در تحلیل تکنیکال کلاسیک به صورت کلی با دو دسته الگو مواجه هستیم؛ الگوهای ادامه‌دهنده و الگوهای برگشتی. در مقاله الگوهای ادامه دهنده در تحلیل تکنیکال با این دسته آشنا شدیم. الگوهای ادامه دهنده که به الگوهای استراحتی نیز معروف هستند معمولا در انتهای یک روند صعودی و یا نزولی شکل می‌گرفتند و قیمت پس از شکست این نوع الگوها روند قبلی خود را ادامه می‌داد؛ اما در مورد الگوهای برگشتی اتفاقی عکس الگوهای ادامه دهنده شکل می‌گیرد. در مورد الگوهای برگشتی باید گفت که معمولا پس از یک روند صعودی و یا نزولی شکل می‌گیرند و نوید بخش تغییر روند هستند.

الگوهای برگشتی به 4 نوع دسته‌بندی می‌شوند که در ادامه با انواع الگوهای برگشتی آشنا خواهیم شد.

 

padash.ir

 

الگوی سر و شانه

الگوی سر و شانه از لحاظ شماتیک، ساختاری مانند تصویر زیر دارد و در انتهای یک روند صعودی یا نزولی شکل می‌گیرد. با کمی دقت به الگوی سر و شانه متوجه خواهیم شد که در در واقع این الگو همان تعریف روند است؛ به طوری که برای مثال در یک روند صعودی سهم در آخرین سقف خود (شانه) نتوانسته سقفی بالاتر از سقف قبلی (سر) ایجاد کند و تعریف روند نزولی را نقض کرده و پس از شکست خط روند صعودی کوتاه مدت خود (خط گردن) دچار ریزش و تغییر روند شده است و در روند نزولی نیز به همین شکل؛ سهم در آخرین کف خود (شانه) نتوانسته کفی پایین تر از کف قبلی (سر) ایجاد کند و تعریف روند نزولی را نقض کرده و پس از شکست خط روند نزولی کوتاه مدت خود (خط گردن) دچار رشد قیمت و تغییر روند شده است.

 

padash.ir

 

استراتژی معاملاتی الگوی سر و شانه

استراتژی معاملاتی بر اساس الگوی سر و شانه نیز به این شکل است که پس از شکست خط گردن وارد معامله می‌شویم و حد ضرر را سقف یا کف قبلی قرار می‌دهیم و در مورد حد سود نیز به اندازه فاصله سر تا خط گردن پس از شکست خط گردن مدل کرده و انتظار رشد را داریم. البته دقت شود که حداقل انتظار بازدهی پس از شکست خط گردن فاصله سر تا خط گردن می‌باشد و ممکن است بازدهی بیشتری نیز داشته باشیم.

اعتبار الگوی سر و شانه

سوال مهمی که اینجا مطرح می‌شود این است که از بین الگوی‌های سر و شانه کدام دارای اعتبار بیشتری هستند؟ در پاسخ باید گفت چند ویژگی اعتبار الگوی سر و شانه را زیاد می‌کنند که عبارتند از:

  1. واگرایی: مفهوم واگرایی از مفاهیمی است که در مقالات بعدی با آن آشنا خواهیم شد و در صورتی که بین شانه اول و سر واگرایی وجود داشته باشد، اعتبار الگوی سر و شانه بیشتر شده و احتمال موفقیت الگو بیشتر خواهد شد.
  2. فاصله زمانی سر و شانه‌ها: ویژگی دیگری که باعث معتبر شدن الگوی سر و شانه خواهد شد این موضوع است که فاصله‌ی زمانی شانه‌ی اول تا سر برابر با فاصله‌ی زمانی سر تا شانه‌ی دوم باشد.
  3. شکست پر قدرت: در صورتی که قیمت خط گردن را با قدرت و با کندل معتبری بشکند، اعتبار الگوی سر و شانه بیشتر خواهد شد.

نکته: گاهی ممکن است قیمت پس از شکست خط گردن ابتدا به آن خط پولبک زده و سپس ادامه مسیر خود را طی کند.

نمونه الگوی سر و شانه

در تصویر زیر نماد خراسان را مشاهده می‌کنیم که در انتهای روند صعودی خود الگوی سر و شانه تشکیل داده است و پس از شکست خط گردن خود دچار یک ریزش و تغییر روند شده است.

 

padash.ir

 

الگوی سقف و کف دوقلو

الگوی بازگشتی دیگری که ممکن است در انتهای یک روند صعودی یا نزولی رخ دهد و نوید بخش تغییر روند باشد، الگوی سقف یا کف دوقلو می‌باشد. ساختار این الگو مانند تصویر زیر می‌باشد. و اگر با دقت بیشتری به این الگو نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که این الگو نیز مانند الگوی سر و شانه در واقع همان تعاریف اولیه روند است به طوری که سهم در روند نزولی خود نتوانسته کفی پایین‌تر از کف قبلی خود بسازد و این موضوع هشدار تغییر روند نزولی به صعودی است. در روند صعودی نیز سهم نتوانسته سقفی بالاتر از سقف قبلی خود ایجاد کند که این موضوع نیز حاکی از هشدار تغییر روند صعودی به نزولی می‌باشد.

 

padash.ir

 

استراتژی معاملاتی الگوی سقف و کف دوقلو

استراتژی معاملاتی بر اساس الگوی سقف و کف دوقلو نیز به این شکل است که پس از شکست خط گردن وارد معامله می‌شویم و حد ضرر را سقف یا کف قبلی قرار می‌دهیم و در مورد حد سود نیز به اندازه فاصله سقف یا کف تا خط گردن پس از شکست خط گردن مدل کرده و انتظار رشد را داریم. البته دقت شود که حداقل انتظار بازدهی پس از شکست خط گردن فاصله سقف یا کف تا خط گردن می‌باشد و ممکن است بازدهی بیشتری نیز داشته باشیم.

اعتبار الگوی سقف و کف دوقلو

از بین الگوی‌های سقف و کف دوقلو آن‌هایی معتبر هستند که ویژگی‌های زیر را داشته باشند.

  1. واگرایی: مفهوم واگرایی از مفاهیمی است که در مقالات بعدی با آن آشنا خواهیم شد و در صورتی که بین دو سقف یا دو کف واگرایی وجود داشته باشد، اعتبار الگوی سقف یا کف دوقلو بیشتر شده و احتمال موفقیت الگو بیشتر خواهد شد.
  2. شکست پر قدرت: در صورتی که قیمت خط گردن را با قدرت و با کندل معتبری بشکند، اعتبار الگوی سقفو کف دوقلو بیشتر خواهد شد.

نکته: گاهی ممکن است قیمت پس از شکست خط گردن ابتدا به آن خط پولبک زده و سپس ادامه مسیر خود را طی کند.

نمونه الگوی سقف یا کف دوقلو

در تصویر زیر نماد وایران را مشاهده می‌کنیم که در انتهای روند صعودی خود الگوی سقف دوقلو تشکیل داده است و پس از شکست خط گردن خود دچار یک ریزش و تغییر روند شده است.

 

padash.ir

 

الگوی سقف و کف سه قلو

این الگو از لحاظ تعریف، استراتژی و اعتبار کاملا شباهت به الگوی سقف و کف دوقلو دارد با این تفاوت که به جای دو سقف یا کف با سه سقف یا کف مواجه هستیم. ساختار این الگو را در تصویر زیر مشاهده می‌کنیم.

 

padash.ir

 

الگوهای Ending

از دیگر نمونه‌های الگوهای بازگشتی می‌توان به الگوهای Ending اشاره کرد که به دو صورت Ending Channel و Ending Diagonal وجود دارند. ساختار این الگوها را در تصویر زیر مشاهده می‌کنیم. این الگوها نشان از تضعیف روند پیش رو دارند. برای مثال فرض کنید نمادی پر قدرت و با یک روند صعودی قوی رو به بالا حرکت کرده است ولی سپس روند تضعیف شده و این الگو شکل گرفته است که نشان از تغییر روند دارد.

 

padash.ir

 

استراتژی معاملاتی الگوی های Ending

استراتژی معاملاتی بر اساس الگوی Ending نیز به این شکل است که پس از شکست الگو وارد معامله می‌شویم و حد ضرر را سقف یا کف قبلی قرار می‌دهیم و در مورد حد سود نیز به اندازه قاعده الگو پس از شکست الگو مدل کرده و انتظار رشد را داریم. البته دقت شود که حداقل انتظار بازدهی پس از شکست الگو قاعده الگو می‌باشد و ممکن است بازدهی بیشتری نیز داشته باشیم.

اعتبار الگوی Ending

  1. واگرایی: مفهوم واگرایی از مفاهیمی است که در مقالات بعدی با آن آشنا خواهیم شد و در صورتی که بین دو سقف یا دو کف آخر واگرایی وجود داشته باشد، اعتبار الگوی Ending بیشتر شده و احتمال موفقیت الگو بیشتر خواهد شد.
  2. شکست پر قدرت: در صورتی که قیمت الگو را با قدرت و با کندل معتبری بشکند، اعتبار الگوی Ending بیشتر خواهد شد.

نمونه الگوی Ending

در تصویر زیر نماد مادیرا را مشاهده می‌کنیم که در انتهای روند صعودی خود الگوی Ending Channel تشکیل داده است و پس از شکست الگو دچار یک ریزش و تغییر روند شده است.

 

padash.ir

 

مولف: علیرضا صبحی‌کمال