اگر از فعالان بازار سرمایه باشید، احتمالا با سایت codal برخورد داشته‌اید. اما این سایت چیست و چه کاربردهایی دارد؟ طبق ماده 2 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب آذرماه 1384)، "سازمان بورس و اوراق بهادار" در راستای حمایت از حقوق سرمایه گذاران و با هدف ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار و به منظور نظارت بر حسن اجرای قانون و بر اساس ماده 7 همان قانون، اتخاذ تدابیر لازم جهت پیش گیری از وقوع تخلفات در بازار اوراق بهادار و نیز نظارت بر افشای اطلاعات با اهمیت توسط شرکتهای ثبت شده نزد "سازمان" بر عهده هیات مدیره این سازمان می باشد.طبق این قانون شرکت‌ها موظف هستند اطلاعات مالی و غیرمالی خود را منتشر و در دسترس عموم بگذارند؛ قبل از گسترش استفاده از اینترنت، سرمایه‌گذاران برای دسترسی به این اطلاعیه‌ها مجبور بودند به تالارهای بورس مراجعه و از طریق دفاتری که در آن تالارها وجود داشت، اطلاعات لازم در مورد شرکت ها را بدست آورند؛ اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی سامانه‌ای یکپارچه به منظور جمع‌آوری و انتشار انواع اطلاعات شرکت‌ها به نام کدال به آدرس codal.ir با همکاری شرکت رایان بورس و سازمان بورس اوراق بهادار شکل گرفت. Codal مخفف عبارت Comprehensive Database Of All Listed Companies می‌باشد. ناشران که در واقع همان شرکت‌های پذیرفته در بورس هستند، موظف‌اند که اطلاعیه‌ها و گزارشات خود را طی بازه‌های زمانی و فرمت‌های مشخص و بر طبق استانداردهایی خاص در این سایت منتشر و همچنین سرمایه‌گذاران به راحتی و به صورت رایگان می‌توانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

در ادامه این مقاله با امکانات سایت کدال بیشتر آشنا می‌شویم؛ اما پیشنهاد می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر دوره‌آموزشی سایت codal را طریق این لینک مشاهده فرمایید.

 

padash.ir 

 

فرآيندهاي اصلي سامانه عبارتند از:

  • آماده سازي و ثبت گزارش ها به وسيله ناشران
  • دريافت و پذيرش گزارش ها توسط سامانه
  • ذخيره و بازيابي گزارش های دريافتي
  • تحليل و نظارت بر گزارش ها توسط كارشناسان سازمان
  • استخراج گزارش های متنوع از اطلاعات ارسالي توسط ناشران
  • انتشار اطلاعات به عموم

اهداف اصلي طراحی و به کارگیری این سامانه عبارتند از:

  • تسريع در ارايه اطلاعات ناشران اوراق بهادار و افشاي عمومی آن
  • ايجاد ساز و کاري جهت تسهیل فرایند تهیه و افشاي اطلاعات
  • ايجاد ساز و کار هاي بهينه و مناسب گزارش گيري و گزارشگری مبتني بر اصول جهاني جهت فعالان بازار سرمايه
  • فراهم آوردن امكان دسترسی آسان استفاده کنندگان به اطلاعيه ها
  • فراهم آوردن امكان نظارت مؤثرتر بر نحوه ارايه و افشاي اطلاعات
  • افزایش شفافیت اطلاعاتی از طریق کاهش دورۀ زمانی تهیه تا انتشار اطلاعات و افزایش دقت در محاسبات
  • افزایش هماهنگي واحدهای درون سازماني و برون سازماني و ارتقاي سطح اطلاع رساني

 

تب‌های سایت codal

خانه

تب خانه، در واقع همان صفحه اصلی سایت codal و پرکاربردترین قسمت این سایت است. در این قسمت امکان مشاهده تمام نمادها و اطلاعیه‌های منتشر شده توسط این نمادها هستند که در این صفحه بر اساس زمان انتشار، اطلاعیه‌ها مرتب و زیر هم نشان داده‌ می‌شود. در آخرین ستون این صفحه نیز می‌توان اطلاعیه‌ها را با فرمت‌های مختلف باز کرد.

در قسمت جستجوی اطلاعیه‌ها نیز امکان فیلترکردن اطلاعیه‌ها بر اساس نماد، گروه اطلاعیه‌ها، نوع اطلاعیه، تاریخ انتشار و... وجود دارد.

 

padash.ir 

 

ناشران

شرکت‌هایی هستند که نماد آن‌ها در بورس درج شده است و ملزم به انتشار اطلاعات خود در سایت کدال هستند.

 

نمادهای مالی

در مقاله نهادهای مالی با انواع نهادهای مالی و وظایف آن‌ها آشنا شدیم. با کلیک بر روی این تب وارد سایت cfi.seo.ir می‌شویم که در این تب نهادهای مالی از جمله کارگزاری‌ها، تامین سرمایه‌ها، سبدگردان‌ها و... که از طرف سازمان بورس مجوز فعالیت دارند قابل مشاهده هستند.

 

سامانه سنم

سامانه نظارت مکانیزه صندوق های سرمایه گذاری (سنم) با هدف نظارت مستمر بر صندوق های سرمایه گذاری توسعه یافته است. مطابق با بخشنامه سازمان بورس و اوراق بهادار، کلیه مدیران صندوق های سرمایه گذاری مکلف هستند به صورت روزانه فایل اطلاعات صندوق های سرمایه گذاری (XML) تحت مدیریت خود را که توسط نرم افزار صندوق های سرمایه گذاری تولید می شود را در سامانه سنم بارگذاری نمایند.

 

سامانه تدان

این سامانه از زیرمجموعه‌های سایت کدال است که در سال 1394 راه‌اندازی شد و وظیفه آن دریافت گزارشات تحلیلی است و امکان پرسش سوالات توسط تحلیلگران از ناشران وجود دارد.

 

سامانه صورتحساب

امور مالي سازمان به عنوان يك واحد نظارتي و اجرايي وظيفه و مسئوليت تطبيق دريافت‌ها و پرداخت‌ها با قوانين و مقررات مالي و تهيه اطلاعات مالي مورد نياز جهت تصميم‌گيري مديريت سازمان و ارائه عملكرد مالي و پاسخگويي به دستگاه‌هاي نظارتي را به عهده دارد. در راستاي اين اهداف برآنيم تا با افزايش دقت، سرعت، صحت و نظارت در انجام فرآيندهاي مالي و اتخاذ تدابير مناسب و بهره‌گيري از شيوه‌هاي نوين، اطلاعات مورد نياز را براي تصميم‌گيري مديريت سازمان و ساير استفاده‌كنندگان فراهم نماييم.

 

اطلاعیه‌های سایت کدال

در این سایت اطلاعیه‌های مرتبط با یک نماد منتشر می‌شوند که این اطلاعیه‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه با بعضی از این اطلاعیه‌ها آشنا می‌شویم:

 

صورت‌های مالی

یکی از مهم‌ترین اطلاعیه‌هایی که شرکت‌ها در سایت کدال منتشر می‌کنند، صورت‌های مالی است که به صورت میان‌دوره‌ای و پایان دو‌ره‌ای (هر سه ماه یکبار) منتشر می‌شوند. صورت‌های مالی خلاصه‌ای از فعالیت شرکت در آن بازه زمانی منتشر شده است. صورت‌های مالی از موارد زیر تشکیل شده‌اند:

صورت وضعیت مالی (ترازنامه)

صورت سود و زیان

صورت سود و زیان جامع

صورت گردش وجوه نقد

صورت تغییرات در حقوق مالکانه

در مقالات بعدی با صورت‌های مالی بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

گزارشات فعالیت ماهانه

شرکت‌ها موظف هستند پس از پایان هر ماه گزارش فعالیت ماهانه خود را منتشر کنند؛ در این اطلاعیه‌ها شرکت خلاصه‌ای از فعالیت خود در ماه گذشته ارائه می‌کند؛ برای مثال شرکت ذکر می‌کند که در ماه گذشته چه محصولاتی تولید کرده است، از هر کدام چه تعداد تولید شده است و همچنین تعداد فروش، نرخ فروش و مبلغ فروش ذکر می‌شود.

لازم به ذکر است که گزارشات فعالیت ماهانه برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری شامل سرمایه‌گذاری‌های شرکت در بازار بورس و خارج از آن است. در مقالات بعدی با این دست از اطلاعیه ها بیشتر آشنا می‌شویم.

 

اطلاعیه‌های مجامع

همانطور که می‌دانیم شرکت‌های سهامی به منظور کنترل شرکت و تصمیم‌گیری‌های شرکت، مجمع تشکیل می‌دهند که به صورت کلی مجامع به سه دسته مجمع عمومی عادی سالیانه، مجمع عمومی فوق‌العاده و مجمع عمومی موسس تقسیم می‌شوند.

برای کسب اطلاعات مربوط به مجامع و افزایش سرمایه توصیه می‌شود دوره آموزشی مجامع و افزایش سرمایه را از طریق این لینک مشاهده کنید.

اطلاعیه های مربوط به مجامع، تقسیم سود، افزایش سرمایه عبارتند از:

آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالانه

آگهی تصمیمات مجمع عمومی عادی سالانه

زمان بندی پرداخت سود

پیشنهاد هیات مدیره به افزایش سرمایه

اظهار نظر حسابرس درخصوص افزایش سرمایه

مدارک و مستندات درخواست افزایش سرمایه

آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده

تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده

اعلام پذیره نویسی عمومی

مهلت استفاده از حق تقدم ها

نتایج حاصل از فروش حق تقدم‌ها استفاده نشده

آگهی ثبت افزایش سرمایه

 

افشای اطلاعات با اهمیت

هر روزه ممکن است اتفاقات خاصی در شرکت رخ دهد که در روند سودآوری شرکت تاثیرگذار باشد. شرکت‌ها موظف هستند این اطلاعات را در قالب افشای اطلاعات با اهمیت در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهند. افشای اطلاعات با اهمیت خود به دو دسته گروه الف و ب تقسیم می‌شوند.

 

گزارش فعالیت هیئت مدیره

در گزارشات فعالیت هیئت مدیره که معمولا قبل از مجمع عمومی عادی سالانه منتشر می‌شوند، هیئت مدیره شرکت، فعالیت و عملکرد خود را با جزئیات در این گزارش منتشر می‌کنند.

 

سایر اطلاعیه‌ها

شفاف سازی در خصوص شایعه، خبر یا گزارش منتشرشده

شفاف سازی در خصوص نوسان قیمت سهام

اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی

معرفی یا تغییر در ترکیب اعضای هیئت مدیره

مشخصات کمیته حسابرسی

 

 

 

مولف: علیرضا صبحی‌کمال