بنگاه‌های اقتصادی برای تامین منابع مالی خود در جهت گسترش فعالیت‌های شرکت، راه‌های مختلفی دارند؛ از روش‌های تامین مالی می‌توان به دریافت وام از بانک‌های تجاری و همچنین انتشار اوراق قرضه اشاره کرد؛ اما دریافت وام و انتشار اوراق بدهی راه حل جذایی برای بنگاه‌های اقتصادی نیست، زیرا در این روش‌ها بنگاه موظف می‌شود علاوه بر بازپرداخت اصل بدهی، بهره‌هایی را نیز در فواصل زمانی مختلف به بانک یا دارندگان اوراق بدهی واریز کند. اما شرکت‌ها می‌توانند از روش‌های دیگری نیز اقدام به تامین مالی کنند. روش جذابی که وجود دارد، انتشار سهام و فروش سهام در بازار سرمایه است. شرکت‌ها به منظور تامین مالی از طریق حقوق صاحبان سهم (سهام) می‌بایست به یک شرکت تامین سرمایه مراجعه و از آن طریق اقدام به انتشار سهم در بازار بورس یا فرابورس داشته و مراحل پذیرش را طی کنند. در ادامه‌ی این مقاله با شرکت‌های تامین سرمایه بیشتر از پیش آشنا خواهیم شد.

 

padash.ir 

 

شرکت‌های تامین سرمایه

از آنجا که شرکت‌ها زیاد درگیر انتشار سهام و افزایش سرمایه نیستند، در نتیجه تجربه کافی برای انجام این کار را ندارند و همچنین دارندگان سرمایه نیز اکثرا به صورت پراکنده هستند و تجمیع آنان کار راحتی نیست. در نتیجه شرکت‌های تامین سرمایه یا در اصطلاح بانک‌های سرمایه‌ای (Investment Bank) به عنوان شرکت‌های واسطه‌ای که زیر مجموعه‌ای از نهادهای مالی هستند شکل گرفتند. شرکت‌های تامین سرمایه در امر طراحی و فروش اوراق بهادار در بازارهای اولیه و ثانویه متخصص هستند. فعالیت اساس و عمده تامین سرمایه‌ها  کمک به پذیره‌نویسی و همچنین عرضه اولیه سهام است.

padash.ir 

طبق قانون سازمان بورس و اوراق بهادار، تامین سرمایه‌ها می‌توانند فعالیت‌های دیگری همچون: کارگزاری، بازارگردانی، سبدگردانی، مشاوره سرمایه‌گذاری، تشکیل صندوق و... را نیز داشته باشند.

تفاوت تامین سرمایه با بانک: همانطور که گفتیم نام دیگر شرکت‌های تامین سرمایه، بانک‌های سرمایه‌گذاری است؛ اما تامین سرمایه‌ها تفاوت‌های آشکار و مهمی با بانک‌ها دارند؛ برای مثال:

1.بانک سپرده می‌پذیرد ولی تامین سرمایه خیر.

2.بانک کمک به تامین مالی شرکت‌ها و افراد عادی می‌کند، اما تامین سرمایه تنها کمک به تامین مالی شرکتها می‌کند.

3.تامین سرمایه‌ها نهادهای مالی زیرمجوعه بازار سرمایه هستند اما بانک زیر مجموعه بازار پول است.

 

وظایف شرکت‌های تامین سرمایه

1.تامین مالی: عمده وظیفه شرکت تامین سرمایه تامین مالی شرکت از طریق انتشار سهام و فروش سهام‌های منتشر شده در بازار سرمایه از طریق پذیره‌نویسی است. برای آشنایی بیشتر با مفهوم پذیره‌نویسی پیشنهاد می‌شود که مقاله پذیره‌نویسی چیست را مطالعه فرمایید.

شرکت‌های تامین سرمایه وظایف خود را در پذیره‌نویسی اوراق بهادار به دو شیوه انجام می‌دهند:

الف. روش تعهد شرکت تامین سرمایه: در این روش شرکت تامین سرمایه متعهد می‌شود که در صورت پایین بودن تقاضا برای خرید اوراق و عدم موفقیت پذیره‌نویسی ( به فروش نرسیدن تمام اوراق بهادار ) مابقی اوراق بهادار فروش نرسیده را خریداری کند. این موضوع و مقدار درصدی که شرکت تامین سرمایه متعهد به خرید می‌شود در اطلاعیه‌های پذیره‌نویسی درج می‌شود.

ب. روش بهترین کوشش: در این روش تعهد خریدی از جانب تامین سرمایه وجود ندارد و شرکت تامین سرمایه با شرکت ناشر به توافق می‌رسد که در قیمت مشخصی، تمام تلاش خود بکند که یک حداقلی از اوراق بهادار را در بازار اولیه به فروش رساند. حال اگر در زمان پذیره‌نویسی کمتر از آن حداقل اوراق فروخته شود، پذیره‌نویسی لغو و پول سرمایه ‌گذاران برگشت داده می‌شود.

2.مشاوره سرمایه‌گذاری: در گذشته عمده تامین مالی‌ها از طریق دریافت وام انجام می‌شد اما امروزه با گسترش و پیشرفت بازار سرمایه روش‌های متعددی برای تامین مالی وجود دارد. در مقاله تامین مالی و انواع آن با این روش‌ها آشنا شدیم و متوجه شدیم به صورت عمده تامین مالی‌ها یا از طریق بدهی‌ها یا از طریق حقوق صاحبان سهام (سرمایه) انجام می‌شوند. هر کدام از روش‌های تامین مالی مزایا و معایب خاص خود را دارند و هزینه سرمایه آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. در نتیجه شرکت‌ها تامین سرمایه باید بتوانند با بررسی و تحلیل شرکت‌های متقاضی منابع مالی، بهترین روش را به این شرکت‌ها پیشنهاد دهند.

3.مدیریت دارایی: شرکت‌های تامین سرمایه با دانش و تخصص خود گاهی اقدام به تاسیس صندوق و همچنین سبدگردانی می‌کنند و از این طریق با جمع‌آوری سرمایه‌های خرد، پرتفو تشکیل داده و سعی می‌کنند بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری را تشخیص و با آن منابع مالی در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند. در مقالات صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی چیست در مورد این مفاهیم صحبت کرده‌ایم.

 

تامین سرمایه‌های فعال در ایران

در حال حاضر 11 شرکت تامین سرمایه در ایران مشغول فعالیت هستند که اسامی این شرکت‌ها را در تصویر زیر مشاهده می‌کنیم:

 

padash.ir 

منبع: سایت  cfi.seo.ir

 

منابع درآمدی تامین سرمایه‌ها

شرکت‌های تامین سرمایه فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند و در ازای این فعالیت‌ها، درآمدهای مختلفی دارند؛ در جدول زیر بخشی از منابع درآمد شرکت‌های تامین سرمایه را مشاهده می‌کنیم:

 

padash.ir 

 

مولف: علیرضا صبحی کمال