یکی از داده‌های پرکاربرد در تابلو معاملاتی یک نماد، حجم معاملات است که به معنی تعداد برگ سهمی است که در یک جلسه معاملاتی مورد معامله قرار گرفته است یا به بیان ساده‌تر تعداد برگ سهمی است که فروشندگان آن را به خریداران فروخته‌اند. حجم معاملات استفاده‌های متعددی دارد و در تحلیل تابلوخوانی و همچنین در تحلیل تکنیکال به وفور از این داده استفاده می‌شود. یکی از استفاده‌هایی که از حجم‌معاملات در تابلوخوانی می‌توانیم داشته باشیم، مفهوم حجم مشکوک است. در این مقاله آموزشی قصد داریم ابتدا با مفهوم حجم مشکوک آشنا شویم و سپس در مورد کاربرد این مفهوم صحبت کنیم.

 

padash.ir

 

حجم مشکوک

فرض کنید حجم معاملات یک سهم به صورت میانگین در روزهای گذشته بین 2 الی 3 میلیون برگ سهم در حال معامله است و به یکباره حجم معاملات افزایش چشمگیری می‌کند و مثلا به عدد 12 میلیون برگ سهم می‌رسد؛ به چنین افزایش چشمگیری در حجم معاملات در اصطلاح حجم مشکوک گفته می‌شود. طبق تجربه زمانی بر روی یک سهم حجم مشکوک خواهیم داشت که حجم معاملات بیشتر از 3 یا 4 برابر میانگین حجم معاملات در روزهای گذشته باشد.

 

شناسایی حجم مشکوک

برای شناسایی حجم مشکوک روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه با این روش‌ها آشنا می‌شویم:

1.میانگین حجم ماه: میانگین حجم ماه یکی از داده‌هایی است که در تابلو معاملاتی یک نماد قابل مشاهده است. میانگین حجم ماه بیانگر میانگین حجم معاملات روزانه یک سهم در یک ماه گذشته است. حال اگر حجم معاملات را با میانگین حجم ماه مقایسه کنیم و حجم معاملات بیشتر از 3 یا 4 برابر میانگین حجم ماه باشد در آن صورت با حجم مشکوک مواجه هستیم؛ برای مثال در تصویر زیر نماد خمحور را مشاهده می‌کنیم که حجم معاملات بیشتر از 4 برابر میانگین حجم ماه است.

 

padash.ir

 

2.سابقه: یکی دیگر از روش‌های شناسایی حجم مشکوک با استفاده از تب سابقه انجام می‌شود، به طوری که حجم معاملات در آخرین روز را با حجم معاملات در روزهای گذشته مقایسه می‌کنیم؛ برای مثال در تصویر زیر سابقه معاملات نماد خمحور را مشاهده می‌کنیم که در آخرین روز معاملاتی حجم معاملات افزایش چشمگیری نسبت به روزهای گذشته داشته است.

 

padash.ir

 

3.فیلتر: روش دیگر و کاربردی‌تر شناسایی حجم مشکوک با استفاده از فیلترنویسی در دیده‌بان بازار سایت tsetmc.ir انجام می‌شود که در این روش و با استفاده از فیلتر زیر می‌توان سهم‌هایی که حجم معاملاتشان بیشتر از 4 برابر میانگین حجم ماه است را تشخیص داد.

 

padash.ir

 

کاربرد حجم مشکوک

همانطور که می‌دانیم تابلوخوانی یک روش مکمل تحلیلی است که در کنار تحلیل تکنیکال و بنیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حجم مشکوک در واقع هم می‌تواند سیگنالی برای خرید باشد و هم می‌تواند سیگنالی برای فروش باشد، اما چطور می‌توان این مهم را تشخیص داد؟ در تحلیل تکنیکال سطوح حمایت و مقاومت نقش بسزایی در تحلیل دارند؛ حال اگر مفهوم حجم مشکوک و همچنین سطوح حمایت و مقاومت و نیز مفهوم قدرت خریدار به فروشنده را با یکدیگر ترکیب و مورد بررسی قرار دهیم به نتایج مطلوبی دست خواهیم یافت؛ به طوری که:

1.اگر قیمت در یک محدوده حمایتی بود و همچنین حجم مشکوک شکل گرفته باشد و نیز قدرت خریدار به فروشنده بیشتر از 1 باشد، در نتیجه می‌توان انتظار برگشت و افزایش قیمت را از آن محدوده حمایتی داشت.

2.اگر قیمت در یک محدوده مقاومتی بود و همچنین حجم مشکوک شکل گرفته باشد و نیز قدرت خریدار به فروشنده کمتر از 1 باشد، در نتیجه می‌توان انتظار برگشت و کاهش قیمت را از آن محدوده مقاومتی داشت.

3.اگر محدوده حمایتی شکسته شود و حجم مشکوک نیز شکل گیرد می‌توان انتظار کاهش قیمت را داشت.

4.اگر محدوده مقاومتی شکسته شود و حجم مشکوک نیز شکل گیرد می‌توان انتظار افزایش قیمت را داشت.

 

سخن پایانی

در این مقاله با مفهوم حجم مشکوک و کاربرد آن آشنا شدیم و متوجه شدیم حجم مشکوک در واقع سیگنال خرید سهم نیست و بهتر است از آن به عنوان سیگنال بررسی سهام یاد کرد. مهم‌ترین نکته در بررسی حجم مشکوک این است با مفاهیمی همچون حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال مورد بررسی قرار گیرد؛ که در مقالات بعدی در مورد سطوح حمایت و مقاومت بیشتر از پیش صحبت خواهیم کرد.

 

مولف: علیرضا صبحی کمال