padash.ir

 

بازار سرمایه محلی برای داد و ستد سهام شرکت‌های مختلف است و بنگاه‌های اقتصادی با فروش سهام شرکت خود در بازار سرمایه اقدام به تامین مالی می‌کنند. سهام شناور آزاد یا Free Float یکی از مفاهیم نام آشنا برای سرمایه‌گذاران است که در این مقاله قصد داریم با معنا و مفهوم آن و همچنین کاربرد سهام شناور آشنا شویم.

 

سهام شناور چیست

هر کدام از شرکت‌های سهامی در بازار بورس معمولا دارای تعداد زیادی سهامدار هستند؛ اما ماهیت تمامی این سهامداران مانند یکدیگر نیست. سهامداران در بازار بورس به دو دسته‌ی سهامداران عمده (راهبردی) و سهامداران خرد تقسیم می‌شوند. تفاوت این دو نوع سهامدار در ویژگی‌های آن‌هاست؛ سهامداران خرد همان سهامداران عادی‌ای هستند که در بازار بورس معامله انجام می‌دهند، سهامداران خرد معمولا دارای سرمایه‌های خرد، افق سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و اهداف نوسان‌گیری دارند؛ اما سهامداران عمده (راهبردی) دارای سرمایه‌های کلان، افق سرمایه‌گذاری بلند مدت، اهداف سرمایه‌گذاری و همچنین به دنبال دستیابی به جایگاه در هیئت مدیره شرکت با خریداری برگ سهم زیاد و کسب حق رای بیشتر در مجامع هستند.

معمولا سهامداران عمده تمایل به نگهداری بلند مدت برگ سهم‌های خود را دارند ولی سهامداران خرد دائما در حال معامله سهام خود در بازار هستند. از آنجایی که برگ سهام نزد سهامداران خرد دائما در حال معامله است و مالکیت آن تغییر می‌کند، به این نوع سهام، سهام شناور گفته می‌شود.

 

سهام شناور هر نماد

برای مشاهده و بررسی سهام شناور هر نماد روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

1.تابلو معاملاتی نماد:

در تابلو معاملاتی هر نماد داده‌ای تحت عنوان سهام شناور وجود دارد که بیانگر این است که چه درصدی از کل سهام شرکت به صورت شناور دائما در حال معامله می‌باشد. داده‌ی سهام شناور تنها در تابلو معاملاتی نمادهای بورسی درج می‌شود و برای بدست آوردن سهام شناور نمادهای فرابورسی از روش‌های بعدی استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال در تصویر زیر نماد کاوه را مشاهده می‌کنیم که سهام شناور این نماد %21 می‌باشد، یعنی از مجموع 32 میلیارد برگ سهم این شرکت %21 آن معادل 6.720.000.000 برگ سهم به صورت شناور در حال معامله می‌باشد.

 

padash.ir

 

2.سایت کدال:

روش دیگر برای مشاهده سهام شناور یک نماد مراجعه به سایت کدال است؛ به طوری که پس از مراجعه به این سایت و در قسمت جستجوی‌اطلاعیه‌ها، موضوع اطلاعیه کلمه‌ی شناور جستجو شود سپس اطلاعیه‌هایی نمایان می‌شوند که هر 3 ماه یکبار نیز بروزرسانی می‌شوند. با بازکردن و دانلود آخرین اطلاعیه درصد شناوری نمادهای بورسی و فرابورسی قابل رویت می‌باشند. در تصویر زیر نحوه دستیابی به این اطلاعیه‌ها را مشاهده می‌کنیم.

 

padash.ir

 

3.محاسبه‌ سهام شناور

سهام شناور یک شرکت از طریق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

padash.ir

در این فرمول به دلیل دشواری در محاسبه‌ی ضریب شناوری، محاسبه‌ی آن برای افراد عادی کمی دشوار است در نتیجه برای محاسبه‌ی سهام شناوری از روش دیگری استفاده می‌شود که این روش، یک روش تقریبی است. در این روش با مراجعه به تب سهامداران یک نماد در سایت tsetmc.ir امکان مشاهده سهامداران عمده نماد وجود دارد. سهامدارانی که در تب سهامداران قابل رویت هستند سهامدارنی هستند که بیشتر از %1 از کل سهام شرکت را در اختیار دارند. به عنوان مثال در تب سهامداران نماد ذوب، سهامداران عمده را مشاهده می‌کنیم؛ حال اگر درصد دارایی سهامداران عمده‌ای که بیشتر از %5 کل سهام شرکت را در اختیار دارند را با هم جمع کنیم و عدد بدست آمده را از 100 کم کنیم، درصد شناوری به صورت تقریبی بدست می‌آید.

 

padash.ir

 

کاربرد سهام شناور

سهام شناور داده‌ای است که یک دیدگاه کلی از سهم در اختیار سرمایه‌گذاران می‌گذارد به طوری که هر چقدر این عدد برای یک نماد بالاتر باشد نقدشوندگی آن نماد بالاتر خواهد بود. (نقدشوندگی به سرعت تبدیل سهام یک شرکت به پول نقد گفته می‌شود و هر چقدر این سرعت بالاتر باشد، نقدشوندگی سهم نیز بالاتر است)

موضوع بعدی که در بحث کاربرد سهام شناور مطرح است بحث سفته‌بازی است. سفته‌بازها افرادی هستند که سرمایه‌های کلان دارند و با سرمایه‌ها کلان خود قصد دارند روند یک سهم را به نفع خود تغییر دهند. اما سفته‌بازها به چه صورت سفته‌بازی انجام می‌دهند؟

سفته‌بازها برای اینکه بتوانند روند سهم را به نفع خود تغییر دهند باید قدرت را در سهم در اختیار داشته باشند؛ به عنوان مثال فرض کنید ارزش بازار نماد الف 1000.000.000.000 تومان و درصد شناوری آن %5 (50.000.000.000 تومان)، همچنین ارزش بازار نماد ب نیز 1000.000.000.000 تومان و درصد شناوری آن %25 (250.000.000.000 تومان) است؛ حال اگر سفته‌بازها شناوری سهم را خریداری و در دست داشته باشند (سهم را اصطلاحا خشک کنند) قدرت تغییر روند در سهم را پیدا می‌کنند؛ اما کدام نماد برای سفته‌بازها جذاب‌تر است؟ همانطور که حدس زدید نمادی برای سفته‌بازها جذاب‌تر است که اولا ارزش بازار کمی داشته باشند و در ثانی درصد شناوری کمی نیز مانند نماد الف داشته باشند.

نکته: تفاوت دو نماد الف و ب در مثال قبل صرفا بر اساس جنس سهام شرکت است و اینکه نمادی درصد شناوری کمی داشته باشد صرفا سفته‌بازی در آن بیشتر است، حال اگر یک فرد توانایی شناسایی سفته‌بازی را داشته باشد و بتواند همراه سفته‌بازها بازدهی کسب کند در نتیجه این جنس نماد بسیار جذاب خواهد بود ولی اگر یک فرد دانش و تجربه کمی داشته باشد ممکن است در پایان عملیات سفته‌بازها سهم را خریداری نماید و زیانی زیادی را متحمل بشوند.

 

 

 

مولف: علیرضا صبحی‌کمال