padash.ir

همانطور که می‌دانیم تابلوخوانی یکی از روش‌های تحلیلی در بازار سرمایه است و در این روش از مفاهیم مختلفی برای شناسایی سهام مستعد رشد استفاده می‌شود؛ یکی از این روش‌ها محاسبه سرانه‌های خرید و فروش یک سهم است. در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم با این مفهوم بیشتر آشنا شویم.

سرانه خرید و فروش چیست

قبل از بررسی مفهوم سرانه‌های خرید و فروش در نظر داریم با ارائه یک مثال آشنایی و درک بیشتری برای شما ایجاد کنیم، در نتیجه توصیه می‌شود به مثال زیر توجه داشته باشید:

فرض کنید قرار است 1.000.000 برگ سهم نماد الف خریداری شود و قیمت هر سهم نیز 1000 تومان می‌باشد. حال فرض کنید برای خریداری این 1 میلیون برگ سهم دو حالت پیش رو داریم:

1. 1000 نفر خریدار

2. 10 نفر خریدار

حال به نظر شما در کدامیک از حالات بالا سیگنال مثبتی برای خرید سهم صادر می‌شود؟

معمولا افراد مبتدی تنها به بررسی تعداد خریداران می‌پردازند و حالتی که خریداران بیشتری دارد را سیگنال مثبتی برای سهم در نظر می‌گیرند اما آیا تعداد زیاد خریداران در یک سهم می‌تواند سیگنال مثبتی برای خرید سهم باشد؟ در پاسخ سوال بالا باید گفت خیر و تعداد زیاد خریداران بر روی یک سهم نمی‌تواند سیگنال مثبتی باشد بلکه برعکس، تعداد کم خریداران است که می‌تواند سیگنال مثبتی بر روی سهم باشد، اما چطور؟

سرانه‌های خرید و فروش در واقع میانگین خرید و فروش هر خریدار و فروشنده است که آن را در تابلو معاملاتی هر سهم می‌توانیم محاسبه کنیم؛ نکته حائز اهمیت در مورد سرانه‌های خرید و فروش این است که در محاسبه سرانه‌های خرید و فروش به بررسی معاملات حقیقی‌ها می‌پردازیم و معاملات حقوقی‌ها را در نظر نمی‌گیریم، زیرا حقوقی‌ها بنا به وظایفی که دارند ممکن است اهدافی همچون حقیقی‌ها نداشته باشند و صرفا به کسب سود فکر نکنند.

در تصویر زیر فرمول‌های محاسباتی سرانه‌های خرید و فروش را مشاهده و در ادامه به محاسبه سرانه‌ خرید در مثال بالا می‌پردازیم.

 

padash.ir

 

 در مثال بالا اگر 1.000.000 برگ سهم را در حالت اول تقسیم بر تعداد خریداران که 1000 نفر است بکنیم، میانگین یا سرانه حجمی خرید هر خریدار به دست می‌آید؛ در مثال بالا و در حالت 1 سرانه حجمی خرید هر خریدار 1000 برگ سهم است اما در حالت دوم سرانه حجمی خرید هر خریدار 100.000 برگ سهم است، یعنی به صورت میانگین هر خریدار 100.000 برگ سهم خریداری کرده است؛ حال اگر قیمت خرید هر سهم را در سرانه‌های حجمی ضرب کنیم، سرانه ریالی خریداران محاسبه می‌شود؛ در مثال بالا قیمت هر سهم 1000 تومان بود و در حالت 1 سرانه ریالی خرید برابر با 1.000.000 تومان اما در حالت 2 سرانه ریالی خرید برابر با 100.000.000 تومان می‌باشد؛ یعنی هر خریدار به صورت میانگین 100 میلیون تومان خرید برو روی سهم الف داشته است.

با توجه به این تفاسیر متوجه می‌شویم که خریداران حالت 2 احتمالا از رانت اطلاعاتی یا تحلیل‌های قوی‌ای بر روی سهم برخوردار هستند که دست به خرید سهم با مبالغ بالا زده‌اند.

 

سرانه خرید مناسب

یکی از سوالات رایج در بین معامله‌گران این موضوع است که چه سرانه خریدی می‌تواند سرانه خرید مناسب‌تری باشد؟ در پاسخ باید گفت که این مفهوم یک مفهوم نسبی است و با توجه به شرایط بازار، شرایط اقتصادی، تورم و... می‌تواند اعداد مختلفی را برای یک سرانه خرید مناسب به خود اختصاص دهد. در حال حاضر می‌توان گفت که سرانه‌های خرید بالای 30 میلیون تومان را می‌توان به عنوان سرانه خرید مناسب در نظر گرفت.

 

مثال

برای مثال در تصویر نماد اوان را مشاهده می‌کنیم که 732.471 برگ سهم توسط 34 نفر حقیقی خریداری شده است؛ در نتیجه با تقسیم تعداد برگ سهم خریداری شده حقیقی بر تعداد خریداران حقیقی سرانه حجمی خرید حقیقی به‌دست می‌آید؛ با ضرب سرانه حجمی در قیمت پایانی، سرانه ریالی خرید حقیقی محاسبه می‌شود، که در نماد زیر سرانه ریالی خرید حقیقی برابر با 38.799.000 تومان می‌باشد.

 

padash.ir

 

فیلتر سرانه خرید

فیلترنویسی یکی از ابزارهای رایج و کاربردی برای شناسایی هرچه راحت‌تر سهام مستعد رشد بر اساس فاکتورهای تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی است. با استفاده از فیلتر زیر معامله‌گران می‌توانند سهام‌هایی که سرانه‌های خرید بالای 30 میلیون تومان را دارند تشخیص دهند.

((ct).Buy_I_Volume / (ct).Buy_CountI )*(pc) > 300000000

نکته پایانی

در این مقاله با مفهوم سرانه‌های خرید و فروش و نحوه محاسبه‌ی آن آشنا شدیم اما نکته حائز اهمیت این است که سرانه خرید و فروش در کنار مفاهیمی همچون قدرت خریدار به فروشنده و ورود پول هوشمند کاربرد دارد که در مقالات بعدی به بررسی این مفاهیم خواهیم پرداخت.