یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی همچون بازار بورس، شناسایی فرصت‌های معاملاتی سودآور با صرف حداقل ریسک است. اما در بازار بورس که بیش از 600 نماد معاملاتی با بازدهی‌ها‌ و ریسک‌های متفاوت وجود دارد، چگونه می‌توان نمادهای مناسب برای سرمایه‌گذاری را تشخیص داد؟ در پاسخ باید گفت که این تحلیل است فرد سرمایه‌گذار با یادگیری و به کارگیری آن می‌تواند فرصت‌های معاملاتی مناسب را انتخاب و به معامله و کسب سود بپردازد.

روش‌های تحلیلی در بازار بورس به صورت کلی به دو دسته تکنیکال و بنیادی تقسیم می‌شوند که از این بین تحلیل تکنیکال به دلیل جذابیت و ساده‌تر بودن آن معمولا متداول‌تر و پرطرفدارتر است.

 

padash.ir 

تحلیل تکنیکال به چه معناست؟

تحلیل تکنیکال در واقع مطالعه بر روی نمودار قیمتی و حجم معاملاتی یک دارایی به منظور پیش‌بینی آینده روند قیمت آن است. تحلیلگران تکنیکال تلاش می‌کنند که با مشاهده و تجزیه و تحلیل گذشته یک نمودار، حرکت بعدی نمودار را پیش‌بینی کنند؛ در نتیجه تحلیل تکنیکال روشی گذشته‌گرا است.  این روش تحلیلی نه تنها در بازار بورس و بررسی روند سهام شرکت‌ها و سایر اوراق‌ها کاربرد دارد، بلکه در بازارهای دیگر همچون طلا، فارکس، ارزهای‌دیجیتال و به طورکلی بر روی هر دارایی‌ای که دارای نمودار و سابقه معاملاتی باشد کاربرد دارد.

 

تاریخچه پیدایش تحلیل تکنیکال

کشور ژاپن را می‌توان مبدا پیدایش علم تکنیکال دانست، در قرن 18 میلادی برای ثبت قیمت کالاهای کشاورزی به ویژه برنج از نمودارهای خاصی استفاده می‌کردند که امروزه به این نمودارها، نمودارهای شمعی ژاپنی گوییم. تحلیل تکنیکال در ژاپن پیشرفت چندانی نداشت و صرفا برای ثبت قیمت و پیش‌بینی قیمت محصولات کشاورزی استفاده می‌شد.

سال‌ها بعد و در قرن 19 میلادی، با گسترش بازارهای مالی در ایالات متحده، فردی به نام چارلز داو که یک روزنامه‌نگار و خبرنگار مالی بود، به مطالعه و گسترش علم تکنیکال پرداخت و نظریه‌هایی را در این مورد بیان کرد؛ به طوری که امروزه از چارلز داو به عنوان بنیان‌گذار علم تکنیکال یاد می‌شود. چارلز داو در سال 1851 میلادی و در شهر استرلینگ ایالات متحده متولد شد. وی زمانی که تنها 6 سال داشت، پدر کشاورزش را از دست داد. در سال 1872 به عنوان یک خبرنگار روزنامه مشغول به کار شد. سال‌ها بعد او و شریکانش نشریه پرطرفدار وال استریت ژورنال را پایه‌گذاری کردند. داو در سال‌های 1882 الی 1884 نظریاتش را در قالب مقالاتی در روزنامه وال استریت منتشر می‌کرد و در همان سال‌ها نخستین شاخص بازار سرمایه که میانگین نوسانات قیمتی 11 شرکت بود را ابداء و منتشر کرد. متاسفانه چارلز داو هیچ‌گاه نظریاتش را به صورت یک کتاب واحد منتشر نکرد ولی بعد از مرگ او، علاقه‌مندان به نظریاتش، بعضی از نظریات وی را در کتاب‌هایی چون: “The ABC of stock speculation” و “Stock market barometer” منتشر کردند.

داو نظریات مختلفی را در مورد تحلیل تکنیکال بیان کرد اما سه اصل از نظریات داو باعث بقا و گسترس هرچه بیشتر علم تکنیکال شد که در ادامه با این اصول آشنا خواهیم شد.

 

اصول اساسی تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال بر 3 اصل استوار است و دلیل بقا و استفاده از تحلیل تکنیکال، پذیرش این سه اصل است.

1.همه چیز در قیمت لحاظ شده است

شاید بتوان گفت که پایه و اساس تحلیل تکنیکال، این نکته است که همه‌ چیز در قیمت خلاصه شده و اثرات خود را در قیمت نشان می‌دهد. تا زمانی که تحلیلگر تکنیکال به درک درستی از این اصل دست پیدا نکند نمی‌تواند از تحلیل تکنیکال به درستی استفاده کنند. عاملی که در بازار‌ها باعث تغییرات قیمت می‌شود، عرضه و تقاضاست به صورتی که اگر تقاضا بیشتر از عرضه باشد قیمت رشد و اگر عرضه بیشتر از تقاضا باشد قیمت افت می‌کند.

حال این سوال پیش می‌آید که چه عواملی باعث تغییرات عرضه و تقاضا می‌شود؟ در پاسخ باید گفت که عوامل متعددی همچون اوضاع اقتصادی کشور، اوضاع بنیادین صنعت و بنگاه‌های اقتصادی، سیاست، جغرافیا و عوامل دیگری از این دست می‌توانند بر روی عرضه و تقاضا تاثیرگذار باشند ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که از آن جا که تمامی این دلایل در آخر باعث تغییر در عرضه و تقاضا می‌شوند و تغییرات در عرضه و تقاضا نیز خود را در نمودارهای قیمتی نشان می‌دهد در نتیجه طبق این اصل نیازی به بررسی همه‌ی دلایل وجود ندارد و با پذیرش این اصل تنها کافیست که نمودار قیمتی مورد بررسی قرار گیرد.

2.قیمت‌ روند خود را حفظ می‌کند

در تحلیل تکنیکال و در نمودار قیمتی سهام شرکت‌ها شاهد سه نوع روند هستیم:

 1.روند صعودی

2.روند خنثی

3.روند نزولی

در مقالات بعدی با مفهوم روند بیشتر آشنا خواهیم شد. حال نکته که وجود دارد این است که قیمت تمایل دارد روند خود را حفظ کند و تغییر روند تا زمانی که عوامل بیرونی و تاثیرگذار رخ ندهند، اتفاق نمی‌افتد. یکی از نکاتی که هر تحلیلگر تکنیکال باید به آن پایبند باشد این جمله معروف است: با روند دوست باشیم.

فرض کنید قصد دارید با شنا کردن از عرض رودخانه‌ای عبور کنید. آیا به سمت جریان آب شنا خواهید کرد یا بر خلاف آن؟ قطعا در جهت جریان آب شنا خواهید کرد. در بازارهای مالی نیز افراد باید در جهت روند فعلی معامله داشته باشند به عنوان مثال اگر روند صعودی است، افراد باید به دنبال موقعیت‌های خرید بر روی نماد باشند.

3.تاریخ تکرار می‌شود

یکی از مهم‌ترین اصول تحلیل تکنیکال این اصل است که تاریخ تکرار می‌شود. افراد در زندگی شخصی خود ممکن است در مواجهه با شرایط مشابه، طبق عادات خود واکنش‌های تکراری‌ای داشته باشند. حال معاملات و تغییرات قیمت در هر بازاری برآیند واکنش‌ها و تصمیم‌گیری‌های افراد مختلف جامعه است؛ در نتیجه همانطور که هر فرد طبق عادت کارهای تکراری در زندگی خود انجام می‌دهد، بازار نیز ممکن است حرکات مشابهی همچون گذشته خود داشته باشد؛ در نتیجه تحلیلگران تکنیکال به دنبال این هستند که با بررسی گذشته نمودار قیمت، آینده را پیش‌بینی کنند.

 

مولف: علیرضا صبحی‌کمال