بازار‌های مالی یا Financial Markets در بیانی مختصر محلی برای عرضه و تقاضای دارایی‌های مالی هستند. بازار‌های مالی نقشی بسیار مهم در شکوفایی اقتصاد را ایفا می‌کنند و مکانیزمی را به وجود می‌آورند که دارندگان منابع مالی افراد خواهان منابع مالی (سرمایه پذیران) را ملاقات کنند. اما بهتر است قبل از آشنایی بیشتر با بازارهای مالی و کارکرد‌های آن در اقتصاد با مفهوم انواع دارایی، به خصوص دارایی‌های مالی آشنا شویم:

 

padash.ir

 

انواع دارایی‌ها

دارایی‌ها به صورت کلی به دو دسته مشهود و نامشهود تقسیم می‌شوند.

padash.ir

دارایی مشهود: دارایی مشهود یا  Tangible Assets دارایی‌ که ارزش آن به خصوصیات مادی و فیزیکی بستگی دارد از جمله دارایی‌های مشهود می‌توان به ساختمان، زمین، خودرو و... اشاره کرد.

دارایی نامشهود: دارایی نامشهود یا Intangible Assets دارایی‌ که حقی قانونی نسبت به منفعتی در آینده را بیانگر است از جمله دارایی‌های نامشهود می‌توان به سرقفلی، حق اختراع، حق تجاری و... اشاره کرد.

دارایی مالی: دارایی مالی یا Financial Assets از جمله دارایی‌های نامشهود هستند که ارزش نقدی در آینده دارند همانند سهام عادی یا ممتاز، اوراق قرضه و به طور کلی اوراق بهادار.

 

نقش بازارهای مالی در اقتصاد

            در ابتدایی ترین مدل اقتصاد با ارکان بنگاه‌ها و خانوارها مواجه هستیم، خانوارها تمام ساکنان یک کشور تلقی می‌شوند و بنگاه‌ها، شرکت‌ها و کارخانه‌هایی هستند که در یک کشور فعالیت می‌کنند. خانوارها همواره با بنگاه‌ها در تعامل هستند و نیروی کار مورد نیاز بنگاه‌ها توسط خانوارها در بازار عوامل تولید تامین و کالا و خدمات مورد نیاز خانوار‌ها نیز توسط بنگاه‌ها در بازار محصول تامین می‌شود.

 

padash.ir

بازارهای مالی در چرخه اقتصاد این امکان را ایجاد می‌کنند تا پس‌انداز های خرد خانوارها به سرمایه های بزرگ برای سرمایه گذاری و تامین مالی بنگاه ها تبدیل شوند. به بیانی ساده‌تر بازار‌های مالی واسطی هستند مابین سرمایه‌ پذیران(بنگاه‌ها) و سرمایه گذاران(خانوارها). در ادامه با کارکرد بازارهای مالی بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

کارکرد بازارهای مالی:

1.تشکیل سرمایه: در بازارهای مالی وجوه غیرکارا و سرمایه های خرد افراد به سرمایه های قابل ملاحضه جهت سرمایه گذاری های اقتصادی استفاده می‌شود.

2.قیمت یابی: در بازارهای مالی ارتباط نزدیک‌تری بین خریداران و فروشندگان (عرضه و تقاضا) ایجاد می‌شود و این امر باعث کشف قیمت منصفانه‌تر و  ایجاد بازار رقابت کامل با کارایی بالا خواهد شد.

3.ایجاد بازار ثانویه: بازار ثانویه در بازارهای مالی باعث تحقق هرچه بیشتر نقدینگی و کارایی بالاتر می‌شود.

4. تخصیص سرمایه: در بازارهای مالی این امکان ایجاد می‌شود که کارایی تخصیصی بیشتر شود، منظور از تخصیص سرمایه این است که سرمایه های سرگردان سمت صنایع با شرایط و مزیت های بهتر سوق داده شوند.

5.کاهش هزینه معاملات

 

جمع‌بندی

در این مقاله با انواع دارایی‌ها از جمله دارایی‌های مالی و ماهیت بازارهای مالی آشنا شدیم و نسبت به بازار مالی و جایگاه این بازار در چرخه اقتصاد دید بهتری کسب کردیم. حال متوجه شدیم که با سرمایه گذاری در بازارهای مالی، منابع مالی ما چه کمکی به شکوفایی و بزرگتر شدن اقتصاد می‌کند. در مقاله‌ی طبقه‌بندی بازارهای مالی با انواع طبقه‌بندی بازار مالی آشنا خواهیم شد.