کندل دوجی یکی از متداول‌ترین الگوهای کندل استیک می‌باشد که معمولا زمانی که بازار همراه با ابهام است شکل می‌گیرد و نوید بخش یک فاز استراحتی و رنج در سهام است. کندل دوجی دارای انواع مختلفی است که در آن‌ها کندل دوجی می‌تواند نوید بخش پایان روند صعودی یا نزولی باشد. با شناخت این الگو و همچنین بررسی سایر شرایط سهم از جمله وضعیت حمایت و مقاوت‌ها، تابلو معاملاتی و وضعیت بنیادی سهم؛ می‌توان بازدهی‌های خوبی کسب نمود. در ادامه‌ی این مقاله کندل دوجی و انواع آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

 کندل دوجی

 

نمودارهای کندل استیک

قبل از بررسی کندل دوجی نیاز است در ابتدا با نمودارهای کندل استیک آشنا شویم. در مقاله‌ی انواع نمودارهای تکنیکال به بررسی انواع نمودارها پرداختیم و متوجه شدیم یکی از انواع نمودارها، نمودارهای شمعی یا candle stick می‌باشند. این نوع از نمودارها در هر روز 4 قیمت مهم را نمایانگر می‌شوند؛ که عبارتند از: قیمت آخرین معامله، قیمت اولین معامله، کمترین قیمت معامله شده و بیشترین قیمت معامله شده.

نمودارهای شمعی از دو جزء تشکیل شده‌اند: 1.بدنه یا Body 2.سایه یا Shadow

کمترین و بیشترین قیمت معامله شده توسط سایه‌ها نمایانگر می‌شود و قیمت اولین معامله و آخرین معامله نیز توسط بدنه نمایانگر می‌شود و در صورتی که قیمت آخرین معامله بالاتر از قیمت اولین معامله باشد، کندل سبز رنگ است و در غیر این صورت کند قرمز رنگ می‌باشد. برای آشنایی بیشتر، فرض کنید نمادی در طی یک روز مشابه تصویر زیر در حال نوسان بوده‌ است. کندل آن روز معاملاتی را در تصویر زیر می‌توان مشاهده کرد.

 

کندل استیک

 

نمودارهای شمعی از آنجا که در هر روز 4 قیمت اصلی را نمایانگر می‌شوند، از درجه اهمیت بالاتری برخوردارند و تحلیلگران تکنیکال با استفاده از این نوع نمودارها به ابداع الگو‌های کندلی پرداختند؛ یکی از مهم‌ترین نوع الگوهای کندلی، الگوی کندل دوجی می‌باشد؛ که در ادامه بیشتر با این الگو آشنا خواهیم شد.

 

کندل دوجی

کندل دوجی (Doji) نوعی از انواع کندل‌ها می‌باشد که در آن قیمت باز شدن و بسته شدن سهم با هم برابر یا نزدیک به هم است و همچنین کندل می‌تواند همراه با سایه یا بدون سایه باشد. کندل دوجی نشانگر این است که معامله‌گران در آن روز برآورد خاصی در مورد آینده سهم ندارند و تقاضا یا عرضه خاصی در بازار وجود ندارد. معمولا پس از نمایانگر شدن کندل دوجی بازار به صورت خنثی و رنج خواهد بود؛ البته در حالات خاص کندل دوجی به این شکل نخواهد بود که در ادامه در مورد حالات خاص صحبت خواهیم کرد. شمای کلی کندل دوجی را در تصویر زیر مشاهده می‌کنیم.

کندل دوجی 

توجه: زمانی که سهم صف خرید و یا صف فروش می‌شود، کندل آن روز بسیار شبیه به کندل دوجی خواهد بود اما باید توجه شود که آن نوع کندل را با کندل دوجی اشتباه نگیریم.

نمونه کندل دوجی

در تصویر زیر و بر روی نمودار نماد وغدیر کندل دوجی را مشاهده می‌کنیم که پس از تشکیل این کندل، سهم مدتی دارای یک روند خنثی در کوتاه مدت بود.

کندل دوجی 

 

کندل دوجی سنجاقک

کندل دوجی سنجاقت یا Dragonfly Doji یکی از انواع خاص کندل دوجی می‌باشد که در آن قیمت باز و بسته شدن با یکدیگر برابر یا بسیار نزدیک به هم هستند و همچنین این نوع کندل سایه بالایی ندارد ولی سایه پایینی آن بلند است. کندل دوجی سنجاقک در واقع بیانگر این است که پس از باز شدن عرضه افزایش یافته و قیمت با افت مواجه شده ولی تا انتهای بازار دوباره تقاضا زیاد شده است و قیمت به قیمت باز شدن رسیده است و در واقع تقاضا بر عرضه غلبه کرده است. کندل دوجی سنجاقک از انواع الگوهای برگشتی محسوب می‌شود که بیانگر تغییر روند نزولی به صعودی می‌باشد.

 شمای کلی کندل دوجی سنجاقک را در تصویر زیر مشاهده می‌کنیم.

 دوجی سنجاقک

شکل گیری کندل دوجی سنجاقک پس از یک ریزش قیمتی و در محدوده‌های حمایتی می‌تواند نشانه‌ای برای ایجاد یک روند صعودی باشد.

نمونه کندل دوجی سنجاقک

در تصویر زیر و بر روی ارز دیجیتال کاردانو کندل‌های دوجی سنجاقک را مشاهده می‌کنیم که پس از تشکیل این نوع کندل روند نزولی به صعودی تغییر یافته است.

دوجی سنجاقک 

 

کندل دوجی سنگ قبر

کندل دوجی سنگ قبر یا Gravestone Doji در واقع همان حالت عکس کندل دوجی سنجاقک می‌باشد که در آن قیمت باز و بسته شدن با یکدیگر برابر یا بسیار نزدیک به هم هستند و همچنین این نوع کندل سایه پایینی ندارد ولی سایه بالایی آن بلند است. کندل دوجی سنگ قبر در واقع بیانگر این است که پس از باز شدن تقاضا افزایش یافته و قیمت با رشد مواجه شده ولی تا انتهای بازار دوباره عرضه زیاد شده است و قیمت به قیمت باز شدن رسیده است و در واقع عرضه بر تقاضا غلبه کرده است. کندل دوجی سنگ قبر از انواع الگوهای برگشتی محسوب می‌شود که بیانگر تغییر روند صعودی به نزولی می‌باشد.

 شمای کلی کندل دوجی سنگ قبر را در تصویر زیر مشاهده می‌کنیم.

دوجی سنگ قبر 

نمونه کندل سنگ قبر

در تصویر زیر و بر روی نماد Eurusd کندل‌های دوجی سنگ قبر را مشاهده می‌کنیم که قیمت پس از یک روند صعودی و تشکیل کندل دوجی سنگ قبر وارد یک فاز نزولی شده است.

 

دوجی سنگ قبر 

 

 

مولف: علیرضا صبحی کمال