اگر شما هم از فعالان بازار سرمایه باشید و به معاملات سهام شرکت‌های مختلفی مشغول باشید، احتمالا یکی از سوالات همیشگی شما این است که شرکتی که سهامدار آن هستید چه محصولاتی تولید یا چه خدماتی را ارائه می‌دهد و فروش داخلی و صادراتی این شرکت به چه صورت است؟

گزارش فعالیت ماهانه، گزارشی است که پاسخ سوالات بالا را در دسترس سهامداران می‌گذارد؛ در این مقاله قصد داریم به بررسی گزارش فعالیت ماهانه بپردازیم.

 

گزارش فعالیت ماهانه

 

گزارش فعالیت ماهانه

همانطور که می‌دانیم، افزایش کارایی بازار، هدف غایی هر بازار مالی است. در بازار کارا اطلاعات بدون واسطه و بلافاصله افشا می‌شوند و بازارهای مالی کارا از شفافیت بالایی برخوردار بوده و قیمت سهام شرکت‌ها نزدیک به ارزش ذاتی آن‌ها معامله می‌شود. به منظور ارتقا کارایی بازار و بهبود شفافیت بازار، شرکت‌های پذیرفته شده در بازار بورس و فرابورس موظف شدند به صورت ماهانه تا حداکثر 7 روز پس از پایان ماه، گزارش فعالیت ماهانه خود را در سایت کدال به نشانی www.codal.ir منتشر کنند.

به صورت کلی در گزارش فعالیت ماهانه با این موضوع مواجه هستیم که شرکت در یک ماهه گذشته چه فعالیت‌هایی انجام داده است؛ برای مثال از طریق این گزارش متوجه خواهیم شد که شرکت در یک ماه گذشته چه محصولاتی تولید کرده و میزان تولید، نرخ فروش و مبلغ فروش این محصولات چه مقدار بوده است و چه میزان از فروش شرکت مربوط به فروش داخلی و چه مقدار مربوط به فروش صادراتی می‌باشد. گزارشات فعالیت ماهانه بر حسب نوع شرکت یکی از حالات زیر را در بر دارد:

  1. گزارش فعالیت ماهانه حاوی اطلاعات تولید و فروش (شرکت‌های تولیدی)
  2. گزارش فعالیت ماهانه حاوی اطلاعات خرید و فروش (شرکت‌های بازرگانی)
  3. گزارش فعالیت ماهانه حاوی اطلاعات ارائه خدمات (شرکت‌های خدماتی)

برای دسترسی به گزارشات فعالیت ماهانه کافیست با مراجعه به سایت کدال و جستجوی نماد مورد نظر خود، گزارشات فعالیت ماهانه نماد مورد نظر را باز کنید؛ برای مثال در تصویر زیر گزارش فعالیت ماهانه نماد فخوز را به صورت خلاصه شده مشاهده می‌کنیم.

 

گزارش فعالیت ماهانه

 

قبل از بررسی این گزارش بهتر است با فرآیند تولید فولاد در شرکت فولاد خوزستان آشنا شویم؛ در شرکت‌ فولادخوزستان سنگ آهن ابتدا به کنسانتره تبدیل شده و کنسانتره سپس به گندله و گندله به آهن اسفنجی و در آخر آهن اسفنجی به شمش فولاد تبدیل می‌شود. شمش فولاد نیز با توجه به ابعاد آن به سه نوع اسلب، بلوم و بیلت تبدیل می‌شود. محصولات کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی محصولات میانی این شرکت و بلوم، بیلت و اسلب محصولات نهایی شرکت می‌باشند.

همانطور که در تصویر بالا و محدوده قرمز رنگ مشاهده می‌کنیم محصولات نماد فخوز اسلب، بلوم، بیلت، آهن اسفنجی و گندله می‌باشد که با واحد تن مقدار تولید اندازه‌گیری می‌شود.

در محدوده سبز رنگ این گزارش، اطلاعات مربوط به تولید ماه گذشته سهم را مشاهده می‌کنیم؛ برای مثال نماد فخوز در خرداد ماه 1402، 99742 تن اسلب تولید کرده است که از این میزان 86803 تن فروش داخلی و 48274 تن نیز فروش صادراتی این شرکت بوده است. نکته: شاید سوال ایجاد شود که چگونه جمع فروش اسلب از تولید آن بیشتر است؟ در پاسخ باید گفت که ممکن است شرکت از موجودی انبار خود فروش داشته باشد.

در ستون بعد نرخ فروش محصولات را مشاهده می‌کنیم؛ برای مثال نرخ فروش داخلی هر تن اسلب تقریبا 20.000.000 تومان می‌باشد. همچنین در ستون آخر نیز مبلغ فروش را مشاهده می‌کنیم که حاصل ضرب تعداد فروش در نرخ فروش می‌باشد که به صورت میلیون ریال در این گزارش درج می‌شود؛ برای مثال مبلغ فروش داخلی اسلب نماد فخوز تقریبا 1736 میلیارد تومان می‌باشد.

در سطر آخر نیز مجموع مبلغ فروش این شرکت را برای خرداد ماه مشاهده می‌کنیم که مجموع فروش داخلی و خارجی را برای تمام محصولات نشان می‌دهد؛ برای مثال کل مبلغ فروش خرداد ماه نماد فخوز، مبلغ 8452 میلیارد تومان بوده است.

محدوده‌های نارنجی، زرد و آبی نیز همین موارد را برای دوره‌های زمانی متفاوت گزارش می‌کند؛ برای مثال محدوده نارنجی اطلاعات تولید و فروش شرکت را در دوره زمانی ابتدای سال مالی تا یک ماه قبل‌تر یعنی انتهای اردیبهشت، محدوده زرد رنگ، از ابتدای سال مالی تا انتهای ماه فعلی یعنی انتهای خرداد ماه و محدوده آبی رنگ از ابتدای سال مالی تا انتهای خرداد ماه سال قبل را نشان می‌دهد.

با کمی دقت به این گزارش متوجه خواهیم شد اسلب، بلوم و بیلت از محصولات اصلی شرکت می‌باشد؛ به طوری که از مجموع فروش 8452 میلیارد تومانی خرداد ماه، تقریبا 8351 میلیارد تومان متعلق به این محصولات می‌باشد. همچنین در خرداد ماه تقریبا %30 فروش شرکت مربوط به فروش صادراتی بوده است.

 

کاربرد گزارش فعالیت ماهانه

یکی از اهداف تحلیلگران بنیادی تخمین سود شرکت برای انتهای سال می‌باشد که برای این منظور تحلیلگران می‌بایست درآمد‌ها (فروش) و هزینه‌های شرکت را برآورد و در نتیجه با تفریق هزینه‌ها از درآمدها سود را تخمین بزنند. از جمله مهم‌ترین ابزارهای تحلیلگران بنیادی استفاده از گزارشات فعالیت ماهانه می‌باشد؛ فرض کنید روند فروش شرکت یک روند افزایشی باشد؛ برای مثال فرض کنید فروش فروردین شرکتی 20 میلیارد تومان، اردیبهشت 22 میلیارد تومان و خرداد ماه 24.2 میلیارد تومان باشد، این موضوع نشان دهنده این است که فروش شرکت ماهانه بالغ بر 10% در حال رشد می‌باشد و می‌توان با توجه به فروش ماه‌های اول سال، فروش شرکت را برای پایان سال تخمین زد. در نتیجه با استفاده از گزارشات فعالیت ماهانه می‌توانیم فروش حال حاضر شرکت را با ماه‌های قبل و همچنین با مشابه سال‌های گذشته مقایسه کنیم و در تخمین فروش و تخمین سود پایان دوره از آن استفاده کنیم.