الگوی ستاره صبحگاهی و شامگاهی از مهم‌ترین و پرکاربردترین الگوهای کندل استیک می‌باشد که در انتهای یک روند تشکیل شده و نوید بخش تغییر روند می‌باشد. با شناخت این الگو و همچنین بررسی سایر شرایط سهم از جمله وضعیت حمایت و مقاوت‌ها، تابلو معاملاتی و وضعیت بنیادی سهم؛ می‌توان بازدهی‌های خوبی کسب نمود. در ادامه‌ی این مقاله با الگوی ستاره صبحگاهی و شامگاهی بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

الگوی ستاره صبحگاهی 

 

نمودارهای کندل استیک

قبل از بررسی الگوی ستاره صبحگاهی و شامگاهی نیاز است در ابتدا با نمودارهای کندل استیک آشنا شویم. در مقاله‌ی انواع نمودارهای تکنیکال به بررسی انواع نمودارها پرداختیم و متوجه شدیم یکی از انواع نمودارها، نمودارهای شمعی یا candle stick می‌باشند. این نوع از نمودارها در هر روز 4 قیمت مهم را نمایانگر می‌شوند؛ که عبارتند از: قیمت آخرین معامله، قیمت اولین معامله، کمترین قیمت معامله شده و بیشترین قیمت معامله شده.

نمودارهای شمعی از دو جزء تشکیل شده‌اند: 1.بدنه یا Body 2.سایه یا Shadow

کمترین و بیشترین قیمت معامله شده توسط سایه‌ها نمایانگر می‌شود و قیمت اولین معامله و آخرین معامله نیز توسط بدنه نمایانگر می‌شود و در صورتی که قیمت آخرین معامله بالاتر از قیمت اولین معامله باشد، کندل سبز رنگ است و در غیر این صورت کند قرمز رنگ می‌باشد. برای آشنایی بیشتر، فرض کنید نمادی در طی یک روز مشابه تصویر زیر در حال نوسان بوده‌ است. کندل آن روز معاملاتی را در تصویر زیر می‌توان مشاهده کرد.

 

 کندل استیک

 

نمودارهای شمعی از آنجا که در هر روز 4 قیمت اصلی را نمایانگر می‌شوند، از درجه اهمیت بالاتری برخوردارند و تحلیلگران تکنیکال با استفاده از این نوع نمودارها به ابداع الگو‌های کندلی پرداختند؛ یکی از مهم‌ترین نوع الگوهای کندلی، الگوی ستاره صبحگاهی و شامگاهی می‌باشد؛ که در ادامه بیشتر با این الگو آشنا خواهیم شد.

 

الگوی ستاره صبحگاهی و شامگاهی

الگوی ستاره صبحگاهی یا Morning Star و الگوی ستاره شامگاهی یا Evening Star دو الگوی قوی بازگشتی هستند که هر دو الگو دارای سه شمع (candle) هستند که عملکرد خوبی دارند. این دو الگو در تضاد یکدیگر هستند که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

الگوی ستاره صبحگاهی

الگوی ستاره صبحگاهی یا Morning Star معمولا در انتهای یک روند نزولی شکل می‌گیرد و هشداردهنده تغییر روند نزولی به صعودی می‌باشد. این الگو از دسته الگوهای سه کندلی می‌باشد؛ به این شکل که: کندل اول یک کندل نزولی قوی و کندل دوم یک کندل با بدنه کوچک است که با یک فاصله (GAP) نسبت به کندل اول ایجاد می‌شود؛ در نتیجه بدنه کندل اول و بدنه کندل دوم با یکدیگر همپوشانی ندارند. کندل دوم می‌تواند یک کندل دوجی یا Doji (کندل بدون بدنه) باشد که نشانگر عدم قطعیت، سردرگمی و تعادل بازار است؛ اما در آخر کندل سوم نیز حتما باید یک کندل صعودی قوی باشد که با فاصله (GAP) نسبت به کندل دوم ایجاد می‌شود و حتما باید بالاتر از نصف کندل اول بسته شود.

نکته: کندل سوم می‌بایست حتما بیشتر از نصف کندل اول باشد؛ اما در صورتی که بتواند بالاتر از کندل اول بسته شود، اعتبار این الگو به مراتب بیشتر می‌شود.

نکته: صعودی یا نزولی بودن کندل دوم اهمیتی ندارد و مهم این است که دارای بدنه کوچکی باشد.

در تصویر زیر نمای شماتیک این الگو را مشاهده می‌کنیم:

 

ستاره صبحگاهی

 

الگوی ستاره شامگاهی

الگوی ستاره شامگاهی یا Evening Star برعکس الگوی ستاره صبحگاهی است و معمولا در انتهای یک روند صعودی شکل می‌گیرد و هشداردهنده تغییر روند صعودی به نزولی می‌باشد. این الگو از دسته الگوهای سه کندلی می‌باشد؛ به این شکل که: کندل اول یک کندل صعودی قوی و کندل دوم یک کندل با بدنه کوچک است که با یک فاصله (GAP) نسبت به کندل اول ایجاد می‌شود؛ در نتیجه بدنه کندل اول و بدنه کندل دوم با یکدیگر همپوشانی ندارند. کندل دوم می‌تواند یک کندل دوجی یا Doji (کندل بدون بدنه) باشد که نشانگر عدم قطعیت، سردرگمی و تعادل بازار است؛ اما در آخر کندل سوم نیز حتما باید یک کندل نزولی قوی باشد که با فاصله (GAP) نسبت به کندل دوم ایجاد می‌شود و حتما باید پایین‌تر از نصف کندل اول بسته شود.

نکته: کندل سوم می‌بایست حتما بیشتر از نصف کندل اول باشد؛ اما در صورتی که بتواند پایین‌تر از کندل اول بسته شود، اعتبار این الگو به مراتب بیشتر می‌شود.

نکته: صعودی یا نزولی بودن کندل دوم اهمیتی ندارد و مهم این است که دارای بدنه کوچکی باشد.

در تصویر زیر نمای شماتیک این الگو را مشاهده می‌کنیم:

 

ستاره شامگاهی 

 

نمونه الگوی ستاره صبحگاهی

برای مثال در تصویر زیر الگوی ستاره صبحگاهی را بر روی نماد وبصادر مشاهده می‌کنیم که پس از یک روند نزولی، الگوی ستاره صبحگاهی شکل گرفته و سپس روند سهم از روند نزولی به روند صعودی تبدیل شده‌است.

 

الگوی ستاره صبحگاهی

 

فیلتر الگوی ستاره صبحگاهی

همانطور که می‌دانیم یکی از امکانات کاربردی سایت tsetmc.ir ، امکان فیلترنویسی و غربال سهام شرکت‌ها می‌باشد. برای استفاده از این امکان کافیست با مراجعه به سایت tsetmc وارد تب دیده بان بازار شوید و در تب فیلتر، فیلتر های زیر را الصاق کنید، تا سهام شرکت‌هایی که در آن روز الگوی ستاره صبحگاهی دارند نمایان شوند.

در استفاده از این فیلتر به روند قبل از تشکیل الگو نیز حتما دقت شود.

فیلتر الگوی ستاره صبحگاهی:

true == function()

{

var f1 = [ih][1].PriceFirst;

var l1= [ih][1].PDrCotVal;

var f2 = [ih][0].PriceFirst;

var l2 = [ih][0].PDrCotVal;

 

if (f1>1.04*l1 && f2<l1 && f2>l2 && ((f2-l2)/l2)<0.02 && (pf)>f2 && (pl)>1.03*(pf) && (pl)>(f1+l1)/2)

return true;

else if (f1>1.04*l1 && l2<l1 && f2<l2 && ((l2-f2)/f2)<0.02 && (pf)>l2 && (pl)>1.03*(pf) && (pl)>(f1+l1)/2)

return true;

else

return false;

}()

 

مولف: علیرضا صبحی کمال