در دسترس بودن اطلاعات در بازارهای مالی از مهم‌ترین انتظارات سرمایه‌گذاران است؛ به طوری که سرمایه‌گذاران حاضر به پرداخت مبالغ زیاد یا صرف زمان برای بدست آوردن اطلاعات هستند. به جهت برآورده شدن انتظارات سهامداران شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اقدام به ایجاد سایت tsetmc و fipiran کرد.

در مقاله آشنایی اجمالی با تابلو معاملات در مورد سایت tsetmc و بخشی از قابلیت‌های آن صحبت کردیم؛ اما سایت مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران یا همان fipiran.ir Financial Information Processing of Iran)) امکان دستیابی به اطلاعات مالی شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است. در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم با سایت fipiran بیشتر آشنا شویم.

 

padash.ir 

 

پس از ورود به سایت fipiran با اطلاعات کلی از جمله: وضعیت، حجم معاملات، ارزش معاملات، ارزش بازار، تعداد نمادهای مثبت و منفی و از همه مهم‌تر شاخص کل بازار بورس و بازار فرابورس مواجه می‌شویم. در بالای صفحه نیز بخش‌های مختلفی از جمله: صندوق‌ها، بازار، اخبار، اطلاعات کدال، ابزارهای تحلیلی و خدمات اطلاعاتی وجود دارد که در ادامه با هر یک از این بخش‌ها آشنا خواهیم شد.آ

1.صندوق‌ها

هنگامی که بر روی تب صندوق‌ها کلیک می‌کنید، دو ستون اطلاعات صندوق‌ها و انواع صندوق‌ها نمایان می‌شوند؛ در قسمت اطلاعات صندوق‌ها می‌توانید به موارد زیر دسترسی داشته باشید:

1.1فهرست صندوق‌های سرمایه‌گذاری

در این قسمت شما می‌توانید تمامی صندوق‌های سرمایه‌گذاری را مشاهده کنید و به اطلاعاتی همچون: نوع صندوق، ارزش خالص دارایی‌ صندوق، قیمت صدور و ابطال، بازدهی در دوره‌های مختلف، ضرایب آلفا و بتا، ضامن نقدشوندگی و امتیاز صندوق دسترسی داشته باشید. در تصویر زیر فهرست صندوق‌های سرمایه‌گذاری را مشاهده می‌کنیم و در ادامه با سایر بخش‌های آن آشنا خواهیم شد.

 

padash.ir 

 

در این قسمت در صورتی که در مقابل نام صندوقی واژه ETF وجود داشت، به معنی قابل معامله بودن صندوق در بازار سرمایه و در غیر این صورت به معنی صدور و ابطالی بودن صندوق می‌باشد. در دوره آموزشی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم با جزئیات فراوان در مورد صندوق‌ها و انواع آن‌ها بر اساس نحوه معامله و ترکیب صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌شود حتما آن دوره را مشاهده فرمایید.

ستون نوع صندوق، نوع صندوق را بر اساس ترکیب دارایی‌ها نشان می‌دهد که صندوق‌ها می‌توانند از انواع درسهام، مختلط، درآمد ثابت، مبتنی بر سپرده کالایی و... باشند که در دوره سرمایه‌گذاری غیرمستقیم با انواع آن‌ها آشنا شدیم.

ستون کل ارزش خالص دارایی‌ها در واقع ارزش تمامی دارایی‌ها از جمله سهام، اوراق، سپرده بانکی و... صندوق را نشان می‌دهد.

ستون دوره تقسیم سود، دوره‌های تقسیم سود صندوق را نشان می‌دهد که بیشتر در مورد صندوق‌های درآمدثابت کاربرد دارد. بعضی از صندوق‌های درآمد ثابت به صورت ماهانه واریز سود دارند که در مقاله صندوق‌های درآمد ثابت با این موضوع آشنا شدیم.

در مورد قیمت صدور و ابطالی که در سایت fipiran مشاهده می‌کنیم باید گفت که: صندوق‌های صدور و ابطالی با قیمت صدور خریداری و با قیمت ابطال به فروش می‌رسند که در این قسمت این دو قیمت را مشاهده می‌کنیم؛ اما در مورد صندوق‌های ETF باید گفت که قیمت خرید و فروش را عرضه و تقاضای بازار مشخص می‌کند. (دقت داشته باشید برای خرید صندوق‌های صدور و ابطالی حداقل سرمایه می‌بایست به میزان حداقل یک واحد باشد)

ستون‌های دیگری که در این قسمت وجود دارد، بازدهی‌ صندوق در دوره‌های زمانی مختلف است که پیشنهاد می‌شود برای مقایسه و انتخاب صندوق‌ها، بیشتر بازدهی‌های بلندمدت مدنظر باشند.

در مورد ضرایب آلفا و بتا نیز به صورت خلاصه باید گفت که این دو ضریب حساسیت بازدهی صندوق نسبت به شاخص کل را به سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد. برای مثال در صورتی که ضریب بتا 1.5+ به این معنا است که در یکسال گذشته این صدوق 1.5+ برابر شاخص بازدهی داشته است؛ یعنی اگر سال گذشته شاخص %10 رشد داشته است، این صندوق %15 رشد داشته است (اگر بتا منفی باشد یعنی صندوق عکس شاخص بازدهی داشته است). طبق یک قانون تجربی بهتر است که ضریب بتا صندوق بزرگتر از 0.5+ باشد. ضریب دیگری که در این سایت مشاهده می‌کنیم ضریب آلفا است که مازاد بازدهی صندوق نسبت به شاخص کل یا در واقع تفاضل بازدهی صندوق و شاخص کل را نشان می‌دهد؛ برای مثال اگر ضریب آلفا 10+ باشد، به این معنا است که این صندوق در یکسال گذشته %10+ بیشتر از شاخص کل بازدهی داشته است. طبق یک قانون تجربی، بهتر است که در صندوق ضریب آلفا + باشد.

بعضی از صندوق‌ها دارای ضامن نقدشوندگی هستند که به این معنا است در صورت ابطال (فروش) واحدها از طرف سرمایه‌گذاران، ضامن ضمانت خریداری از شما را خواهد داشت.

در آخر نیز ستون امتیاز یک ساله را داریم که خود سایت fipiran بر اساس عملکرد صندوق‌ها، آن‌ها را از 0 تا 5 امتیازبندی کرده‌ است.

لازم به ذکر است در صورتی که در این صفحه بر روی نام یک صندوق کلیک کنید، صفحه‌ای بازگشایی می‌شود که اطلاعات جزئی‌تری همچون ترکیب دارایی صندوق، ترکیب دارندگان صندوق، نمودار NAV و خالص ارزش دارایی و... به شما ارائه می‌دهد.
 

1.2نقشه صندوق‌های سرمایه‌گذاری

در این قسمت می‌توانید به صورت شماتیک به بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری دسترسی داشته باشید. در تصویر زیر نقشه صندوق‌های سرمایه‌گذاری را مشاهده می‌کنیم که بازدهی هفتگی صندوق‌ها را نشان می‌دهد.

 

 padash.ir

 

1.3گراف وابستگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری

در این قسمت به صورت گراف‌های مجزا می‌توانید مشاهده کنید که کدام صندوق‌ها تحت مدیریت یک شرکت است. در تصویر زیر گراف وابستگی صندوق‌ها را مشاهده می‌کنیم.

 

padash.ir 

 

1.4اطلاعات تجمیعی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

در این قسمت می‌توانید به تفکیک انواع صندوق‌ها (در سهام، درآمد ثابت، مختلط و...) مجموع ارزش خالص دارایی‌ آن‌ها، میانگین دارایی آن‌ها ومیانگین بازدهی دوره‌های مختلف را مشاهده کنید.

 

padash.ir

 

1.5مقایسه بازده صندوق – شاخص

در این قسمت می‌توان با جستجوی یک یا چند صندوق، نمودار بازدهی آن‌ها را در کنار نمودار بازدهی شاخص کل مشاهده و مقایسه نمود؛ برای مثال در تصویر زیر نمودار بازدهی صندوق پاداش سرمایه را در کنار شاخص کل مشاهده می‌کنیم.

 

 padash.ir

 

1.6گزارشات ماهانه صندوق‌ها

در این قسمت می‌توان گزارش عملکرد صندوق‌ها را به صورت فایل‌های اکسل دانلود و از آن‌ها بهره‌مند شد.

 

2.بازار

در این قسمت می‌توانید آمار و اطلاعات مرتبط با اوراق بهادار بورس و فرابورس همچون قیمت، P/E، EPS، تعداد معاملات، حجم معاملات و بعضی از نسبت‌های مالی شرکت مورد نظر را مشاهده کنید؛ که در مقالات جداگانه در مورد نسبت‌های مالی صحبت خواهیم کرد. در تصویر زیر نمونه اطلاعاتی که در تب بازار قابل مشاهده است را مشاهده می‌کنیم.

 

padash.ir

 

3.اخبار

در این قسمت می‌توانید به اخبار پیرامون بازار سرمایه از جمله اخبار بورس، فرابورس، بورس انرژی و کالا و همچنین اخبار مجامع دسترسی داشته باشید. از دیگر اخباری که در این تب قابل دسترسی می‌باشد، اخبار خبرگزاری‌های مختلفی است که در حوزه بورس و اقتصاد فعالیت می‌کنند.

 

4.اطلاعات کدال

در این تب می‌توانید موارد زیر دسترسی داشته باشید:

1.درآمد هر سهم: در این قسمت می‌توان به پیش‌بینی‌های سود یا همان درآمد هر سهم دسترسی داشت که از آنجایی که از سال 96 ارائه گزارشات پیش‌بینی شده توسط شرکت‌ها ممنوع شد، در نتیجه این قسمت دیگر بروزرسانی نشد.

2.مجامع: در این قسمت می‌توانید به آخرین آگهی‌های دعوت به مجامع دسترسی داشته باشید.

3.نسبت‌های مالی: در این قسمت می‌توانید نسبت‌های مالی شرکت‌ها را مشاهده کنید؛ که در مقالات بعدی در مورد نسبت‌های مالی صحبت خواهیم کرد.

4.رشد یا نزول سود: در این قسمت می‌توان درصد رشد یا نزول سود شرکت را نسبت به دوره گذشته مشاهده و بررسی کرد.

 

5.ابزارهای تحلیلی

تب ابزارهای تحلیلی امکان بررسی و مقایسه نمادها را فراهم کرده است؛ به طوری که در این تب می‌توانید صورت‌های مالی شرکت‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید. از دیگر امکانات این تب نیز مقایسه بازده صندوق‌ها با شاخص کل و همچنین بررسی نمودار شاخص کل می‌باشد.

 

6.خدمات اطلاعاتی

آخرین تب سایت fipiran، تب خدمات اطلاعاتی می‌باشد که اطلاعاتی همچون تاریخچه شاخص، تاریخچه معاملات سهام، صورت‌های مالی سهام و همچنین نسبت‌های مالی سهام را فراهم آورده است.

 

 

 

 

مولف: علیرضا صبحی کمال