شرکت‌های سهامی شرکت‌هایی هستند که سرمایه آن‌ها به قطعات مساوی (سهام) تقسیم می‌شود و هر فرد به میزان برگ سهامی که در اختیار دارد در مالکیت و منافع شرکت سهیم می‌باشد. مسئولیت سهامداران در قبال شرکت محدود بوده (حداکثر تا مبلغ اسمی هر سهم) و عمر شرکت‌های سهامی نامحدود است.

padash.ir

 

 

نحوه تبدیل سرمایه به سهام

            سرمایه در واقع همان آورده مالکین شرکت می‌باشد و ادعای مالکین نسبت به دارایی‌های واحد تجاری را بیان می‌کند. حداقل سرمایه لازم برای تشکیل شرکت‌های سهامی ۵ میلیون ریال و حداکثری برای آن منظور نشده است. همانطور که اشاره شد سرمایه شرکت‌های سهامی به قطعات برابر و مساوی به نام سهام تقسیم می‌شود اما برای درک این موضوع ابتدا به تعریف ارزش اسمی سهم می‌پردازیم.

ارزش اسمی: ارزش اسمی یا Face value طبق ماده ۲۹ قانون تجارت به صورت قراردادی مبلغ ثابت ۱۰۰۰ ریال می‌باشد  و کاربرد ارزش اسمی در محاسبه سهام شرکت است به این صورت که سرمایه شرکت تقسیم بر ارزش اسمی برابر با تعداد کل سهام شرکت می‌شود. برای مثال تعداد سهام شرکت پتروشیمی غدیر با نماد «شغدیر» را محاسبه میکنیم:

padash.ir

طبق صورت وضعیت مالی (ترازنامه) شرکت پتروشیمی غدیر سرمایه این شرکت ۱۳۰۰ میلیارد ریال است حال با تقسیم این عدد بر ۱۰۰۰ ریال تعداد کل سهام شرکت بدست می‌آید:

۱.۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰ = ۱.۰۰۰ / ۱.۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰

 

ویژگی‌های شرکت سهامی

1.شخصیت حقوقی مستقل: شرکت‌های سهامی برخلاف موسسات تک مالکی و تضامنی، یک شخصیت حقوقی مستقل از صاحبان سهام خود دارد بنابراین هرگونه اقدام شخصی صاحبان سهام، هیچ نوع تعهد و الزام برای شرکت سهامی ندارد.

2.تفکیک مدیریت از مالکیت: به دلیل تعداد زیاد سهامداران، سهامداران در مجامع افرادی را از بین خود به عنوان اعضای هیات مدیره انتخاب و مدیریت شرکت را به آن‌ها می‌سپارند.

3.مسئولیت محدود سهامداران: مسئولیت محدود سهامداران به این معنی است که سهامداران در قبال بدهی‌های شرکت از یک مسئولیت محدود و حداکثر تا مبلغ اسمی آن‌ها برخوردارند و طلبکاران شرکت قانونا ادعایی نسبت به دارایی سهامداران ندارند.

4.تداوم فعالیت: یک شرکت سهامی با نقل و انتقال سهام و تغییر مالکیت و حتی با فوت یا ورشکستگی یک یا تعدادی سهامدار از بین نمی‌رود. درواقع عمر شرکت نامحدود و وابسته به عمر مالکان و سهامداران نیست.

5.سهولت نقل و انتقال سهام: بر خلاف برخی شرکت‌های تجاری مانند شرکت‌های تضامنی که انتقال سهم الشرکه باید با موافقت تمام شرکا باشد، سهامداران شرکت های سهامی می‌توانند سهام خود را به راحتی به شخص دیگری واگذار کنند.

6.سهولت جمع‌آوری سرمایه: به واسطه وجود شرکت‌های سهامی، پس‌اندازهای خرد افراد که به تنهایی برای فعالیت‌های تجاری کافی نیست، به سرمایه برای فعالیت شرکت تبدیل می‌شود.

 

انواع شرکت‌های سهامی: 

شرکت‌های  سهامی طبق قانون تجارت به دو دسته سهامی عام و خاص تقسیم می‌شوند.

1.شرکت سهامی عام: موسسین شرکت‌های سهامی عام قسمتی از سرمایه شرکت را با اعلام پذیره‌نویسی از طریق فروش سهام از مردم تامین می‌کنند. طبق قانون تجارت حداقل سرمایه برای تشکیل یک شرکت سهامی عام ۵ میلیون ریال است که موسسین حداقل باید ۲۰% سرمایه را تعهد و حداکثر تا ۸۰% سرمایه را توسط اعلام پذیره‌نویسی از عموم مردم تامین می‌کنند. حداقل تعداد اعضای هیات‌مدیره در شرکت سهامی عام ۵ نفر است.

2.شرکت سهامی عام: موسسین شرکت‌های سهامی خاص تمام سرمایه شرکت را منحصرا توسط خودشان تامین می‌کنند. طبق قانون تجارت حداقل سرمایه برای تشکیل یک شرکت سهامی خاص 1 میلیون ریال است که تماما توسط موسسین تامین می‌شود. حداقل تعداد اعضای هیات‌مدیره در شرکت سهامی خاص ۳ نفر است.

 

مولف: علیرضا صبحی‌کمال