در مقاله بازار‌های مالی، با بازارهای مالی و نقش اینگونه بازارها در اقتصاد آشنا شدیم. در یک معنی بسیار ساده از بازارهای مالی این موضوع را مطرح کردیم که بازارمالی در اقتصاد واسطی بین سرمایه‌پذیران و سرمایه‌گذاران است و کمک می‌کند تا بنگاه‌های اقتصادی برای تداوم یا گسترش فعالیت خود، منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق بازارهای مالی بدست آورده و به تامین مالی بپردازند.

بازارهای مالی، از جمله بازار بورس اوراق بهادار نیز کمک می‌کند تا یک اقتصاد شکوفا شود، در نتیجه از این بازار به عنوان دماسنج اقتصادی یک کشور یاد می‌شود. حال سوالی که در ذهن ایجاد می‌شود این موضوع است که سرمایه‌گذاری در بورس چه مزایا و منافعی برای سرمایه‌گذاران دارد؟ در این مقاله قصد داریم با مزایای سرمایه‌گذاری در بورس آشنا شویم.

padash.ir

مزایای سرمایه‌‌گذاری در بورس

1.کسب سود: همانطور که می‌دانیم در بازار بورس سهام شرکت های سهامی مورد معامله قرار می‌گیرد. زمانی که یک فرد سهام یک شرکت را خریداری می‌کند مالک بخشی از شرکت تلقی خواهد شد و متناسب با مقدار سهامی که دارد در منافع شرکت سهیم خواهد. شرکت های سهامی در طول فعالیت خود ممکن است سود شناسایی کنند، در انتهای سال مالی شرکت، بخشی از این سود تحت عنوان سود نقدی (Dps) بین سهامداران شرکت توزیع می‌شود؛ در نتیجه یک فرد با سرمایه‌گذاری بر روی سهام شرکت می‌تواند در صورتی که شرکت سود شناسایی کند، سود نقدی دریافت کند.

نکته حائز اهمیت این است که قیمت سهام شرکت ها در بازار نیز ممکن است به دلیل تغییرات در عرضه و تقاضا دستخوش تغییر شود، در نتیجه سهامداران می‌توانند از این تغییرات قیمتی نیز استفاده کنند و با فروش سهم خود به سود قیمتی دست پیدا کنند.

 

2.قابلیت نقدشوندگی بالا: امروز سهامداران می‌توانند با استفاده از سامانه های معاملاتی و انجام معاملات برخط با سرعت بسیار بالا اقدام به خرید یا فروش سهام خود کنند. همچنین ارزش معاملات بازار بورس نسبت به سایر بازارها بالا بوده و هر روزه سفارشات زیادی برای خرید و فروش سهام شرکت ها به بازار بورس ارسال می‌شود.

 

3.عدم وجود محدودیت در معاملات: معاملات سهام در بازار بورس با حداقل سرمایه 5.000.000 ریال انجام می‌شود و حداکثری برای آن وجود ندارد.

 

4.نامحدود بودن زمان مالکیت سهام:  زمانی که یک فرد در بازار بورس سهام یک شرکت را خریداری می‌کند تا زمانی که آن سهم را به فروش نرساند، سهامدار و مالک شرکت خواهد بود و در منافع شرکت سهیم است. حال این دوره مالکیت می‌تواند از یک روز تا پایان عمر فرد یا شرکت باشد.

 

5.مشارکت در تصمیم‌گیری های شرکت: سهامداران می‌توانند در مجامع شرکت به صورت حضوری، حضور داشته باشند و در تصمیم‌گیری های شرکت نقش داشته باشند. البته هر سهامدار به میزان برگ سهام خود و به میزان مالکیت خود در تصمیم‌گیری ها نقش و حق رای دارد.

 

6.کشف قیمت منصفانه: یکی از اهداف عمده ایجاد هر بازاری ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا و کشف منصفانه قیمت است. در نتیجه در بازار بورس قیمت سهام هر شرکتی بر اساس عرضه و تقاضای موجود در بازار مشخص می‌شود.

 

7.شفافیت: هر شرکتی که در بازار بورس فعالیت می‌کند موظف است تا گزارشات و صورت‌های مالی خود را طی بازه های زمانی از قبل مشخص شده، منتشر کند تا اتفاقات رخ داده در شرکت به سمع و نظر سهامداران برسد.

 

8.معافیت مالیاتی: سود نقدی سهام شرکت‌ها در ایران بر خلاف سایر کشورها معاف از مالیات بوده و سهامدارن پس از دریافت سود مالیاتی بابت سود حاصل شده پرداخت نمی‌کنند. البته این موضوع صرفا در مورد سود نقدی یا dps است ولی معاملات دارای کارمزد است. کارمزد معاملات خرید و فروش سهام در حال حاضر در بازار بورس تقریبا 1.25% است که 0.5% این عدد را مالیات شکل داده است.

 

9.پوشش نرخ تورم: همانطور که می‌دانیم در یک اقتصاد تورمی، سرمایه‌گذاری یک امر واجب است. اما در چه زمان یک سرمایه‌گذاری می‌تواند یک سرمایه‌گذاری صحیح باشد؟

سرمایه‌گذاری زمانی صحیح است که سه ویژگی داشته باشد:

1.حفظ سرمایه

2.برخورداری از بازدهی‌ای بیشتر از نرخ سود بدون ریسک

3.پوشش نرخ تورم

همانطور که اشاره شد مهم‌ترین شاخصه‌ی یک سرمایه‌گذاری صحیح پوشش نرخ تورم است. حال با این سوال روبرو خواهیم شد که نرخ تورم در ده سال گذشته چه مقدار بوده و آیا بازار بورس توانسته نرخ تورم را پوشش دهد؟

padash.ir

بازدهی بازار بورس از سال 1390 الی 1400 تقریبا 5800% در صورتی که در این 10 سال نرخ تورم تقریبا 700% بوده است. در نتیجه این بازار توانسته در بلندمدت بازدهی‌ای بیشتر از نرخ تورم را تجربه کند و یکی از بازارهای جذاب برای سرمایه‌گذاری باشد.

 

مولف: علیرضا صبحی‌کمال