در مقاله انواع نمودارهای تحلیل تکنیکال با انواع نمودارها آشنا شدیم و همچنین متوجه شدیم که مهم‌ترین و پرکاربرد ترین نوع نمودارها در تحلیل تکنیکال، نمودارهای شمعی یا candle steak هستند. حال این سوال مطرح می‌شود که نمودارها را در چه مقیاسی بررسی کنیم؟ در پاسخ به این پرسش ابتدا می‌بایست با مفهوم دوره زمانی یا تایم فریم آشنا شویم و سپس بررسی خواهیم کرد که چه تایم فریمی می‌تواند برای بررسی و تحلیل تکنیکالی نمودار مناسب‌تر باشد.

 

padash.ir 

 

تایم فریم چیست؟

یکی از ابزارهای مهم در هر سامانه یا نرم‌افزار تحلیل تکنیکال، ابزار تایم‌فریم است. به صورت پیش‌فرض تایم‌فریم در هر نموداری بر روی حالت روزانه (Daily  یا D1 ) به صورت کلی در نمودارهای تکنیکالی شاهد تایم‌فریم‌های پرکاربرد زیر هستیم:

1.ماهانه یا M

2.هفتگی یا W

3.روزانه یا D

4. 4ساعته یا H4

5. 1ساعته یا H1

6. 30دقیقه یا 30M

7. 15دقیقه یا 15M

8. 5دقیقه یا 5M

9. 1دقیقه یا 1M

البته در پلتفرم‌های مختلف ممکن است شاهد تایم‌فریم های دیگری نیز باشیم. تفاوت تایم‌فریم های مختلف نیز در بازه زمانی اندازه‌گیری کندل است. به عنوان مثال زمانی که تایم‌فریم بر روی حالت روزانه یا D است به این معناست که هر کندل بر روی نمودار 4 قیمت اولین، آخرین، بیشترین و کمترین معامله یک روز معاملاتی را نشان می‌دهد. حال اگر تایم‌فریم بر روی حالت هفتگی یا W باشد به این معناست که در هر کندل قیمت open، اولین قیمت معاملاتی اولین روز هفته و قیمت close نیز آخرین قیمت آخرین روز معاملاتی هفته و همچنین قیمت‌های high و low نیز بیشترین و کمترین قیمت معاملاتی در طول هفته است.

در تصاویر زیر نمودار نماد فارس را در تایم‌فریم‌های هفتگی و روزانه را مشاهده می‌کنیم:

padash.ir 

نماد فارس در تایم‌فریم هفتگی

 

padash.ir 

نماد فارس در تایم‌فریم روزانه

بهترین تایم‌فریم برای تحلیل و معامله

یکی از سوالات بسیار رایج در تحلیل تکنیکال این است که از چه تایم‌فریمی برای تحلیل و بررسی نمودار استفاده کنیم و کدام تایم‌فریم بهترین تایم‌فریم است؟ در پاسخ باید گفت: هیچ تایم‌فریمی نسبت به تایم‌فریم دیگر برتری ندارد و این موضوع که از کدام تایم‌فریم برای تحلیل و معامله استفاده کنیم، کاملا بستگی به روحیات، سطح ریسک‌پذیری و افق زمانی سرمایه‌گذار دارد.

به طور کلی تایم‌فریم‌ها را به سه دسته تقسیم می‌کنیم و در مورد جزئیات هر کدام صحبت خواهیم کرد:

1.تایم‌فریم‌های بلندمدت:

همانطور که قبلتر اشاره داشتیم، این موضوع که از کدام تایم‌فریم استفاده شود کاملا بستگی به روحیات فرد دارد. به عنوان مثال بعضی از افراد ممکن است که افق سرمایه گذاری بلندمدت (معمولا بیشتر از 1 سال) داشته باشند و نوسانات کوتاه مدت سهم برای آن‌ها مهم نباشد، در نتیجه این دسته از افراد برای تحلیل و بررسی نمودار قیمتی از تایم‌فریم‌های بلندمدت همچون هفتگی "W" یا ماهانه "M" استفاده می‌کنند.

این نکته را هم فراموش نکنیم که نوسانات قیمتی در تایم‌فریم‌های بلندمدت کمتر از تایم‌فریم‌های کوتاه‌مدت است، در نتیجه افرادی که سطح ریسک‌پذیری کمتری دارند (ریسک گریز) نیز در این تایم‌فریم تحلیل و معامله انجام می‌دهند.

2.تایم‌فریم‌های میان‌مدت:

دسته‌ای از فعالان بازارهای مالی هستند که افق‌ سرمایه‌گذاری میان‌مدت (از چند هفته تا چند ماه) دارند. استفاده از تایم‌فریم‌های کوتاه‌مدتی و یا بلندمدتی، ممکن است برای این دسته از افراد زیاد کارآمد نباشد، در نتیجه این دسته از افراد معمولا در تایم‌فریم روزانه "D" نمودار را تحلیل و معامله انجام می‌دهند.

3.تایم‌فریم‌های کوتاه‌مدت:

گروه دیگری از فعالان بازارهای مالی ممکن است افق زمانی بسیار کوتاه‌مدتی (چند ساعت یا چند روز) برای سرمایه‌گذاری داشته باشند. روند بلندمدت سهم ممکن است برای این دسته از افراد اهمیتی نداشته باشد، در نتیجه این گروه معمولا  از تایم‌فریم‌های کوتاه مدت برای انجام معاملات استفاده می‌کنند. از تایم‌فریم‌های پرکاربرد کوتاه‌مدتی می‌توان به تایم‌فریم‌های 1ساعت "1H" یا 15دقیقه "15M" اشاره کرد.

ناگفته نماند که در تایم‌فریم‌های کوتاه‌مدت، نوسانات قیمتی و هیجان زیادی وجود دارد؛ در نتیجه پیشنهاد می‌شود افراد در صورت برخورداری از دانش و تجربه کافی در این تایم‌فریم‌ها معامله انجام دهند.

 

مولتی تایم‌فریم

در حال حاضر با تایم‌فریم و انواع آن و تفاوت استفاده از آن‌ها آشنا شدیم؛ اما اجباری در استفاده از تنها یک تایم‌فریم وجود ندارد و یکی از استراتژی‌های رایج در معاملات، استفاده از چند تایم‌فریم است؛ در این استراتژی، افراد ممکن است در ابتدا روند سهم را در یک تایم‌فریم بلندمدت‌تر تحلیل و سپاس در تایم‌فریم‌های کوتاه‌مدت‌تر به دنبال موقعیت‌های معاملاتی باشند.

 

مولف: علیرضا صبحی کمال