الگوی پوشا از مهم‌ترین و پرکاربردترین الگوهای کندل استیک می‌باشد که در انتهای یک روند تشکیل شده و نوید بخش تغییر روند می‌باشد. با شناخت این الگو و همچنین بررسی سایر شرایط سهم از جمله وضعیت حمایت و مقاوت‌ها، تابلو معاملاتی و وضعیت بنیادی سهم؛ می‌توان بازدهی‌های خوبی کسب نمود. در ادامه‌ی این مقاله با الگوی پوشا بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

الگوی پوشا 

 

نمودارهای کندل استیک

قبل از بررسی الگوی پوشا نیاز است در ابتدا با نمودارهای کندل استیک آشنا شویم. در مقاله‌ی انواع نمودارهای تکنیکال به بررسی انواع نمودارها پرداختیم و متوجه شدیم یکی از انواع نمودارها، نمودارهای شمعی یا candle stick می‌باشند. این نوع از نمودارها در هر روز 4 قیمت مهم را نمایانگر می‌شوند؛ که عبارتند از: قیمت آخرین معامله، قیمت اولین معامله، کمترین قیمت معامله شده و بیشترین قیمت معامله شده.

نمودارهای شمعی از دو جزء تشکیل شده‌اند: 1.بدنه یا Body 2.سایه یا Shadow

کمترین و بیشترین قیمت معامله شده توسط سایه‌ها نمایانگر می‌شود و قیمت اولین معامله و آخرین معامله نیز توسط بدنه نمایانگر می‌شود و در صورتی که قیمت آخرین معامله بالاتر از قیمت اولین معامله باشد، کندل سبز رنگ است و در غیر این صورت کند قرمز رنگ می‌باشد. برای آشنایی بیشتر، فرض کنید نمادی در طی یک روز مشابه تصویر زیر در حال نوسان بوده‌ است. کندل آن روز معاملاتی را در تصویر زیر می‌توان مشاهده کرد.

 

کندل استیک 

 

نمودارهای شمعی از آنجا که در هر روز 4 قیمت اصلی را نمایانگر می‌شوند، از درجه اهمیت بالاتری برخوردارند و تحلیلگران تکنیکال با استفاده از این نوع نمودارها به ابداع الگو‌های کندلی پرداختند؛ یکی از مهم‌ترین نوع الگوهای کندلی، الگوی پوشای صعودی و نزولی می‌باشد؛ که در ادامه بیشتر با این الگو آشنا خواهیم شد.

 

الگوی پوشا

الگوی پوشا یا engulfing pattern از انواع الگوهای کندلی می‌باشد که با بررسی دو کندل اخیر و روند فعلی سهم هشدارهایی مبنی بر تغییر روند می‌دهد؛ در نتیجه این الگو در گروه الگوهای بازگشتی دسته بندی می‌شود. الگوی پوشا در دو حالت الگوی پوشای صعودی و الگوی پوشای نزولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه با این دو نوع الگو آشنا خواهیم شد.

الگوی پوشای صعودی

الگوی پوشای صعودی یا Bullish Engulfing Pattern به این شکل است روند فعلی سهم نزولی است و کندل یکی مانده به آخر، کندل نزولی و قرمز است، اما کندل آخری که در حال حاضر شکل گرفته است یک کندل صعودی و سبز است؛ به طوری که به صورت کامل کندل قبلی خود را در بر گرفته و همچنین بیش از 70% کل کندل را بدنه تشکیل داده است. پس از مشاهده‌ی همچین الگویی می‌توان انتظار تغییر روند نزولی به صعودی را در سهم داشت. استراتژی خرید بر اساس این الگو نیز به این شکل است که پس تشکیل الگو اگر در روز بعدی قیمت از سقف روز قبل بالاتر رفت وارد معامله خرید می‌شویم. نمای شماتیک این الگو را در تصویر زیر مشاهده می‌کنیم:

 

پوشای صعودی 

الگوی پوشای نزولی

الگوی پوشای نزولی یا Bearish Engulfing Pattern به این شکل است روند فعلی سهم صعودی است و کندل یکی مانده به آخر، کندل صعودی و سبز است، اما کندل آخری که در حال حاضر شکل گرفته است یک کندل نزولی و قرمز است؛ به طوری که به صورت کامل کندل قبلی خود را در بر گرفته و همچنین بیش از 70% کل کندل را بدنه تشکیل داده است. پس از مشاهده‌ی همچین الگویی می‌توان انتظار تغییر روند صعودی به نزولی را در سهم داشت. استراتژی فروش بر اساس این الگو نیز به این شکل است که پس تشکیل الگو اگر در روز بعدی قیمت از کف روز قبل پایین‌تر رفت وارد معامله فروش می‌شویم. نمای شماتیک این الگو را در تصویر زیر مشاهده می‌کنیم:

 

پوشای نزولی 

 

اعتبار الگوی پوشا

الگوی پوشا زمانی معتبر خواهد بود که در سطوح حمایت و مقاومت معتبر رخ دهد؛ برای مثال قیمت اگر به یک محدوده حمایتی برسد و الگوی پوشای صعودی شکل بگیرد، می‌توان انتظار برگشت و واکنش قیمت به این سطح حمایتی را داشت؛ همچنین در صورتی که قیمت به یک محدوده مقاومتی برسد و الگوی پوشای نزولی شکل بگیرد؛ می‌توان انتظار برگشت و واکنش قیمت به محدوده مقاومتی را داشت.

 

اعتبار الگوی پوشا 

 

نمونه‌هایی از الگوی پوشای

با توجه به تصویر زیر در نماد حکشتی شاهد این هستیم که دو بار با رسید قیمت به سقف‌های جدید الگوی پوشای نزولی شکل گرفته و قیمت ریزش داشته است.

 

پوشا 

 

همچنین در تصویر زیر نماد کرازی را مشاهده می‌کنیم که با تشکیل الگو‌های پوشای صعودی و نزولی تغییر روند شکل گرفته است.

 

پوشا 

 

فیلتر الگوی پوشا

همانطور که می‌دانیم یکی از امکانات کاربردی سایت tsetmc.ir ، امکان فیلترنویسی و غربال سهام شرکت‌ها می‌باشد. برای استفاده از این امکان کافیست با مراجعه به سایت tsetmc وارد تب دیده بان بازار شوید و در تب فیلتر، فیلتر های زیر را الصاق کنید، تا سهام شرکت‌هایی که در آن روز الگوی پوشای صعودی و نزولی دارند نمایان شوند.

فیلتر الگوی پوشای صعودی:

[ih][0].PriceMax<[ih][1].PriceMin && [ih][0].PDrCotVal<[ih][0].PriceFirst && (pl)>(pf) && (pl)>[ih][0].PriceMax && (pf)<[ih][0].PriceMin

فیلتر الگوی پوشای نزولی:

[ih][0].PriceMin>[ih][1].PriceMax && [ih][0].PDrCotVal>[ih][0].PriceFirst && (pl)<(pf) && (pl)<[ih][0].PriceMin && (pf)>[ih][0].PriceMax

 

 

 

مولف: علیرضا صبحی کمال