EPS و DPS چیست؟

برای سرمایه گذاری در بورس شناخت وضعیت بنیادی شرکت ها بسیار مهم می باشد. در این مقاله قصد داریم در مورد دو مفهوم مهم EPS و DPS بپردازیم.

در این مقاله با ما همراه باشید تا علاوه بر یادگیری این دو مفهوم کاربردی، متوجه شوید تفاوت EPS و DPS چیست؟

 

 EPS چیست؟

یکی از مفاهیم پرکاربرد در بورس EPS می باشد. EPS مخفف عبارت Earnings Per Share به معنای سود هر سهم می باشد. در بررسی وضعیت بنیادی سهام شرکت ها روند سودآوری آنها از اهمیت زیادی برخوردار است به همین دلیل مفهوم EPS یکی از موارد پرکاربرد در بین فعالین بورس به شمار می‌رود. برای محاسبه EPS کافی است سود پس از کسر مالیات یک شرکت در پایان سال مالی را بر تعداد سهام آن شرکت تقسیم کنیم تا EPS آن شرکت به دست آید.

برای مثال فرض کنید شرکتی توانسته است در پایان یک سال ۱۰ میلیارد ریال سود کسب کند و تعداد سهام آن شرکت نیز ۱ میلیون سهم است. در نتیجه EPS آن شرکت برابر است با: ریال10,000=10,000,000,000/1,000,000

 

https://www.padash.ir/education

 

دو نوع EPS که در بورس رایج هستند عبارتند از: پیش‌بینی شده و محقق‌شده. در ادامه به توضیح این دو نوع EPS خواهیم پرداخت:

 

EPS پیش‌بینی شده:

EPS پیش بینی شده، مقدار سود به ازای هر سهم است که شرکت ها در ابتدای سال مالی خود پیش بینی می کنند که احتمالا در انتهای همان سال مالی به آن دست می یابند. لازم به ذکر است به دلیل اینکه تعدادی از شرکت‌ها هنگام پیش‌بینی EPS رقمی غیر واقعی را عنوان می‌کردند و این موضوع سبب گمراهی فعالان بازار می‌شد، مدتی است سازمان بورس شرکت‌ها را از ارائه سود پیش‌بینی شده معاف کرده است.

 

EPS محقق شده:

این نوع EPS سودی است که شرکت در پایان سال مالی خود به دست آورد. پس از پایان سال مالی، درآمدها و هزینه ها محاسبه می گردد و مبلغی را به عنوان سود نهایی شرکت تحت عنوان EPS محقق شده اعلام می کنند.

 

 

DPS یا سود نقدی چیست؟

DPS مخفف عبارت (Dividend Per Share) می باشد. DPS درصدی از EPS می باشد که بین سهامداران توزیع می گردد. درصد سود تقسیمی یا dps در بین شرکتها متفاوت است. شرکت‌ها سیاست‌های متفاوتی درخصوص تقسیم سود دارند. برخی ترجیح می‌دهند درصد بیشتری از سود سهام را بین سهامداران تقسیم کنند. اما برخی دیگر درصد کمتری از سود را تقسیم کرده و بخش عمده آن را صرف تأمین نقدینگی مورد نیاز برای انجام طرح‌های توسعه‌ای، اختصاص می‌دهند.

https://www.padash.ir/education

 

 

 

 

 

نکات مهم در مورد DPS و EPS:

  • معمولا شرکتها همه سود خود را به عنوان DPS بین سهامداران تقسیم نمی کنند. بلکه مقداری از آن را نزد خود نگه می دارند تا بر حسب شرایط و نیاز خود از آن استفاده درست کنند.
  • شرکت ها طبق قانون حداکثر تا 8 ماه پس از برگزاری مجمع و تصویب تقسیم سود، موظف هستند سود سهامداران را پرداخت کنند.
  • سودی که توسط شرکت تحت عنوان DPS برای پرداخت تصویب می گردد تنها به سهامدارانی تعلق خواهد گرفت که در زمان برگزاری مجمع سهامدار شرکت باشند.