میانگین متحرک یا MA (Moving Average) یکی از انواع اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال می‌باشد که به جرئت می‌توان آن را یکی از متداول‌ترین و کاربردی‌ترین اندیکاتورها دانست. از جمله کاربردهای این اندیکاتور عبارت است از: 1.تشخیص روند 2.شناسایی سطوح حمایت و مقاومت 3.سیگنال خرید و فروش

میانگین متحرک نیز بسته به نوع استفاده، انواع مختلفی دارد که دو نوع میانگین متحرک ساده یا SMA و میانگین متحرک نمایی یا EMA از مهم‌ترین انواع این اندیکاتور می‌باشند.

در ادامه‌ی این مقاله با میانگین متحرک، انواع آن و تکنیک‌های معاملاتی آن آشنا خواهیم شد.

 

 میانگین متحرک

 

میانگین متحرک ساده

در مقاله اندیکاتور چیست و انواع آن با مفهوم و کاربرد اندیکاتورها آشنا شدیم و متوجه شدیم که اندیکاتورها در واقع محاسبات ریاضی و آمار هستند که نتایج این محاسبات را در قالب نمودارها و اشکالی به تحلیلگران نشان می‌دهند. اندیکاتور میانگین متحرک ساده یا SMA (Simple Moving Average) یکی از انواع اندیکاتورهای روندی می‌باشد که همانطور که از نامش مشخص است میانگین قیمت‌های یک نماد را در دوره‌های مشخص محاسبه کرده و نتایج این محاسبه را در قالب یک نمودار در معرض نمایش قرار می‌دهد.

فرمول محاسباتی این اندیکاتور برابر است با:

SMA = [ X1 + X2 + …. + Xn ] / n

X: قیمت

n: دوره

استفاده‌کنندگان این اندیکاتور می‌توانند دوره‌ی محاسباتی (n) را خودشان تعیین کنند؛ برای مثال فرض کنید دوره محاسباتی 5 تعیین شود، در نتیجه این اندیکاتور در هر روز قیمت 5 روز قبل را با هم جمع کرده و تقسیم بر 5 می‌کند و از اتصال نتایج این محاسبه در هر روز نمودار میانگین متحرک 5 روزه ترسیم می‌شود.

برای مثال فرض کنید قیمت های آخرین معامله 10 روز یک نماد را در دسترس داریم و قصد داریم میانگین متحرک 5 روزه را در نمودار داشته باشیم، این میانگین متحرک به شکل زیر محاسبه می‌شود:

10

9

8

7

6

5

4

3

2

1

روز

110

107

103

100

95

98

102

105

107

105

قیمت

 

 : میانگین متحرک 5 روزه در روز دهم[95+100+103+107+110] / 5 =103

: میانگین متحرک 5 روزه در روز نهم[98+95+100+103+107] / 5 = 100

: میانگین متحرک 5 روزه در روز هشتم[102+98+95+100+103] / 5 = 99.6

: میانگین متحرک 5 روزه در روز هفتم[105+102+98+95+100] / 5 = 100

: میانگین متحرک 5 روزه در روز ششم[107+105+102+98+95] / 5 = 101.4

: میانگین متحرک 5 روزه در روز پنج[105+107+105+102+98] / 5 = 103.4

لازم به ذکر است که محاسبه میانگین 5 روزه برای روز 1 الی 4 ممکن نیست زیرا قیمت روزهای قبل را نداریم.

حال با اتصال میانگین های محاسبه شده در نمودار قیمتی سهم، میانگین متحرک ترسیم می‌شود که در تصویر زیر قابل رویت می‌باشد.

 

میانگین متحرک

 

در تصویر زیر اندیکاتور میانگین متحرک ساده 20 روزه را بر روی نماد فخوز مشاهده می‌کنیم:

 

میانگین متحرک 

 

میانگین متحرک نمایی

میانگین متحرک نمایی یا EMA (Exponential Moving Average) نوع دیگری از میانگین متحرک می‌باشد که بر خلاف میانگین متحرک ساده که یک نوع میانگین ساده می‌باشد، میانگین متحرک نمایی یک میانگین وزن دار است که به روزهای اخیر وزن و تاثیر بالاتری در محاسبه میانگین می‌دهد و در نتیجه می‌تواند از دقت بالاتری برخوردار باشد. میانگین متحرک نمایی از طریق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

 

میانگین متحرک

 

تکنیک‌های معاملاتی با میانگین‌های متحرک

1.تشخیص روند

یکی از تکنیک‌های معاملاتی با استفاده از میانگین‌های متحرک تشخیص روند می‌باشد؛ به طوری که اگر قیمت میانگین متحرک را رو به بالا قطع کند و بالای میانگین متحرک تثبیت شود، نشانگر صعودی شدن روند و سیگنالی برای خرید می‌باشد؛ همچنین اگر قیمت میانگین متحرک را رو به پایین قطع کند و زیر میانگین متحرک تثبیت شود، نمایانگر نزولی شدن روند و سیگنالی برای فروش می‌باشد. در تصویر زیر میانگین متحرک 20 روزه و روندهای صعودی و نزولی کوتاه مدت را بر روی نماد حفارس مشاهده می‌کنیم.

میانگین متحرک 

شایان ذکر است که دوره‌ی انتخاب شده‌ی میانگین متحرک رابطه مستقیمی با افق زمانی مد نظر شما دارد؛ به طوری که اگر به دنبال تشخیص روندهای کوتاه مدتی هستید می‌توانید از اعداد 10 و 20، روندهای میان مدتی از اعداد 50 و روندهای بلندمدتی از اعداد 100 و 200 استفاده کنید.

 

2.سطوح حمایت و مقاومت

در مقاله حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال با این سطوح آشنا شدیم و متوجه شدیم که سطوح حمایتی سطوحی هستند که در صورتی که قیمت افت کند و به آن سطح برسد معامله‌گران انتظار برگشت روبه بالا را دارند و همچنین سطوح مقاومتی سطوحی هستند که در صورتی که قیمت رشد کند و به آن سطح برسد معامله‌گران انتظار برگشت رو به پایین را دارند.

 کاربرد دیگر میانگین متحرک در تعیین سطوح حمایت و مقاومت می‌باشد؛ به طوری که معمولا از میانگین‌های متحرک با دوره‌های بالا مانند 50، 100 و یا 200 به عنوان سطوح حمایت و مقاومت استفاده می‌شود و در صورت رسیدن قیمت به میانگین متحرک انتظار برگشت و واکنش را داریم.

برای مثال در تصویر زیر میانگین متحرک 50 روزه را بر روی نماد پارس مشاهده می‌کنیم که هر زمان قیمت به این میانگین رسیده شاهد واکنش قیمت بود‌ه‌ایم و میانگین متحرک در نقش سطح حمایتی ظاهر شده است.

میانگین متحرک 

 

3.سیگنال خرید و فروش

تکنیک معاملاتی دیگری که با استفاده از میانگین متحرک انجام می‌شود؛ گرفتن سیگنال خرید و فروش با استفاده از دو یا چند میانگین متحرک می‌باشد؛ به طوری که از یک میانگین متحرک با دوره کوتاه مدت و یک میانگین متحرک با دوره بلندمدت‌تر استفاده می‌شود. برای مثال فرض کنید دو میانگین متحرک 12 و 32 روزه را بر روی نمودار قیمتی یک سهم بارگزاری کرده‌ایم، حال زمانی که میانگین متحرک 12 روزه، میانگین متحرک 32 روزه را رو به بالا قطع کند سیگنال خرید و اگر میانگین متحرک 12 روزه، میانگین متحرک 32 روزه را رو به پایین قطع کند سیگنال فروش می‌باشد.

در تصویر زیر میانگین متحرک 12 روزه به رنگ آبی و میانگین متحرک 32 روزه به رنگ قرمز را بر روی نماد شگل به همراه سیگنال های خرید و فروش مشاهده می‌کنیم:

میانگین متحرک 

نکته: با توجه به استراتژی و افق سرمایه گذاری، معامله‌گران می‌توانند در صورتی که کوتاه مدت اقدام به معامله می‌کنند از اعداد 10و20 یا 12و24، همچنین افرادی که میان مدت معامله می‌کنند از اعداد 12 و 32 و همچنین افرادی که بلند مدت معامله می‌کنند از اعداد 50و200 استفاده کنند.

 

سخن آخر

در این مقاله با اندیکاتور میانگین متحرک و تکنیک‌های معامله‌گری آن آشنا شدیم؛ اما نکته قابل توجه در استفاده از اندیکاتورها این موضوع است که هیچ‌گاه تحلیلگران حرفه‌ای صرفا بر اساس اندیکاتورها اقدام به معامله نمی‌کنند و معیار اصلی برای تحلیل تکنیکال خود نمودار قیمتی می‌باشد. در واقع از اندیکاتورها می‌توان به عنوان نوعی تاییده تحلیل استفاده نمود.

نکته دیگر در استفاده از میانگین متحرک این موضوع است که این اندیکاتور زمانی که روند قیمتی در حالت خنثی می‌باشد کاربردی ندارد و در بازارهای روند دار (صعودی یا نزولی) است که استفاده از  میانگین متحرک می‌تواند کارآمد باشد.

 

مولف: علیرضا صبحی‌کمال