همیشه شنیده ایم که برای ورود به بورس، بهتر است ابتدای امر عرضه های اولیه را خریداری کنیم تا روند انجام معاملات در بازار را کم کم یاد بگیریم، چرا که خرید عرضه های اولیه ریسک بسیار پایینی دارد و سود مناسبی نیز برای ما به همراه دارد. حال اگر بخواهید برای خرید عرضه اولیه سهام اقدام کنید، باید نحوه خرید عرضه اولیه در بورس را بلد باشید. البته نحوه خرید عرضه اولیه در بورس بسیار ساده است و با چند کلیک ساده و در کمتر از یک دقیقه قادرید برای ثبت سفارش خرید عرضه اولیه اقدام کنید و آن را خریداری کنید، ولی به صورت کلی اگر دوست دارید نحوه خرید عرضه اولیه در بورس ایران را یاد بگیرید، این مطلب شما را راهنمایی می کند.

عرضه اولیه چیست؟

هرگاه شرکتی برای اولین بار سهام خود را در بورس عرضه کند عرضه اولیه می­گویند. در واقع شرکتی­­ که تاکنون در بازار سرمایه نبوده، برای ورود به بورس باید قسمتی از سهام شرکت خود را که معمولا ۱۰٪ از سهام شرکت است در بورس عرضه کند که در اصطلاح به آن عرضه اولیه می ­گویند.

شرکتی که قصد دارد سهام خود را در بورس به فروش برساند ابتدا باید صورت­های مالی خود را به سازمان بورس ارائه دهد و آن شرکت باید در چند سال مالی سود ساز باشد تا مجوز ورود به بورس را دریافت کند.اگر شرکت شرایط و صورت‌های مالی مناسبی داشته باشد در صف انتظار قرار می­گیرد و پس از رسیدن موعد عرضه اولیه، شرکت در بورس عرضه خواهد شد.

چرا عرضه اولیه سود دارد؟

وقتی یک شرکت قرار است قسمتی از سهام خود را در بورس عرضه کند باید خریدار برای سهام شرکت موجود باشد که بتواند سهام خود را در بورس بفروشد.
معمولا تمام کسانی که در بازار بورس فعالیت دارند در عرضه اولیه شرکت می‌کنند و خواهان سهامی که تازه وارد بازار سرمایه می‌شود هستند و با آغوشی باز از آن استقبال می‌کنند.

دلیل استقبال برای خرید عرضه اولیه چیست؟

شرکتی که قصد دارد سهام خود را در بورس به­ فروش برساند، سهام شرکت خود را پایین­تر از ارزش ذاتی خود به فروش می‌رساند. این کار به خاطر جذاب کردن قیمت سهام انجام می‌شود. به طور مثال اگر ارزش هر برگه سهام شرکتی که قرار است وارد بازار بورس شود 400 تومان است. آن شرکت سهام خود را در قیمت 300 تومان به فروش می‌رساند. طبیعی است که فعالان بازار سرمایه به علت اینکه سهام شرکت زیر ارزش ذاتی خود است شروع به خرید سهام می‌کنند چون تقریبا به سودآوری آن سهام اطمینان دارند. به طورکلی علت استقبال از عرضه اولیه ارزان بودن قیمت سهام آن شرکت است.

www.padash.ir

خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ (ثبت سفارش)

در زمان گذشته روش بوک بیلدینگ برای خرید عرضه اولیه استفاده نمی‌شد و هر شخص ‌هرمقداری که تمایل داشت درخواست خرید ارسال می‌کرد. برخی از افراد پول‌های سنگینی برای خرید عرضه اولیه هزینه می­کردند و یک عده موفق به خرید عرضه اولیه نمی‌شدند و این امر باعث نارضایتی فعالان بازار سرمایه شده بود، به همین خاطر روش بوک بیلدینگ (ثبت سفارش) را جایگزین روش قبلی کرده‌اند.

در روش‌های قبلی همه­ ی افراد در یک ساعت و دقیقه‌ی مشخصی باید درخواست خرید ارسال می­کردند و فقط به نفرات اول سها­م تعلق می­گرفت و به دیگر افراد عرضه اولیه نمی­رسید. البته هنگ کردن هسته بورس، دان شدن سرورها و ضعیف بودن اینترنت نیز باعث شد که روش بوک بیلدینگ جایگزین روش قبلی شود. اما در روش بوک­ بیلدینگ ساعتی را سازمان بورس مشخص می­کند که خریداران درخواست خرید خود را در آن ساعت ارسال می‌کنند.

معمولا سازمان بورس تایم دو ساعتی را که از ساعت 10 تا 12 صبح می‌باشد برای خرید عرضه اولیه قرار می ­دهند و کسانی که تمایل به خرید دارند باید در این ساعت درخواست خرید خود را ثبت کنند و پس از پایان ساعت ذکر شده سهام قابل عرضه در بورس را به درخواست کنندگان به طور مساوی تقسیم می‌کنند. گاهی ممکن است ساعت سفارش عرضه اولیه متفاوت باشد به همین خاطر شما می­توانید در روز عرضه اولیه در سایت بورس
در صفحه  آن شرکت در قسمت پیغام ناظر بازار توجه کنید و زمان دقیق ثبت سفارش را مشاهده کنید.

چگونه از زمان عرضه اولیه اطلاع پیدا کنیم

سازمان بورس باید دو روز قبل از عرضه اولیه به سهامداران زمان عرضه ­اولیه را اعلام کند تا سهام داران بتوانند مبلغ موجود برای خرید عرضه اولیه را تهیه نمایند.

معمولا کسانی که کد بورسی دارند، کارگزاری ­ها از طریق ایمیل یا پیامک به آنها اعلام می‌کنند.

سازمان فرابورس نیز در سایت خود در قسمت اطلاعیه زمان عرضه اولیه را اطلاع رسانی می­کند.

همچنین از کانال https://t.me/padash_sarmaye در تلگرام می‌توانید به صورت کامل و به‌روز از اخبار بورس و اطلاع از عرضه اولیه آگاه شوید.