بازار بورس به عنوان یکی از پربازده‌ترین بازارها در ایران محسوب می‌شود و در اغلب موارد افراد اشتیاق زیادی برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس را دارند؛ اما بازار بورس در کنار بازده بالا خود دارای ریسک سرمایه‌گذاری بالایی نیز است به طوری که بسیاری از افراد در این بازار ممکن نه تنها سود کسب نکنند بلکه سرمایه‌گذاری زیان‌ده داشته باشند.

فعالیت در بازار بورس نیازمند کسب دانش و تجربه زیاد است به نحوی که کسب دانش و تجربه در این بازار ممکن است سال‌ها به طول بیانجامد؛ همچنین یک فرد حتی با کسب دانش و تجربه بالا شاید نتواند به تنهایی به انجام معاملات بپردازد و برای کسب سود ممکن است نیازمند ایجاد یک تیم تحلیلی باشد، تا هر فرد با توجه به دانش خود از زاویه منحصر به فرد خود به تجزیه و تحلیل در بازار بورس بپردازد.

اما برای رفع این مشکل و تسهیل سرمایه‌گذاری در بازار بورس روش‌های غیرمستقیم توسط نهادهای مالی ایجاد شدند تا هر فرد با هر مقدار دانش و تجربه توانایی سرمایه‌گذاری در بازار بورس را داشته باشد؛ یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بازار بورس استفاده از خدمات سبدگردانی است، که در ادامه این مقاله با این موضوع بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

padash.ir

 

آشنایی با سبدگردانی

مطابق با بند 17 ماده 1 قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر 1384 مجلس شورای اسلامی، سبدگردان عبارت است از ﺷﺨﺺ ﺣﻘﻮﻗﻲ ﻛﻪ در ﻗﺎﻟﺐ ﻗﺮاردادی ﻣﺸﺨﺺ و ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻛﺴﺐ اﻧﺘﻔﺎع، ﺑـﻪ ﺧﺮﻳﺪ و ﻓﺮوش اوراق ﺑﻬﺎدار ﺑﺮای ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬار میﭘﺮدازد. شرکت‌های سبدگردان با تشکیل یک تیم تحلیلی با تجربه اقدام به دریافت وجوه سرمایه‌گذاران می‌کنند و با وجوه حاصل شده اقدام به خرید و فروش سهام و اوراق بهادار می‌کنند. سرمایه‌گذاران با مراجعه به یکی از شرکت‌های سبدگردان دارای مجوز از طرف سازمان بورس اقدام به استفاده از خدمات سبدگردانی می‌کنند.

شرکت‌های سبدگردان یکی از انواع واسطه‌های مالی هستند که به عنوان نماینده سرمایه‌گذار و به نام سرمایه‌گذار به سرمایه‌گذاری در بورس می‌پردازند که این عمل در قالب مفهوم سبدگردانی اختصاصی به این معناست که برای هر فردی متناسب با ویژگی‌های خودش سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. منظور از ویژگی‌های مذکور، میزان ریسک‌پذیری و موقعیت فرد سرمایه‌گذار است. حال این سؤال مطرح می‌شود که سبدگردان چگونه به میزان ریسک‌پذیری و در نهایت پرتفوی مناسب برای هر شخص پی می‌برد؟ این کار توسط کارشناس تحلیلگر/ ارزیاب شرکت سبدگردان پاداش صورت می‌پذیرد و او با طرح سؤالاتی استاندارد از شخص سرمایه‌گذار، وضعیت درآمدی و هزینه‌ای وی، هدف شخص از سرمایه‌گذاری و مواردی از این دست به سطح ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار می‌رسد و نتیجه را با سرمایه‌گذار مطرح می‌کند. سرمایه‌گذار مختار است که نتیجه را بپذیرد یا خیر، در نهایت پس از توافق طرفین بر روی نتیجه پرتفوی مناسب سرمایه‌گذار تشکیل می­شود. منظور از پرتفو مجموعه دارایی­ها می­باشد.

شرکت سبدگردان پاداش سرمایه (سهامی خاص) با شماره ثبت 461798 نزد اداره ثبت شرکت ها و شماره ثبت 11296 نزد سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ 20/07/1393 تاسیس گردیده است و هم اکنون با مدیریت صندوق های با درآمد ثابت (پاداش سرمایه بهگزین ) صندوق مختلط ( ارمغان یکم ملل ) و صندوق سهامی ( پاداش سرمایه پارس ) وصندوق بازارگردانی ( پاداش پشتیبان پارس) و سبدگردانی در راستای موضوع فعالیت خود به جذب و مدیریت سرمایه اشخاص حقیقی و حقوقی جهت سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار و همچنین افزایش ارزش دارایی سرمایه گذاران مبادرت می‌ورزد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره توسط کارشناسان پاداش سرمایه درمورد خدمات سبدگردانی با شماره 021-58718 تماس حاصل فرمایید. www.padash.ir

دستورالعمل تاسیس و فعالیت سبدگردان

 

فرآیند سبدگردانی پاداش سرمایه

سرمایه‌گذاران برای استفاده از خدمات سبدگردانی پاداش سرمایه می‌توانند به صورت حضوری یا تلفنی با کارشناسان شرکت اقدام به دریافت مشاوره داشته باشند.

آدرس و تلفن دفتر مرکزی در حال حاضر: تهران، میدان آرژانتین ، خیابان احمد قصیر ، خیابان پنجم ، پلاک 15 ، طبقه دوم ، واحد12     تلفن: 021-58718

قراردادهای سبدگردانی معمولا به صورت سالانه است اما امکان فسخ قرارداد زودتر از موعد وجود دارد. سرمایه‌گذاران برای استفاده از خدمات سبدگردانی بایستی کد PRX دریافت کنند؛ این کد همانند کد بورسی به منظور استفاده از خدمات سبدگردانی توسط شرکت سبدگردان برای سرمایه‌گذاران صادر می‌شود.

شرکت سبدگردان پاداش برای هر سبد یک دسترسی در نرم افزار رسمی سبدگردانی تعریف می‌کند و اطلاعات آماری از جمله بازدهی سبد را اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهد.

 

padash.ir 

 

مزایای سبدگردانی

در حالت کلی، مزایای استفاده از خدمات شرکت سبدگردان جهت مدیریت دارایی‌ها عبارت است از:

  • معافیت از مالیات؛
  • حفظ مالکیت دارایی برای سرمایه‏گذار ؛
  • بهره‌گیری از دانش و تجربه نیروی انسانی متخصص و باسابقه در امر سرمایه‌گذاری؛​​​​​
  • مدیریت کارآمد و اثربخش در سبد سرمایه‌گذاری با استفاده از سازوکارهای علمی و بهره‏ گیری از دانش و تجربه نیرو متخصص و خبره و با سابقه؛
  • مدیریت ساختاری سبد هر سرمایه‌گذار متناسب با درجه ریسک‌پذیری شخص؛
  • نظارت دقیق حسابرس، امین سبدگردان و سازمان بورس اوراق بهادار بر عملکرد سبدگردان؛
  • نگهداری حساب هر سبد به صورت جداگانه و دسترسی روزانه به عملکرد سبد؛
  • امکان نقدشوندگی مطابق با نظر سرمایه‏ گذار؛

 

حداقل سرمایه به منظور استفاده از خدمات بازارگردانی

سبدگردانی به صورت مدیریت اختصاصی سرمایه افراد است در نتیجه از هزینه بیشتری نسبت به مدیریت صندوق برخوردار است، در نتیجه شرکت‌های سبدگردان به منظور بهبود کیفیت سبدگردانی حداقل سرمایه‌ای را برای خدمات سبدگردانی در نظر می‌گیرند. حداقل سرمایه مورد پذیرش سبدگردانی در شرکت پاداش سرمایه، مبلغ 1 میلیارد تومان است.

 

کارمزد سبدگردانی

کارمزد سبدگردانی با توجه به آورده مشتری و نوع سرمایه‏گذاری، در ابتدای قرارداد به صورت توافقی بین طرفین تعیین می‌شود که در شرکت سبدگردان پاداش به صورت پیش‏فرض کارمزد خدمات سبدگردان بر اساس میزان درصد بازدهی کل سبد که توسط نرم افزار سبدگردانی محاسبه می‏گردد و به صورت مجموع کارمزدهای ثابت و متغیر که  مبتنی بر عملکرد می‏باشد در طول دوره یک ساله محاسبه و اخذ می‏شود. سهم عمده از مازاد بازده ایجاد شده، متعلق به مشتری است و سبدگردان تنها بخش کوچکی از آن را به عنوان پاداش عملکرد مطلوب خویش محاسبه می‌کند. این امر باعث ایجاد انگیزه در سبدگردان برای کسب بازده بیشتر برای مشتری می‌شود. کارمزد متغیر سبدگردانی پاداش به صورت پیش فرض به صورت مبتنی بر عملکرد می‏باشدکه در ادامه به تفصیل این کارمزد توضیح داده می شود. لازم به ذکر است که در صورت تغییر دوره و تعدیل نرخ‌ها به نسبت دورة زمانی، استفاده از آن‌ها نیز بلااشکال است.

کارمزد ثابت سبدگردانی:

  1. 2 درصد از ارزش سهام موجود در سبداختصاصی سرمایه‌گذار به قیمت‌های پایانی همان روز تقسیم بر 365،
  2. 2 درصد از ارزش سایر اوراق بهادار سبداختصاصی به قیمت‌های پایانی همان روز پس از کسر بدهی های مربوط به سبد اختصاصی تقسیم بر 365.

کارمزد متغیرسبدگردانی:

  1. در صورتی که بازدهی سبد در دورۀ یک ساله تا 20 درصد باشد، سبد در این دوره معاف از کارمزد میشود.
  2. در صورتی که بازدهی سبد در دورۀ یک ساله پس از کسر کارمزد مبتنی بر دارایی های سبد، بیش از 20 درصد باشد سبدگردان علاوه بر کارمزد ثابت ذکر شده، میزان 20 درصد از اضافه بازدهی تا میزان مذکور را به عنوان کارمزد سبد گردان محاسبه و دریافت می نماید.

سود سبدگردانی

مقدار بازدهی سبدگردانی مشخص نیست و مقدار تضمین شده‌ای برای آن وجود ندارد؛ اما از آنجا که خدمات سبدگردانی تحت نظر یک تیم تحلیلی باتجربه و خبره انجام می‌شود؛ معمولا دارای بازدهی مناسب و ریسک کم است.

 

نظارت بر سبدگردانی

هر سبد یک امین سبد دارد که معمولا یک موسسه حسابرسی مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار می‌باشد. امین سبد با دسترسی به نرم‌افزار سبدگردانی وظیفه نظارت بر رعایت قوانین و مقررات توسط سبدگردان را به عهده دارد. زمانی که سبدگردان از چهارچوب قرارداد با سرمایه‌گذار خارج شود، امین سبد طی نامه‌ای موارد را به استحضار سازمان بورس می‌رساند.

 

به منظور کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره سبدگردانی، با شماره تلفن 021-58718 تماس حاصل فرمایید.

 

 

مولف: علیرضا صبحی‌کمال