در مقاله صندوق‌های سرمایه‌گذاری، با صندوق‌ها و انواع آن‌ها آشنا شدیم و متوجه شدیم که یکی از انواع صندوق‌ها، صندوق‌های درآمد ثابت است. صندوق‌های درآمد ثابت از ریسک بسیار کمی برخوردار بوده و شرایط سرمایه‌گذاری را برای افراد مبتدی و همچنین ریسک گریز محیا کرده است. در این مقاله قصد داریم با سازوکار و انواع صندوق‌های درآمد ثابت و نحوه سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها آشنا شویم.

 

padash.ir 

 

معرفی صندوق‌های درآمدثابت

همانطور که می‌دانیم صندوق‌ها توسط نهادهای مالی مانند کارگزاری‌ها و تامین‌سرمایه‌ها و... ایجاد می‌شوند و با تجمیع سرمایه سرمایه‌گذاران در صندوق، اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ سرمایه‌گذاران نیز به تناسب تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری خود در صندوق در بازدهی این صندوق‌ها سهیم می‌شوند. صندوق‌های درآمدثابت با عمده دارایی‌های تحت اختیار خود اقدام به سرمایه‌گذاری بر اوراق با درآمد ثابت مانند اوراق مشارکت، صکوک، اخزا و... می‌کنند در نتیجه از ریسک بسیار کم و همچنین بازده‌ای همچون بازده بانک و گاهی بیشتر دارند. طبق آخرین مصوبه سازمان بورس که در سال 1399 منتشر شد؛ ترکیب دارایی صندوق‌های درآمد ثابت می‌بایست به صورت زیر باشد:

padash.ir 

 

انواع صندوق‌های درآمدثابت

صندوق‌های درآمد ثابت نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه با انواع آن‌ها آشنا خواهیم شد:

1.با واریز سود دوره‌ای

صندوق‌های درآمد ثابت با واریز سود دوره‌ای معمولا به این شکل عمل می‌کنند که در ابتدای هر ماه قیمت هر واحد سرمایه‌گذاری صندوق 10000 ریال است و در طی ماه قیمت واحدهای صندوق رشد می‌کند و در انتهای ماه قیمت هر واحد تقریبا به 10170 ریال می‌رسد؛ در واقع این نوع از صندوق‌ها هر ماه تقریبا 1.7% بازدهی دارند. در انتهای ماه نیز واریز سود به حساب های بانکی دارندگان واحدها صورت می‌گردد و در ابتدای ماه بعد دوباره قیمت هر واحد به عدد 10000 ریال می‌رسد و این رویه هر ماه انجام می‌شود.

نکته‌ای که وجود دارد این است که این نوع از صندوق‌ها به صورت روزشمار عمل می‌کنند و امکان خرید و فروش واحدهای صندوق در طول ماه نیز وجود دارد و سرمایه‌گذاران بنا به مقدار مدتی که واحدهای صندوق را نگهداری می‌کنند می‌توانند بازدهی کسب کنند.

 در تصویر زیر نمودار عملکرد تقریبی این نوع از صندوق‌ها را مشاهده می‌کنیم:

 

padash.ir 

 

2.بدون واریز سود دوره‌ای

این نوع از صندوق‌ها بر خلاف صندوق های درآمد ثابت با واریز سود دوره‌ای، بدون واریز سود هستند و قیمت واحدهای صندوق پیوسته در حال افزایش است؛ البته فراموش نکنیم که با نرخ سودی تقریبا به میزان 20% سالانه. این نوع از صندوق‌های درآمدثابت نیز به صورت روزشمار بوده و امکان خرید و فروش آن‌ها در هر زمانی ممکن است.

نمودار بازدهی صندوق‌های درآمدثابت بدون واریز سود دوره‌ای به صورت زیر است:

 

 padash.ir

 

استراتژی استفاده از صندوق‌های درآمدثابت

یکی از سوالات بسیار رایج در بین سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه، این نکته است که صندوق‌های درآمدثابت چه کاربردی دارند؟

در پاسخ باید گفت بسیاری از سرمایه‌گذاران ریسک گریز و همچنین افراد مبتدی در بازار سرمایه از آن جهت که صندوق های درآمد ثابت کم ریسک هستند اشتیاق دارند که بر روی این نوع از صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند؛ اما جالب است که بدانید خیلی از مواقع افراد حرفه‌ای از این نوع از صندوق‌ها استفاده می‌کنند؛ اما چطور؟

سرمایه‌گذاران حرفه‌ای زمانی که بازار بورس صعودی است معمولا اکثر سرمایه خود را صرف سرمایه‌گذاری در سهام می‌کنند، اما گاهی ممکن است که بازار بورس شرایط نابسامانی داشته باشد یا حتی شاید خود فرد سرمایه‌گذار ممکن است در مواقعی به هر دلیلی تمایلی برای خرید سهام نداشته باشد، در نتیجه در این نوع از مواقع سرمایه‌گذاران حرفه‌ای سرمایه خود را بر روی صندوق‌های درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند و دوباره هر وقت قصد سرمایه‌گذاری بر سهام را داشتند صندوق‌های درآمد ثابت خود را فروخته و مجددا بر روی سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 

padash.ir 

 

صندوق‌های درآمدثابت پاداش سرمایه

شرکت پاداش سرمایه در جهت رفع نیاز سرمایه‌گذاران برای کسب بازدهی‌های مناسب و کم ریسک اقدام به ایجاد دو صندوق درآمد ثابت بهگزین و ارزش پاداش کرده است. صندوق درآمد ثابت بهگزین از نوع با واریز سود است که به صورت صدور و ابطالی معامله می‌شود؛ سرمایه‌گذاران می‌توانند با مراجعه به سایت padash.ir یا تماس با شماره تماس 021-58718 اقدام به سرمایه‌گذاری بر روی این صندوق نمایند یا از طریق طی کردن مراحل زیر واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق را خریداری نمایند.

 

padash.ir

 

دیگر صندوق پاداش سرمایه، صندوق ارزش پاداش با نماد پاداش است که از نوع صندوق های ETF (قابل معامله در بورس) و بدون واریز سود دوره‌ای است؛ سرمایه‌گذاران می‌توانند به راحتی از طریق سامانه‌های معاملاتی خود نزد کارگزاری‌ها اقدام به خرید و فروش این صندوق نمایند.

 

مولف: علیرضا صبحی‌کمال