در نتیجه ریسک آن از ریسک فعالیت یک فرد با دانش و تجربه کم، کمتر است.

بازدهی‌های ماهانه، شش ماهه و سالانه صندوق پاداش سرمایه پارس در سایت fipiran.ir قابل مشاهده می‌باشد.

 

نحوه خریداری صندوق پاداش سرمایه پارس

همانطور که قبل‌تر ذکر کردیم، صندوق درآمد ثابت ارزش پاداش به صورت قابل معامله (ETF) در بازار بورس در حال معامله می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند به راحتی از طریق مراجعه به سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌های خود و جستجوی نماد "پادا" با سرمایه حداقل 500.000 تومان در این صندوق سرمایه گذاری کنند.

سرمایه گذاران باید توجه داشته باشند که مبنای قیمت گذاری واحدهای سرمایه گذاری این صندوق بر اساس NAV (Net Asset Value) صندوق می‌باشد که در سایت tsetmc.ir و fipiran.ir قابل مشاهده می‌باشد. NAV در واقع خالص ارزش هر واحد صندوق را نشان می‌دهد که از طریق تقسیم خالص ارزش کل دارایی صندوق بر تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق بدست می‌آید و به صورت لحظه‌ای در سایت tsetmc.ir و fipiran.ir درج می‌شود. جهت آشنایی بیشتر با مفهوم NAV پیشنهاد می‌شود مقاله ارزش خالص دارایی صندوق یا NAV را مطالعه نمایید.

 

در صورت نیاز به مشاوره می‌توانید با شماره گیری 58718-021 از مشاوره کارشناسان مربوطه بهره‌مند شوید.

 

سوالات متداول

آیا برای سرمایه گذاری در صندوق پاداش سرمایه پارس نیاز به مراجعه حضوری است؟

خیر؛ صندوق پاداش سرمایه پارس از نوع قابل معامله در بورس می‌باشد و کافیست با جستجوی نماد "پادا" در سامانه‌ کارگزاری خود اقدام به خرید و فروش واحد‌های صندوق کنید.

آیا سود صندوق پاداش سرمایه پارس برایم واریز می‌شود؟

خیر؛ این صندوق از نوع سهامی بوده و بازدهی شما پس از فروش واحدهای صندوق محاسبه می‌شود.

 

 

مولف: علیرضا صبحی کمال