یکی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین مفاهیم تحلیل تکنیکال، شناسایی پیوت یا (Pivot) است. پیوت‌ها نقاطی هستند که در نمودار قیمتی سهم بازگشت قیمت اتفاق می‌افتد؛ به این شکل که قیمت پس از یک رشد صعودی، شروع به ریزش می‌کند یا پس از یک ریزش نزولی، شروع به رشد می‌کند. شناسایی پیوت‌ها در بازار، باعث تشخیص هرچه بهتر روند و انجام معامله بر اساس روند، برای تحلیلگران خواهد بود. در ادامه این مقاله با نحوه شناسایی پیوت و انواع آن آشنا خواهیم شد.

 

padash.ir 

 

پیوت چیست و انواع آن؟

اگر از فعالان بازارهای مالی هستید، احتمالا با نمودارهای قیمتی (chart) برخورد داشته‌اید. نمودارهای قیمتی متشکل هستند از بسیار زیادی امواج صعودی و نزولی و در انتهای امواج صعودی و نزولی معمولا عرضه و تقاضا با هم برابر می‌شوند و قیمت شروع به بازگشت و تشکیل یک موج، برعکس موج قبل می‌کند. این نقاط بازگشتی در تحلیل تکنیکال پیوت نامیده می‌شوند و این نقاط را در نمودارهای قیمتی همچون درّه و قله‌هایی می‌توان مشاهده کرد.

به عنوان مثال در تصویر زیر، پیوت‌های نماد های‌وب را مشاهده می‌کنیم:

padash.ir 

 

پیوت‌ها در تحلیل تکنیکال به صورت عمده به دو نوع:

1.پیوت‌های ماژور

2.پیوت‌های مینور

البته در مدل‌های تحلیل تکنیکال مدرن با انواع دیگری از پیوت‌ها (Pivot Point) مواجه هستیم که در مقالات بعدی در مورد پیوت پوینت‌ها صحبت خواهیم کرد.

 

پیوت‌های مینور

پیوت‌های مینور سطوحی هستند که بازگشت قیمتی در این سطوح بسیار جزئی و نامحسوس می‌باشد. یکی از مهم‌ترین اشتباهات معامله‌گران در بازارهای مالی این موضوع است که معاملات خود را بر اساس پیوت‌های مینور انجام می‌دهند و به عنوان مثال در یک روند صعودی بسیار پیش می‌آید که معامله‌گران پس از خرید سهم با ایجاد اولین پیوت مینور بازگشتی سهم خود را با سود کمی به فروش می‌رسانند و پس از اتمام پیوت مینور سهم موج صعودی بزرگتری را تجربه می‌کند.

دلیل ایجاد این نوع از پیوت‌ها این موضوع است که سهامداران کوتاه مدتی اقدام به شناسایی سود می‌کنند و قیمت کمی از جهت اصلی خود برمی‌گردد.

اگر شما جزو معامله‌گران میان‌مدتی یا بلندمدتی هستید، می‌بایست توجه کمتری به پیوت‌های مینور داشته باشید و بیشتر معاملات خود را بر اساس پیوت‌های ماژور انجام دهید.

به عنوان مثال در تصویر زیر پیوت‌های مینور نماد کاما را مشاهده می‌کنیم:

 

padash.ir 

 

پیوت‌های ماژور

پیوت‌های ماژور نقاط برگشتی مهم و استراتژیک قیمت هستند. پیوت‌های ماژور برآیند تعداد زیادی پیوت مینور هستند.

در این نقاط معامله‌گران میان‌مدتی و بلندمدتی اقدام به انجام معاملات معکوس روند می‌کنند و در این سطوح شاهد برگشت محسوس قیمت هستیم.

شناسایی این نقاط در تحلیل تکنیکال از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند سهامداران را در تشخیص روند کمک کند. (در مقالات بعدی در مورد روند بیشتر صحبت خواهیم کرد)؛ همچنین دیگر استفاده پیوت‌های ماژور در مفاهیم مهم تحلیل تکنیکال همچون واگرایی‌ها، الگوهای کلاسیک، چنگال و... است؛ اگر نقاط پیوت ماژور به درستی شناسایی نشوند این مفاهیم نیز به درستی عمل نمی‌کنند.

به عنوان مثال در تصویر زیر پیوت‌ها ماژور نماد کاما را مشاهده می‌کنیم:

 

padash.ir 

 

شناسایی پیوت‌های ماژور

پیوت‌های ماژور در 70% مواقع با چشم قابل رویت هستند؛ به‌طوری بدون استفاده از هیچ ابزاری با چشم و با چاشنی تجربه این نقاط به راحتی قابل تشخیص هستند. اما در مواردی با تکنیک‌های مورد استفاده در تحلیل تکنیکال می‌توان این نقاط را تشخیص داد. در ادامه با این تکنیک‌ها آشنا خواهیم شد.

1.اصلاح قیمتی بیشتر از 38% موج قبل و تغییر فاز اندیکاتور MACD

در این روش قیمت بعد از برگشت از یک نقطه باید حداقل 38% موج قبل را در روند معکوس برگشت داشته باشد. اما چکونه این موضوع را تشخیص دهیم؟ بهترین ابزار برای شناسایی مقدار اصلاح ابزار فیبوناچی اصلاحی است؛ به طوری که این ابزار از ابتدای موج قبل تا انتهای موج قبل رسم میکنیم، حال اگر مقدار اصلاح بیشتر از 38% باشد و اندیکاتور مکدی نیز تغییر فاز داشته باشد، در نتیجه آن نقطه پیوت است.

تغییر فاز مکدی نیز به این صورت است که اگر مکدی در زمان تشکیل پیوت ماژور از فاز منفی به مثبت (به بالای خط 0 مکدی منتقل شود) یا از فاز مثبت به منفی (به زیر خط 0 مکدی منتقل شود) در اصطلاح با تغییر فاز مکدی مواجه هستیم.

به عنوان مثال در تصویر زیر نقاط پیوت ماژور نماد پارس را مشاهده می‌کنیم که به عنوان مثال در نقطه C قیمت بیشتر از 38% موج قبل (AB) را اصلاح و همچنین تغییر فاز مکدی از مثبت به منفی را شاهد هستیم در نتیجه نقطه B یک پیوت ماژور است.

 

padash.ir 

 

2.اصلاح زمانی بیشتر از 38% موج قبل و تغییر فاز MACD

این روش نیز مانند روش قبل است با این تفاوت که ممکن است قیمت به اندازه 38% یا بیشتر، موج قبل را اصلاح نداشته باشد ولی از لحاظ زمانی بیشتر از 38% موج قبل اصلاح زمانی داشته باشد؛ به عنوان مثال یک سهم را در نظر بگیرید که در موج قبلی خود در 100 کندل رشد داشته و در زمان اصلاح بیشتر از 38 کندل اصلاحی داشته اما از لحاظ قیمتی کمتر از 38% موج قبل اصلاح داشته است. در این صورت نیز اگر این موضوع همراه با تغییر فاز مکدی همراه باشد؛ در نتیجه با یک پیوت ماژور مواجه هستیم.

به عنوان مثال در تصویر زیر نماد غگل را مشاهده می‌کنیم که قیمت پس از ریزش از نقطه A تا نقطه B، پس از نقطه B نتوانست به مقدار 38% AB را اصلاح قیمتی داشته باشد ولی از لحاظ زمانی توانست بیشتر از 38% زمانی موج قبل اصلاح داشته باشد، همچنین با تغییر فاز مکدی نیز مواجه هستیم؛ در نتیجه نقطه B یک پیوت ماژور است.

padash.ir 

 

نکته: به غیر از این دو روش از روش‌های دیگری نیز برای شناسایی پیوت‌های ماژور استفاده می‌شود؛ مانند استفاده از اندیکاتورهای Zig Zag، AO و ... اما روش‌های دیگر برای شناسایی پیوت، مانند دو روش بالا دقیق نیستند.

 

مولف: علیرضا صبحی‌کمال