در مقاله صندوق‌های سرمایه‌گذاری، با صندوق‌ها و انواع آن‌ها آشنا شدیم و متوجه شدیم که یکی از انواع صندوق‌ها، صندوق‌های در سهام یا سهامی هستند. صندوق‌های سهامی این امکان را برای افرادی که دانش و تجربه کمی در بازار بورس دارند فراهم کرده تا بتوانند سرمایه‌گذاری با ریسک مناسب و بازدهی بالا داشته باشند. صندوق‌های سهامی محل تجمیع سرمایه‌های خرد و تشکیل سرمایه‌های کلان برای سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار است.

 

padash.ir 

 

معرفی صندوق‌های سهامی

همانطور که با مفهوم صندوق آشنا هستیم، گاهی اوقات بعضی از نهادهای مالی همچون کارگزاری‌ها، تامین سرمایه‌ها و... اقدام به تشکیل یک صندوق می‌کنند. شرکتی که مدیریت صندوق را بر عهده دارد سرمایه مورد نیاز صندوق را مشخص و سپس اقدام به واحد بندی صندوق می‌کند؛ به عنوان مثال فرض کنید صندوقی سرمایه مورد نیاز آن 100 میلیارد تومان است، حال شرکت با تقسیم 100 میلیارد تومان بر قیمت اسمی 1000 تومان (اگر صندوق قابل معامله باشد قیمت اسمی هر واحد 1000 تومان و اگر صندوق بر پایه صدور و ابطال باشد قیمت اسمی هر واحد 100 هزار تومان در نظر گرفته می‌شود) تعداد واحدهای صندوق مشخص می‌شود. بعد از مشخص شدن تعداد واحدهای صندوق، صندوق اقدام به فروش واحدهای صندوق به عموم افراد جامعه از طریق پذیره‌نویسی می‌کند. پس از اینکه پذیره‌نویسی صندوق انجام شد و سرمایه مورد نیاز صندوق فراهم آمد، صندوق با تحلیل‌هایی که توسط تیم تحلیلی خود انجام می‌دهد اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند که نوع این سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی به شرح زیر است:

 

padash.ir 

 

معمولا پس از گذشت مدتی صندوق در بازار ثانویه قابل معامله می‌شود و دارندگان واحد و خریداران می‌توانند به انجام معاملات بپردازند.

حال سوال اصلی این است که دارندگان واحدهای صندوق به چه شکل بازدهی کسب می‌کنند؟ در پاسخ باید گفت دارایی تحت اختیار صندوق دائما ممکن است با نوساناتی که در بازار شکل می‌گیرد تغییر کند در نتیجه در هر لحظه دارایی‌های صندوق تقسیم بر تعداد واحدهای صندوق می‌شود و قیمت واقعی هر واحد یا در واقع NAV (Net Asset Value) صندوق محاسبه می‌شود.

برای مثال فرض کنید صندوق الف 100 میلیارد تومان سرمایه، 100 میلیون واحد و با قیمت 1000 تومان پذیره‌نویسی شده است و شخصی در پذیره‌نویسی واحدهای صندوق را خریداری نموده است، حال بعد از گذشت مدتی ارزش دارایی‌های صندوق به 120 میلیارد تومان رسیده است در این صورت ارزش دارایی صندوق تقسیم بر تعداد واحدهای صندوق می‌شود و NAV صندوق در این صورت 1200 تومان محاسبه می‌شود و شخص سرمایه‌گذار با فروش صندوق در قیمت 1200 تومان، %20 بازدهی کسب می‌کند.

 

انواع صندوق‌های سهامی

صندوق‌های سهامی از نوع کارکرد و بازدهی دسته‌بندی خاصی ندارند اما از نظر نحوه سرمایه‌گذاری مانند سایر صندوق‌ها به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

1.قابل معامله (ETF)

2.صدور و ابطالی

صندوق‌های قابل معامله صندوق‌هایی هستند که در بازار بورس قابل معامله هستند و افراد با داشتن کد بورسی و از طریق مراجعه به سامانه‌های معاملاتی می‌توانند اقدام به معامله این صندوق‌ها داشته باشند؛ اما صندوق‌های صدور و ابطالی صندوق‌هایی هستند که خارج از بورس معامله می‌شوند و افراد با مراجعه به سایت صندوق می‌توانند در مورد نحوه خریداری واحدهای صندوق اطلاعات کسب کنند.

 

لیست صندوق‌های سهامی

یکی از سوالات اصلی در مورد صندوق‌های سهامی این موضوع است که چگونه می‌تواند لیست این صندوق‌ها را مشاهده و بازدهی صندوق‌ها را مورد بررسی و مقایسه قرار داد؟ در پاسخ باید گفت که افراد با مراجعه به سایت fipiran.ir (مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران) و  از طریق مراجعه به تب صندوق‌ها و در قسمت صندوق‌های سهامی می‌توانند لیست صندوق‌های سهامی را مشاهده و همچنین اطلاعاتی در مورد ارزش دارایی صندوق، NAV، بازدهی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت و سایر اطلاعات دیگر در مورد صندوق‌ها را بدست آورند.

 

padash.ir 

 

صندوق سهامی پاداش سرمایه پارس

صندوق سرمایه‌گذاری پاداش سرمایه پارس در تاریخ 20/06/1395 با دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان صندوق سرمایه‌گذاری موضوع بند 20 ماده 1 قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ماه سال 1384 فعالیت خود را آغاز کرد. صندوق پاداش سرمایه پارس از نوع صندوق‌های سهامی است که در بازار بورس با نماد پادا در حال معامله است و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری بر روی این صندوق می‌توانند با مراجعه به سامانه‌های معاملاتی خود اقدام به خریداری واحدهای این صندوق را داشته باشند.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق پاداش سرمایه پارس "پادا":

مدیریت حرفه‌ای و سبد متنوع از بهترین سهام بورسی

بازارگردانی و نقدشوندگی بالای صندوق پادا

بهره‌گیری از تیم مدیریتی توانمند و متخصص در حوزه تحلیل بنیادی، تکنیکال و روانشناسی بازار در جهت کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و کسب بازدهی مناسب

 

padash.ir