سرمایه‌گذاری موفق و سودمند در بازار سرمایه نیازمند کسب اطلاعات، دانش، مهارت است و امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش هر چه بیشتر اینترنت دسترسی به این اطلاعات و ابزار­ها، بسیار آسان شده است؛ اما گسترش اینترنت در کنار فواید خود می‌تواند مضراتی نیز داشته باشد، زیرا باعث شده تا اطلاعات نادرست و بعضاً ناقص هم به سرعت در این فضا شیوع پیدا کنند و گاهی تشخیص اطلاعات درست دشوار به نظر برسد. در این راستا در این مقاله قصد داریم تا تعدادی از مهمترین و معتبرترین سایت­های بورسی را به شما معرفی کنیم.

 

padash.ir

 

1.سایت TSETMC

یکی از مهم ترین سایت­های مورد نیاز و کاربردی در بازار بورس، سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران یا همان TSETMC به آدرس www.tsetmc.com است. tsetmc مخفف حروف اول عبارت مقابل است: "Tehran Securities Exchange Technology Management Co" در این سایت می­توان وضعیت کلی بازار، میزان شاخص کل، میزان شاخص هم وزن و همچنین اطلاعاتی در مورد تابلوی معاملاتی یک نماد مانند تعداد معاملات، قیمت، حجم معاملات، سفارشات و... را مشاهده کرد.جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایت tsetmc می‌توانید مقالات موجود در لینک زیر را مطالعه کنید: https://academy.padash.ir/articles/category/tsetmc

 

padash.ir

 

2.سایت Codal

سامانه جامع اطلاع­رسانی ناشران (کُدال) سایتی است که در سال 1386 توسط سازمان بورس و با همکاری شرکت رایان بورس راه‌اندازی شد. هدف از راه‌اندازی این سایت ارتقای شفافیت و تسهیل دسترسی ذینفعان یک شرکت به اطلاعیه‌ها و گزارشات شرکت‌ها بود. آدرس سایت کدال، www.codal.ir می­باشد و مخفف حروف اول عبارت روبرو است: "comprehensive database of all listed companies"

کلیه شرکت­های فعال در بازار سرمایه می­بایست اطلاعات خود را به طور کامل در این سایت منتشر کنند و همچنین این اطلاعات را به روز کنند. سرمایه گذاران نیز می­توانند با استفاده از این اطلاعات از وضعیت سهام شرکت مورد نظر خود مطلع شوند و اقدام به سرمایه گذاری نمایند. این اطلاعات عمدتاً مرتبط با مباحث مالی شرکت­ها و اطلاعاتی همچون صورت‌های مالی، افشای اطلاعات با اهمیت، شفاف سازی، گزارشات فعالیت ماهانه، گزارشات مجمع و... است.

 

 padash.ir

 

3.سایت SEO

سایت سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از مهمترین سایت­ها در زمینه بورس، به آدرس www.seo.ir است؛ seo مخفف حروف اول عبارت روبرو است: "securities & exchange organization". در این سایت اطلاعات مفید و مهمی از جمله معرفی کارگزاری‌های مجاز، نرخ کارمزد­ها و خدمات، اطلاعات لازم برای سرمایه‌گذاری و قوانین و مقررات مربوط به فعالیت در بورس و ... وجود دارد.

 

 padash.ir

 

4.سایت SENA

پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، با آدرس www.sena.ir، جامع ترین سایت خبری در راستای بورس است. sena مخفف حروف اول عبارت روبرو است: "securities & exchange news agency".  و به این دلیل که برای بسیاری از سرمایه گذاران یکی از ملاک و معیار­ها برای سرمایه‌گذاری و خرید و فروش، اخبار می­باشد، به روز بودن و کامل بودن اخبار امری مهم و انکار نشدنی است که این سایت برای رفع این امر مهم، طراحی و ساخته شده است.

همچنین این رسانه که از سال 1385 راه اندازی شده، پذیرای نظرات و دیدگاه­های کارشناسان بازار سرمایه نیز هست و سرمایه‌گذاران و علاقه­مندان می­توانند این نظرات و دیدگاه­ها را در این پایگاه خبری مطالعه کنند.

 

 padash.ir

 

5.سایت fipiran

سایت واحد پردازش اطلاعات مالی ایران، یکی از واحد­های شرکت مدیریت فناوری بورس می­باشد که وظیفه آن کمک به توسعه و گسترش­ بازار سرمایه با کمک انبار داده یا همان Data Warehouse است.

در این سایت بخش­هایی نظیر انواع صندوق­های سرمایه گذاری و تفاوت آن­ها، نقشه صندوق­های سرمایه گذاری، مقایسه ترازنامۀ شرکت­ها، نمودار تعاملی شاخص-سهام و... موجود می­باشد. آدرس این سایت، www.fipiran.com است.

 

 padash.ir

 

6.سایت بورس اوراق بهادار تهران

پایگاه اینترنتی بورس اوراق بهادار به آدرس www.tse.ir، سایت اصلی شرکت بورس و اوراق بهادار تهران است که در آن می­توان اطلاعات بازار مانند رویداد ها و وقایع مانند اطلاعیه‌های عرضه اولیه، بازار نقد، بازار بدهی، بازار اختیار معامله و... را مشاهده نمود و بدست آورد.

 

padash.ir

 

7.سایت بازار فرابورس ایران

سایت بازار فرابورس است که با آدرس www.ifb.ir، می­توان به آن دسترسی داشت. اطلاعاتی مانند اسامی و جزئیات شرکت­های فعال در بازار فرابورس، نحوه پذیرش شرکت­ها، محاسبه بازده اوراق، اطلاعیه‌های عرضه‌اولیه و... در این سایت قابل دستیابی است.

 

padash.ir

 

8.سایت بورس انرژی ایران

یکی دیگر از بازار­های موجود، بازار بورس انرژی می­باشد که در آن حامل­های انرژی و اوراق بهادار مبتنی بر حامل­های انرژی معامله می­شوند. بدین منظور سایتی طراحی شده که بستری باشد برای اطلاع از اخبار و رویداد­های این بازار و شما می­توانید با آدرس www.irenex.ir، به این اطلاعات دست یابید.

 

 padash.ir

 

9.سایت بورس کالای ایران

بورس کالای ایران به منظور ایجاد بازاری متشکل و سازمان یافته برای تقابل آزاد عرضه و تقاضا و دستیابی به اقتصادی پویا و رو به رشد است که در سال 1382 سازمان کارگزاران بورس فلزات تهران به عنوان اولین بورس کالای کشور آغاز به فعالیت کرد و پس از آن تعدادی دیگر از صنایع هم به این سازمان اضافه شده و محصولات آن­ها قابل معامله می­باشد. برای دسترسی به اخبار و رویدادها، اطلاعات بازارها و سایر موارد مورد نیاز درباره این بازار، می­توانید به آدرس www.ime.co.ir، مراجعه نمایید.

 

 padash.ir

 

10. سایت شرکت اطلاع رسانی و آموزش بورس

شرکت اطلاع رسانی و آموزش بورس از شرکت‌های وابسته به سازمان بورس است که نقش آموزش و فرهنگ سازی سرمایه‌گذاری در بورس را بر عهده دارد. برای مشاهده جلسات آموزشی، موسسات و دوره‌های مورد تایید و... می‌توانید به سایت این شرکت به آدرس www.semedco.ir مراجعه فرمایید.

 

 padash.ir